کد خبر: ۱۶۵۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 03
گزارش و ارزیابی سازمان ملل نشان می دهد که ایران با اجرای برنامه ایراپن در چهار سال گذشته توانسته است امید به زندگی را در این کشور افزایش دهد و افراد کمتری بر اثر ابتلا به این بیماری ها دچار مرگ های زودرس در سنین زیر 70 سال می شوند
شفا آنلاین>سلامت>معاون سازمان بهداشت جهانی گفت: سازمان بهداشت جهانی از اینکه دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران، سلامت را به یکی از اولویت های اصلی دولت تبدیل کرده و نیم میلیارد یورو برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر اختصاص داده است، قدردانی می کند.

به گزارش شفا آنلاین، اولگ چستنوف که برای چهارمین بار در سه سال گذشته به منظور بازدید از برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر به ایران سفر کرده است امروز در نشستی با حضور وزیر و مسئولان وزارت بهداشت در این وزارتخانه برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر ایران را ستود و آن را موفق خواند و از اولویت دادن به نظام سلامت در دولت دکتر روحانی از وی قدردانی کرد.

وی گفت: گزارش و ارزیابی سازمان ملل نشان می دهد که ایران با اجرای برنامه ایراپن در چهار سال گذشته توانسته است امید به زندگی را در این کشور افزایش دهد و افراد کمتری بر اثر ابتلا به این بیماری ها دچار مرگ های زودرس در سنین زیر 70 سال می شوند.

معاون سازمان بهداشت جهانی(WHO) افزود: اجرای برنامه ایراپن در ایران هنوز در شروع کار است اما در همین مدت کوتاه که به صورت آزمایشی در چهار شهر اجرا شده است، پیشرفت چشمگیری داشته است و به عنوان یک تجربه موفق برای دیگر کشورها قابل ارائه است.هم اکنون در فرآیند اجرای این طرح است و امیدوارم این تجربه موفق در اختیار سایر کشورها قرار گیرد.

چستنوف افزود: دولت جمهوری اسلامی با حمایت رئیس جمهوری 500 میلیون یورو برای اجرای برنامه ایراپن یا همان برنامه کنترل و پشگیری از بیماری های غیر واگیر هزینه کرده است و در هیچ کشور دیگری چنین سرمایه گذاری ارزشمنددی را سراغ ندارم این یک سرمایه گذاری ارزشمند که با کاهش این بیماری ها حتما صرفه جویی و بازده بیشتری در شاخص هاص اقتصادی خواهد داشت.

وی گفت: این مدل برای وزارت اقتصاد و سازمان برنامه زیری ایران و سایر کشورها یک مدل مهم و یک تجربه ارزشمند است که شاخص های سلامت را به زبان و شاخص های اقتصادی تبدیل می کند.

معاون سازمان بهداشت جهانی اضافه کرد: علت اینکه من تاکنون چهار بار به ایران سفر کردم این است که هر بار نکته جدیدی می آموزم و این بار نیز از اجرای برنامه سلامت دهان و دندان در ایران بسیار آموختم.

چستنوف افزود: پیشگیری از بیماری های غیر واگیر از سلامت دهان شروع می شود و من به زودی یک نفر را به عنوان مدیر پیگیری سلامت دهان و دندان در سازمان بهداشت جهانی مامور می کنم و یک نفر را هم برای کمک به ایران در اجرای این برنامه به ایران می فرستم.

وی گفت: همزمان شاهد اجرای برنامه کنترل سکته های مغزی(stroke) و قلبی در ایران هستیم که به علت بیماری های عروق رخ می دهند، اجرای این برنامه نیز یک دستاورد مهم برای نظام سلامت ایران است که حتما وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه را متقاعد می کند که سرمایه گذاری بیشتری در حوزه سلامت داشته باشند.

معاون سازمان بهداشت جهانی افزود: موفقیت ایران در کنترل بیماری های غیر واگیر موفقیت ماست. وزارت بهداشت ایران در جلب همکاری های بین بخشی موفق بوده است. ظرفیت تخصصی ایران در حوزه سلامت بسیار بالاست و همچنان این ظرفیت در حال افزایش است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: