کد خبر: ۱۶۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 05
عفونت‌هاي رايج پوستي معمولاً با استفاده از کرم‌ها و ترکيبات استعمال خارجي روي پوست قابل درمان هستند، اما عفونت‌هاي قارچي که معمولاً فوليکول مو و نواحي عميق پوست را تحت تأثير قرار مي‌دهد...
شفاآنلاین>سلامت> محققان نانوذراتي ساختند که قادر است در بدن اکسيد نيتريک رهاسازي کند. اين گاز موجب از بين رفتن 95 درصد از عفونت قارچي در موش‌هاي آزمايشگاهي شده‌است. از اين روش مي‌توان براي توليد مواد درماني براي مقابله با عفونت قارچي استفاده کرد.

به گزارش شفاآنلاین،محققان دانشگاه جرج واشينگتن نشان دادند که نانوذرات با قابليت رهاسازي اکسيد نيتريک مي‌تواند براي درمان عفونت‌هاي قارچي روي پوست به کار روند. اين نانوذرات مي‌توانند عفونت حاصل از نوعي قارچ موسوم به درماتوفيت را درمان کنند. اين قارچ موجب عفوني شدن پوست(Skin)، مو و ناخن مي‌شود و هر ساله ميليون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثير قرار مي‌دهد.

عفونت‌هاي رايج پوستي معمولاً با استفاده از کرم‌ها و ترکيبات استعمال خارجي روي پوست قابل درمان هستند، اما عفونت‌هاي قارچي که معمولاً فوليکول مو و نواحي عميق پوست را تحت تأثير قرار مي‌دهد، نيازمند روش‌هاي درماني سيستماتيک و خوراکي هستند. داروهاي استعمال پوستي نفوذ محدودي دارند و از کارايي بالايي برخوردار نيستند.

آدام فرايدمن، استاديار دانشگاه جرج واشينگتن، مي‌گويد: «روش‌هاي درمان ضدقارچ در عين مؤثر بودن از مشکلاتي برخوردارند. براي مثال، زمان زيادي براي تأثيرگذاري نياز دارند. همچنين تداخل دارويي (Medication)با برخي ترکيبات داشته و با داروهايي نظير داروي ضدفشار خون و داروي رقيق کننده خون برهم‌کنش دارند. بنابراين موجب بروز اثرات جانبي مي‌شوند.»

محققان براي حل اين مشکل نانوذراتي ارائه کردند که امکان رهاسازي اکسيد نيتريک را داراست. اکسيد نيتريک يک گاز طبيعي داراي خواص ضدميکروبي است. پيش از اين محققان به تأثير اين گاز روي از بين بردن قارچ‌ها پي برده بودند، اما سامانه رهاسازي مناسبي براي وارد کردن اين ماده به بدن ارائه نشده بود. نانوذراتي که اين گروه تحقيقاتي ارائه کردند، مي‌تواند دوز مناسبي از اکسيد نيتريک را در بدن رهاسازي کند، به طوري که اين گاز به نقطه عميقي در بدن نفوذ کرده و عفونت را از بين مي‌برد.

نتايج يافته‌هاي محققان نشان مي‌دهد که با استفاده از اين نانوذرات مي‌توان در مدت 3 روز، 95 درصد از عفونت را مدل‌هاي آزمايشگاهي از بين برد.
برچسب ها: سلامت ، پوست ، محققان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: