کد خبر: ۱۶۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 04
آکنه زمانی اتفاق میافتد که این چربی با سلولهای مردهی پوست تلفیق شده و منافذ پوست را مسدود میکند.
شفا آنلاین:برای شناختن راه های درمان جوش صورت و آکنه ابتدا باید علت بروز آنها را بدانیم. جوش صورت انواع مختلفی دارد اما متداولترین نوع آن آکنه دوران بلوغ است. بلوغ جسمانی باعث بالا رفتن سطح هورمونها و به خصوص تستسترون میشود. این تغییرات باعث میشوند غدد پوستی چربی (سبوم) بیشتری تولید کنند. علت اصلی تولید سبوم و چربی این است که از پوست محافظت شود و آن را نرم و مرطوب نگه دارد.

به گزارش شفا آنلاین:آکنه زمانی اتفاق میافتد که این چربی با سلولهای مردهی پوست تلفیق شده و منافذ پوست را مسدود میکند. باکتریها میتوانند در این محیط ایجاد شده رشد کنند و در صورتی که با بافتهای کناری پوست راه پیدا کنند، باعث به وجود آمدن برآمدگی، سرخ شدن پوست و چرک و عفونت شوند. اسم معمول و متداولی که روی این برآمدگی میگذاریم جوش است.

داروهای مشخصی نیز هستند که باعث بروز آکنه میشوند پس در صورتی که جوش زدهاید و قرصهای خاصی مصرف میکنید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.تنها نوجوانان نیستند که جوش صورت را تجربه میکنند. گاهی اوقات نوزادان تازه به دنیا آمده نیز آکنه و جوش دارند و علت آن نیز انتقال هورمون از بدن مادر به آنها است. کودکان و بزرگسالان نیز ممکن است دچار آکنه شوند.برخی عارضه های سیستم غدد درونریز نیز هستند که میتوانند باعث بروز جوش صورت و آکنه شوند. به عنوان مثال میتوان سندرم تخمدان پلیکیستیک و سندرم کوشینگ را نام برد.

توضیحاتی کلی دربارهی رفع جوش صورت
برای اینکه بتوانید آکنه را کنترل کنید باید پوست خود را تمیز نگه دارید. از محصولاتی که منافذ پوستی را مسدود میکنند دوری بجویید و سراغ محصولاتی بروید که رویشان عبارت noncomedogenic درج شده است. صورت خود را روزی یک یا دو بار با صابون و یا صابونهای مخصوص جوش صورت بشویید. سعی کنید به جوشهایی که داری دست نزنید و بهقولمعروف آنها را نترکانید چرا که باعث بدتر شدن آنها و دائمی شدن جای زخم آنها روی پوست صورت خود خواهید شد.

اگر تنها چند جوش روی صورت خود دارید میتوانید بدون تجویز پزشک سراغ محصولات بهداشتی ملایم بروید. سراغ محصولاتی بروید که حاوی بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید هستند. اما همان طور که در مطالب قبلی اشاره کردیم، اکثر محصولات درمان جوش بدون اثبات علمی هستند و نباید بدون تجویز پزشک از آنها استفاده کرد.درمان جوش صورت میتواند مدتی به طول بیانجامد اما اگر بعد از سه ماه هنوز در از بین بردن جوش موفق نبودید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

برای از بین بردن جای جوش چه کنیم ؟
روشهای درمانی بسیاری برای از بین بردن جای جوش وجود دارند. یکی از آنها درمان لیزری است که میتواند جای جوش را از بین ببرد. گاهی اوقات و در طول زمان، جای جوش ها کوچک شده و از بین میروند اما اگر این زخمهای کوچک روی صورت اذیتتان میکنند برای درمان جای جوش به پزشک مراجعه کنید. حتماً با پزشک مشورت کنید چرا که روش درمانی با توجه به شدت جای جوش ها بستگی دارد. گاهی اوقات حتی به جراحی پلاستیک نیز احتیاج پیدا خواهید کرد.

روشهای درمان جوش صورت را بشناسید
درمان فتودینامیک و دیگر روشهای درمانی که بر پایه استفاده از نور و لیزر هستند این روزها بیشتر از گذشته برای درمان جوش صورت استفاده میشوند. این روشها از نورهای آبی، قرمز و نور پالس شدید IPL و اشعه فروسرخ و لیزر رنگی استفاده میکنند. گاهی اوقات این روشها را در کنار استفاده از داروها انجام میدهند.روشهایی نظیر درمابراسیون و میکرودرمابراسیون نیز میتوانند کمک کنند. این روشهای در درمان جای جوش نیز مؤثر هستند. همچنین پرکنندههای پوستی (فیلرهای پوست) نیز میتوانند در درمان برخی از انواع جوش صورت کمک کنند.پزشک ممکن است روشهای درمانی دیگری نیز پیشنهاد دهد پس برای درمان جوش صورت خود در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

پزشک آنلاین

دکتر معصومه امامی سیگارودی [ پوست ، مو و زیبایی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: