کد خبر: ۱۶۵۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 04
همه سیاست های حوزه سلامت باید به گونه ای تنظیم شود که مبتنی بر منافع ملی کشور باشد و در این میان نباید نگاه های جناحی یا صنفی غالب شود.

شفا آنلاین>سلامت>مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: توقع از دولت دوازدهم این است که یک بار برای همیشه در خصوص تصدی گری دولت در اداره داروخانه ها، تعیین تکلیف کند.

به گزارش شفا آنلاین،حمید خیری، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان اظهار داشت: همه سیاست های حوزه سلامت باید به گونه ای تنظیم شود که مبتنی بر منافع ملی کشور باشد و در این میان نباید نگاه های جناحی یا صنفی غالب شود.

خبری ادامه داد: وزارت بهداشت(Ministry of Health) باید به دور از مباحث حاشیه ای و رقابت های درونی گروه های پزشکی و پیراپزشکی، نسبت به تشریح جایگاه داروسازان در نظام سلامت اهتمام ورزیده و تجربه جهانی در این خصوص را مد نظر قرار دهد.

وی تاکید کرد: در همه جای دنیا، برای پیشبرد بسیاری از اهداف حوزه سلامت اعم از پیشگیری تا درمان، اقدامات لازم برای توسعه نقش داروسازان درنظر گرفته شده است ولی متاسفانه در کشور ما، داروسازان نه تنها از اهرم های حمایتی بی بهره هستند، بلکه فضای لازم برای ارائه خدمات ایشان نیز هر روز تنگ تر می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به ضرورت محدودسازی سهم خواهی دولت از گردش مالی داروخانه‌ها اضافه کرد: توقع از دولت دوزادهم این است که یک بار برای همیشه در خصوص بحث تصدی گری دولت در اداره داروخانه ها، تعیین تکلیف کند و ریل گذاری لازم برای کاهش داروخانه های دولتی و هلال احمر را جامعه عمل بپوشاند و به این صورت زمینه سازی لازم جهت تقویت بخش خصوصی را به معنای واقعی کلمه جزء دستور کار خود قرار دهد.

وی تصریح کرد: داروخانه باید هویت مستقل از دولت داشته باشند و خود را زیر چتر رانت دولتی پنهان نکنند، البته این موضوع، ناقض ضرورت نظارت دولت بر علمکرد حوزه های مختلف ارو اعم از داروخانه نیست.

خیری افزود: اگر دولت، دغدغه خاطری بابت اشتغالزایی داروسازان جوان دارد، باید نسبت به میزان تصدی گری خود در حوزه داروخانه ها تجدید نظر کند و اجازه دهد داروخانه های بخش خصوصی، سهم بیشتری از بازار دارویی کشور داشته باشند.

به گفته خیری، در حال حاضر نزدیک به 50 درصد گردش مالی داروخانه‌های کشور، نزد داروخانه‌های دولتی و هلال احمر اتفاق می افتد و این در شرایطی است که برخی داروخانه های محلی به مرز ورشکستگی نزدیک شده‌اند.

خیری مناقبی اضافه کرد: باید به دور از تنگ نظری و در فضای کاملا عادلانه و آینده نگرایانه، شرایط مطلوب و ایده آل برای فعالیت داروسازان تعریف و ترسیم شود و در این خصوص نظام بهداشت و درمان کشور نیازمند یک بازنگری کلی در نوع نگرش خود است.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به ضرورت بکارگیری داروسازان در بیمارستان ها اظهار داشت: به ازای هر 60 تخت بیمارستانی باید یک داروساز در بیمارستان حاضر باشد ولی متاسفانه غفلت نظام بهداشت و درمان کشور از نقش داروسازان بیمارستانی موجب  تحمیل هزینه بیشتر به بیماران و همچنین اقتصاد بیمارستان شده است و  این موضوعی است که مطالعات جهانی نیز بر صحت آن تاکید دارد.  

خیری در پایان گفت: متاسفانه برخی افراد، منافع ملی را تنها در مسیر منافع خود تعریف و ترسیم کرده اند و نظام بهداشت و درمان را یک فضای تک ظرفیتی می بینند، این در حالی است که مروری بر تجریه نظام های درمانی توسعه یافته، نشان می دهد تنها و تنها با مشارکت حداکثری داروسازان، این کشورها به نتایج بهینه دست پیدا کرده اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: