کد خبر: ۱۶۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 30
حتی آرام‌ترین آدم دنیا هم اگر باشی پشت فرمان که می‌نشینی به بددهن‌ترین و بی‌اعصاب‌ترین آدم بدل می‌شوی. برای حل این مشکل آیا راهی هست؟ وقتی علت‌العلل همه‌چیز خودمان هستیم؟

شفا آنلاین>اجتماعی>موتورسیکلت‌هایی که خیابان و کوچه یک‌طرفه را با خیال راحت خلاف می‌آیند، ماشین‌هایی که نزدیک خط عابر به‌جای کم‌کردن، سرعتشان را بیشتر می‌کنند، عابران پیاده‌ای که از هر جای خیابان و بزرگراه عبور می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین،رانندگی در‌هم و برهم و روی خطوط، دنده‌عقب در اتوبان، پارک دوبل در هر جایی که دلمان خواست و... این سیاهه درباره فرهنگ رانندگی و ترافیکی غالب در شهرها را می‌شود تا انتهای این مطلب ادامه داد. آداب و فرهنگی که همه‌چیزش کار خودمان است، بی‌تعارف و اغراق.

نتیجه کار این شده که حتی آرام‌ترین آدم دنیا هم اگر باشی پشت فرمان که می‌نشینی به بددهن‌ترین و بی‌اعصاب‌ترین آدم بدل می‌شوی. برای حل این مشکل آیا راهی هست؟ وقتی علت‌العلل همه‌چیز خودمان هستیم؟ درباره تغییرات ساختاری و توسعه‌ای تهران در سال‌های اخیر عددهای بسیاری را می‌گویند چون تغییرات زیادی رخ داده است.

از سه مرحله آگاه‌سازی، هوشیارسازی و جلب مشارکت برای فرهنگ ترافیک در سال‌های گذشته اقدامات شهرداری تهران و به طور مشخص معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران، پلیس راهور و سایر ارگان‌هایی که نقشی در این موضوع دارند در مرحله آگاه‌سازی بوده اما از این مرحله به هوشیارسازی و جلب مشارکت نرسیده و در همین مرحله عقیم مانده است.

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در چند ماه گذشته تاکنون با اصلاح رویه‌هایی قدیمی و خاک‌خورده ١٢ سال گذشته این معاونت، ترجیح داده است راهی جدید و متفاوت را در پیش بگیرد تا هزینه‌ها و تلاش‌هایی که هدفمند نبودند و نتایجشان هم معلوم نبود، نزدیک‌تر به مردم و برای خود مردم خرج شود. حوزه آموزش معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این مدت کمپینی را متفاوت از کمپین‌های گذشته شروع کرد؛ کمپینی که مثل «بین خطوط برانیم» فقط یک برچسب اجباری روی تاکسی‌ها و خودروها نبود و ترجیح داد ملموس‌تر به میان مردم برود.

کمپین «از خودمان شروع کنیم» اتفاقی بود که نشان داد معاونت ترافیک جدید پس از تغییرات مدیریتی در معاونت ترافیک و تغییر رویکردهای قبلی، بدون نقد گذشته و آنچه بدون ارائه گزارش در این سال‌ها رخ داده، می‌خواهد رویکردهای جدیدی را بنیان بگذارد. این کمپین نشانه‌ای عینی و بیرونی از وقوع این تحول بود. درباره اجرای این کمپین و حواشی آن موضوعاتی مطرح بود که برخی از آنها را در گفت‌وگو با محمدرضا زمردیان، معاون آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، پرسیدیم تا شفاف شود.

او می‌گوید معاونت ترافیک با بررسی عملکرد سال‌های گذشته می‌خواهد به سمت ارتباط مستقیم و رودررو با شهروند برود و نقش آنها را به‌عنوان شهروند به یادشان بیاورد. زمردیان نمی‌خواهد عملکرد گذشته معاونت ترافیک در حوزه آموزش و بخش‌های مرتبط دیگر را به چالش بکشد و می‌گوید: نمی‌توان گفت در این سال‌ها اصلا کاری صورت نگرفته، اما می‌توان گفت وزن و اثر‌گذاری کارهای انجام‌شده متفاوت یا همسو نبوده است. او مثال اثرگذاری پارک‌های ترافیک در ١٠ سال گذشته را می‌زند و می‌گوید: «باید برای همه گروه‌های سنی در شهر از کودکان تا کهن‌سالان خوراک آموزشی باشد و آموزش را منحصر به یک گروه کودکان نکنیم.

در این سال‌ها تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای و مکتوب زیادی وجود داشته که نمی‌توان درباره اثرگذاری آنها در این گروه‌ها نتیجه‌ای را دید». او امیدوار است با تغییرات مدیریتی، این طرح‌ها ادامه داشته باشند و می‌گوید: نمایش‌های خیابانی این کمپین تا پایان شهریورماه تمام می‌شود اما روند کمپین با اشکال دیگری تا پایان سال ادامه می‌یابد. به‌عنوان نمونه راهور طرح گذرگاه‌های ویژه عابران را طراحی کرده، استفاده از ظرفیت گروه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد هم در همین راستا ادامه دارد. او درباره اثرگذاری طرح‌های محدود و بدون گزارش اثرسنجی به مطبوعات در سال‌های گذشته مانند پارک‌های ترافیک، می‌گوید: «اثرسنجی درباره این مجموعه‌ها انجام شده و نتایج هم روشن است؛ چنین طرح‌هایی حداقل پروسه‌ای ١٠ساله را باید بگذرانند تا به نتیجه برسند و اگر بعد از ١٢ سال نتیجه این امور در سطح شهر و گروه‌های هدف احساس نمی‌شود، یعنی موفق نبوده است».

او در پاسخ به اینکه چطور می‌توان امیدوار بود چند سال بعد درباره طرح‌های امروز شما هم همین نتیجه گرفته نشود، گفت: «همین که در مدت کوتاهی از شروع طرح، در فضای مجازی و انواع شبکه‌های اجتماعی عکس‌ها و فیلم‌ها و اتفاقات رخ‌داده در این طرح: «از خودمان شروع کنیم» بازنشر می‌شود و تعداد زیادی از هنرمندان و چهره‌های مختلفی که سرمایه اجتماعی دارند حتی با وجود نقد، درباره آن حرف می‌زنند، یعنی روی این موضوع حساس شده‌اند و ما هم همین حساسیت‌ها را می‌خواهیم».

زمردیان در توضیح روند اجرائی این کار می‌گوید: برای اجرای کارها یک شریک فرهنگی و هنری که حوزه هنری است و یک شریک اجرائی که پلیس راهور است، انتخاب کردیم. سراغ هر بخشی می‌رفتیم ممکن بود حرف‌وحدیثی را به همراه داشته باشد، باید شریک فرهنگی انتخاب می‌کردیم که با ثبات کار فرهنگی کند و به همین دلیل با حوزه هنری که در نمایش‌های خیابانی سابقه دارد تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم.

اعتبار این کمپین از محل اعتبارات ایمنی و عبور‌ومرور و با مصوبه شورای شهر تهران است. او رقمی را برای اجرای کامل این کمپین نگفت و افزود: الان نمی‌توان عددی را اعلام کرد چون هنوز گزارش‌های عملکرد را ارائه نکرده‌اند و در پایان کار می‌توان عدد نهایی را اعلام کرد. شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: