کد خبر: ۱۶۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 03
استرس و فشارهاي رواني ناشي از مشکلات کاري و خانوادگي يکي از مهمترين عوامل تهديد کننده سلامتي افراد در عصر کنوني است
شفاآنلاین>تغذیه> استرس و فشارهاي رواني ناشي از مشکلات کاري و خانوادگي يکي از مهمترين عوامل تهديد کننده سلامتي افراد در عصر کنوني است.

به گزارش شفاآنلاین، براي تهيه نوشيدني ضداسترس در گام اول بهتر است از محصولات غذايي ارگانيک و سرشار از مواد مغذي لازم براي سلامت (Health)روحي استفاده کنيد:

تغييرات‌ مي‌توانند بزرگ‌ يا کوچک‌ باشند. پاسخ‌ افراد به‌ تغييرات‌ زندگي‌ متفاوت‌ است‌. استرس‌ مثبت‌ مي‌تواند يک‌ انگيزش‌ دهنده‌ باشد در حالي‌ که‌ استرس‌ منفي‌ مي‌تواند در زماني‌ که‌ اين‌ تغييرات‌ و نيازها، فرد را شکست‌ مي‌دهند، ايجاد شود.

براي تهيه نوشيدني ضداسترس در گام اول بهتر است از محصولات غذايي ارگانيک و سرشار از مواد مغذي(Nutritious) لازم براي سلامت روحي استفاده کنيد:

    تخم شربتي:

خوشبختانه تخم شربتي جزو دانه هاي در دسترسي است که در هر عطاري پيدا مي شود. اين دانه هاي ريز سلامت عمومي بدن را تضمين مي کنند و داروهاي موثر و طبيعي براي مقابله با استرس محسوب مي شوند. تخم شربتي داروي موثر و طبيعي براي مقابله با استرس محسوب مي شوند

تخم شربتي حاوي مواد معدني مفيدي مانند منيزيم و همچنين ويتامين B است که اين دو ماده مغذي براي کاهش استرس لازم و ضروري هستند. بزرگترين و مهمترين خاصيت تخم شربتي در ميزان بالاي اسيدهاي چرب امگا 3 موجود در آن ها است. اين ترکيبات مغذي باعث بهبود وضعيت روحي و عصبي شده و حافظ سلامت قلب است.

    بادام:

بادام جزو خشکبارهاي خوشمزه است که سرشار از منيزيم است که ماده معدني لازم و ضروري براي کنترل استرس محسوب مي شود. بادام همچنين حاوي ميزان قابل توجهي فيبر است. حتماً مي دانيد که فيبرها براي تنظيمي ميزان قند خون بسيار موثر هستند.بادام سرشار از منيزيم است که ماده معدني لازم و ضروري براي کنترل استرس محسوب مي شود. علاوه بر اين اگر بادام را با مواد غذايي حاوي ويتامين B و ديگر مواد غذايي حاوي ويتامين C ترکيب کنيد راحت تر و سريع تر مي توانيد با استرس و اضطراب مقابله کنيد.

    توت فرنگي:

توت فرنگي نيز به نوبه خود سرشار از منيزيم هستند و در عين حال جزو منابع خوشمزه ويتامين C محسوب مي شوند. اگر روزانه بين 15 تا 20 عدد توت فرنگي ميل کنيد ميزان نياز روزانه خود به ويتامين C را تأمين خواهيد کرد. اين توت هاي خوش رنگ و آبدار همچنين سرشار از آنتي اکسيدان ها، اسيد فوليک، پتاسيم، فسفر، آهن، کلسيم، زينک و سلنيوم هستند. توت فرنگي به طور باورنکردني مغذي است و نيازهاي روزانه ما در دوراني که دچار استرس و تنش هاي روحي هستيم را تأمين مي کند. توت فرنگي نيازهاي روزانه ما در دوراني که دچار استرس هستيم را تأمين مي کند

    چاي بابونه:

بابونه گياهي بسيار موثر براي کاهش استرس مي باشد. ماهيت آرام بخش و تسکين دهنده آن به عنوان يک مسکن بر روي سيستم عصبي مرکزي عمل مي کند. بابونه به شل شدن عضلات، رفع اضطراب و خواب بهتر کمک مي کند. براي مبارزه و درمان استرس شما مي توانيد روزانه 4 فنجان از دمنوش بابونه بنوشيد. براي تهيه اين دمنوش، 2 قاشق چاي خوري بابونه خشک را به يک فنجان آب گرم اضافه کنيد و اجازه دهيد به مدت 10 دقيقه دم بکشد. سپس مقداري عسل به عنوان طعم دهنده به آن اضافه کنيد و آن را بنوشيد. شما همچنين مي توانيد گل بابونه تازه يا چند قطره از اسانس بابونه به آب گرم اضافه کنيد و به عنوان تسکين دهنده اعصاب مصرف نماييد.

شما حتي مي توانيد از اين گياه به عنوان مکمل نيز استفاده نماييد. براي انتخاب دوز مناسب با دکتر خود مشورت کنيد. بابونه گياهي بسيار موثر براي کاهش استرس مي باشد

    پودر پروتئين شکلات سياه:

احتمالاً اگر به چند داروخانه سر بزنيد بتوانيد اين پروتئين شکلاتي را گير بياوريد. در واقع اين پودر مکمل پروتئين است که از شکلات سياه تهيه شده و بخشي از نيازهاي بدن را بدون ايجاد اضافه وزن تأمين مي کند. زماني که ما دچار استرس مي شويم و يک دوره زماني پرتنش را سپري مي کنيم سيستم ايمني بدنمان ضعيف مي شود.

بنابراين براي مقابله با اثرات مخرب استرس به مواد مغذي بيشتري نياز داريم. فراموش نکنيد که شکلات سياه قدرت افزايش اندورفين را دارد و سرشار منيزيم است. در نتيجه براي مقابله با استرس موثر است.

    چاي سبز:

شما همچنين مي توانيد با نوشيدن يک فنجان چاي سبز اضطراب خود را کاهش دهيد. چاي سبز حاوي آمينو اسيد ال تيانين (L-Theanine) است که توليد امواج مغزي آلفا را در مغز افزايش مي دهد و اين امواج به نوبه خود منجر به کاهش استرس، افزايش آرامش، بهبود تمرکز و هوشياري ذهني مي شود. به علاوه اين اسيد آمينه نقش مهمي را در توليد گاما آمينوبوتيريک اسيد (GABA) که يک انتقال دهنده عصبي است و باعث ريلکس شدن انسان مي شود، ايفا مي نمايد.

    شما مي توانيد با نوشيدن يک فنجان چاي سبز اضطراب خود را کاهش دهيد

    2 قاشق چاي خوري برگ هاي چاي سبز را به يک فنجان آب گرم اضافه کنيد.

    اجازه دهيد دمنوش به مدت 5 دقيقه دم بکشد.

    مقداري آبليموي تازه و عسل به آن اضافه کنيد.

    شما مي توانيد روزانه 2 تا 3 فنجان چاي سبز را براي کاهش استرس بنوشيد.

    عسل درخت پرتقال:

همان طور که مي دانيد انواع متنوعي از عسل وجود دارد. يکي از انواع پرخاصيت آن عسل درخت پرتقال است که به علت خواص آرام بخشي شهرت زيادي دارد. البته اگر موفق به خريد اين نوع عسل نشديد مي توانيد از عسل هاي معمولي استفاده کنيد.

    گل ساعتي:

اثر تسکين‌بخشي اين گياه متوسط است و خواب را افزايش مي‌دهد. علاوه بر اين براي درمان اضطراب، بيخوابي، افسردگي و عصبيت استفاده مي‌شود. بخشي از گياه که روي زمين است مي‌تواند خشک شود و به صورت دم‌نوش مورد استفاده قرارگيرد. اين گياه به صورت تنتور يا کپسول در داروخانه‌ها يافت مي‌شود. گل ساعتي براي درمان اضطراب، بيخوابي، افسردگي و عصبيت استفاده مي‌شود

    بوزيدان يا جيسينگ هندي:

جيسينگ هندي گياهي بسيار موثر براي کاهش استرس مي باشد. مطالعات مجله اي پزشکي-روان شناسي در هند نشان داده که ريشه جيسينگ هندي با کاهش ميزان هورمون کورتيزول (موثر در استرس) در بزرگسالان منجر به کاهش قابل توجه استرس مي گردد. همچنين جيسينگ هندي آستانه تحمل انسان را در مقابل استرس افزايش مي دهد و به نوبه خود باعث بهبود کيفيت زندگي مي شود.

علاوه بر اين، جيسينگ هندي منجر به تقويت سيستم عصبي، افزايش انرژي، کاهش خستگي و بهبود کيفيت خواب مي گردد.

اين گياه به آساني در عطاري ها به صورت ريشه تازه، ريشه خشک شده، پودر و يا به صورت مکمل موجود مي باشد. روزانه 1 تا 2 گرم ريشه تازه يا خشک را در 1 فنجان شير يا آب بجوشانيد و سه بار در روز مصرف کنيد.اگر مي خواهيد از مکمل آن استفاده کنيد با دکتر خود مشورت کنيد. زنان باردار و کودکان نبايد از اين گياه مصرف کنند. جيسينگ هندي گياهي بسيار موثر براي کاهش استرس مي باشد.
برچسب ها: تغذیه ، سلامت ، مواد مغذی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: