کد خبر: ۱۶۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 28
عضو هیات مدیره انجمن روانپزشکان کشور در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین:خشم و پرخاشگری یکی از هیجانات، عواطف و رفتارهایی است که ظرفیت آن در دستگاه عصبی مرکزی توسط خداوند تعبیه شده و دارای ارزش های تکاملی و بقاء فرد و نوع انسان می باشد. در عین حال اگر خشم و پرخاشگری در مواردی غیر از آن ضرورت به کار رود طبعأ موجب زیان و خسارت خواهد شد.
دکتر فربد فدائی- متخصص اعصاب و روان- در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: در واقع خشم و پرخاشگری زندگی انسان را در صورتی که مورد حمله قرار بگیرد و خطری متوجه او یا عزیزانش باشد حفظ خواهد کرد.

عضو هیات مدیره انجمن  روانپزشکان ایران افزود: در عین حال دیده شده که ناکامی، شکست، نرسیدن به آنچه مورد انتظار است، تحقیر و تنبیه شدن و...همه می توانند موجب خشم و بروز رفتارهای پرخاشگرانه شود.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: گاهی  اوقات نیز افراد برای رسیدن به خواسته های خود از خشم و پرخاشگری نیز استفاده می کنند، برای نمونه در راستای رسیدن به ثروت، قدرت یا خواسته های مادی دیگر، که در این موارد نیز باید جلوی پرخاشگری و خشونت نیز گرفته شود.

وی ادامه داد: حال زمانی که فردی به صورت غیر موجه خشمگین می شود و در شرایط عادی زندگی برای نمونه زمانی که مورد بی توجهی قرار گرفته یا ترد شده یا در امتحان مردود یا در اداره از ترفیع باز مانده، روش هایی برای مدیریت خشم و تسلط بر آن نیز وجود دارد.

دکتر فدائی به طور کلی روش های کنترل خشم را به دو دسته روش های فوری و روش های ریشه ای و دراز مدت تقسیم و تصریح کرد: در روش های فوری قصد ما بدون توجه به عوامل ایجاد کننده عصبانیت، جلوگیری از آن در همان لحظه است که عبارتند از:

الف- تنفس عمیق: نزدیک به 5 بار دم و بازدم عمیق؛ که منجر به سبب احساس آرامش خواهد شد.

ب- شمارش اعداد: برای نمونه شمردن از یک تا بیست.

ج- به خاطر آوردن یک خاطره خوشایند

د- تکرار کردن آیه ای از قرآن و یا دعایی برای غلبه بر خشم

به علاوه روش های رفتاری نیز برای تسلط فوری بر خشم عبارتند از:

الف- ترک کردن محیط: به نحوی که فرد با شخصی که موجب خشم او شده رو به رو نباشد.

ب- پیاده روی با قدم های محکم و کوبیدن پا به زمین

ج- نوشتن نامه ای که در آن فرد خشم خود را نسبت به طرف مقابل ابراز کرده باشد، البته این نامه نباید ارسال شود.

د- استفاده از روشی به نام گفتگو با صندلی خالی: یعنی شخصی با فرض این که فرد ایجاد کننده عصبانیت او بر روی یک صندلی نشسته است، خطاب به آن صندلی خشم خود را تخلیه کند.

وی بیان کرد: در واقع موارد مذکور روش های فوری بوده اما در روش های دراز مدت شخص باید به ریشه خشمیگنی اش پی ببرد که در این قبیل از موارد گاهی استفاده از مشاوره یا روانپزشک و یا مشاوران دارای صلاحیت ضروریست.

دکتر فدائی یادآورشد: ضوروت مراجعه به مشاوران ذی صلاح این است که شاید روش اندیشیدن فرد و ارزیابی اش از مسائل مختلف اشکالاتی داشته باشد، شاید اطلاعات را به درستی پردازش نمی کند، شاید عواملی در گذشته او به صورت ناخودآگاه سبب ایجاد استعداد در او برای پرخاشگری سریع باشد.

وی به شفا آنلاین گفت: حال آن که از روش های دراز مدت کنترل خشم می توان به تن آرامی یا ریلکسیشن نیز اشاره کرد که شخص می آموزد چگونه با کاربرد روش های آرام سازی عضلانی به آرامش فکری دست یابد، توجه فرد به روش های دیگری که می تواند پرخاشگری را به زمینه های آفرینش هنری یا فعالیت ورزشی سوق دهد نیز مفید است که تحت عنوان"والایش" خوانده می شود.

به گفته این روانپزشک برخورد افراد با ناکامی ها ناشی از عوامل متعددی است که از جمله آنها عوامل ژنتیک و ارثی عوامل اکتسابی و آموزشی قابل ذکر است حال آن که در این میان به نظر می رسد آموزش نقش عمده تری دارد، اگر فردی آموخته باشد که به وسیله نمایش پرخاشگری و با زور و اجبار بتواند به خواسته های خود برسد نیز امکان دارد در همه زمینه ها از این روش استفاده نماید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: