کد خبر: ۱۶۴۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 25
بهره‌مندی جامعه از خدمات داروسازان، ارتباط مستقیم به میزان خواست و اراده دست اندرکاران نظام سلامت دارد، چرا که آن ها باید فضای لازم برای خدمات رسانی را برای داروسازان ایجاد کنند
شفاآنلاین>سلامت> دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: میزان بهره مندی جامعه از خدمات داروسازان، ارتباط مستقیم به میزان خواست و اراده دست اندرکاران نظام سلامت دارد.

به گزارش شفاآنلاین، مهدی سجادی، دبیر اجرایی همایش روز ملی داروساز در حاشیه برگزاری این مراسم ضمن اشاره به نقش ها مختلف داروسازان در نظام سلامت تصریح کرد: داروسازی در جهان توسعه یافته، زنجیره ای از خدمات متنوع را شامل می‌شود که در صورت توجه متولیان نظام سلامت(Health)، در کشور ما نیز می‌تواند ارزش افزوده بی‌شماری را برای جامعه به دنبال داشته باشد.

به گفته سجادی، میزان بهره‌مندی جامعه از خدمات داروسازان، ارتباط مستقیم به میزان خواست و اراده دست اندرکاران نظام سلامت دارد، چرا که آن ها باید فضای لازم برای خدمات رسانی را برای داروسازان ایجاد کنند.

به گفته سجادی، داروسازان را صرفا نباید در چهارچوب داروخانه ها تصویر کرد، بلکه آن ها در صنایع دارویی و بخش های تحقیق و پژوهش، نقطه امید برای بالندگی کشور هستند. به طوری که بسیاری از مقالات علمی ثبت شده از سوی دانشمندان ایرانی در مراجع بین المللی، از سوی داروسازان(Pharmacists) صاحب دانش کشورمان صورت گرفته است.

دبیر اجرایی همایش روز ملی داروساز ادامه داد: البته موضوع داروخانه نیز در جای خود حائز اهمیت است و نقش داروساز در داروخانه، صرفا عرضه دارو یا فروش دارو نیست.

به گفته سجادی، یکی از بزرگترین خیانت ها در حق جامعه داروسازی کشور این است که خدمات ایشان را در دایره فروش دارو تصویرسازی کرد و داروخانه را داروفروشی تلقی کرد، چرا که ارائه خدمات دارویی محدود به عرضه دارو نیست.

دبیر اجرایی همایش روز ملی داروساز اضافه کرد: ارائه مشاوره دارویی شامل تمام زمینه‌ها اعم از نحوه مصرف، شرایط نگهداری، تداخلات دارویی و عوارض جانبی آن، ذکر نکات بهداشتی و آموزش اصول پیشگیری را شامل می‌شود.

به گفته سجادی، حتی توجه دادن به سرفصل های اصلی مراقبت های پیش و پس از بارداری، کنترل دیابت، کنترل بیماری های مسری و عفونی، بحث های پایش سلامتی و ده‌ها عنوان دیگر، همه می‌تواند جزء خدمات داروسازان در داروخانه لحاظ شود.

سجادی با اشاره به نقش داروسازان بیمارستانی اظهار داشت: حجم عظیمی از داروهای توزیع شده در بیمارستان ها نیاز به یک مدیریت علمی و دقیق دارد تا فرآیند تجویز منطقی دارو، شکل بگیرد و عوارض دارویی در بیماران بستری، کاهش پیدا کند. اما واقعیت این است که در بسیاری از بیمارستان های کشور، نه تنها حضور داروسازان بیمارستانی جدی گرفته نمی‌شود، حتی در برخی بیمارستان های دولتی، یک داروساز هم حضور ندارد.

وی با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص حوزه سلامت تصریح کرد: اولویت داشتن پیشگیری بر درمان و روزآمد کردن برنامه های بهداشتی و درمانی، از اصول سیاست های کلی سلامت هستند که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و باید اذعان کرد که نقش داروسازان در پیشبرد چنین اهدافی غیر قابل کتمان است.

به گفته سجادی، بر پایه اصول اقتصاد مقاومتی، داروسازان می توانند نقش آفرینان خط مقدم این کارزار باشند و بهمین مناسبت جامعه داروسازی توقعاتی از متولیان نظام سلامت کشور دارد
سجادی تاکید کرد: انتظار جامعه داروسازی کشور، تمرکز اراده عمومی دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان، برای رفع دغدغه های اصلی این حوزه است.

دبیر اجرایی همایش روز ملی داروساز ادامه داد:  فارغ التحصیلان داروسازی با صرف بودجه عمومی کشور، تحویل جامعه می شوند و شایسته نیست که نظام سلامت نتواند شرایطی را فراهم سازد که جامعه ازخدمات آن ها بهره مند شوند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد وزیر بهداشت در چینش معاونین خود، موضوع داروسازان را در صدر توجهات خود قرار داده و اجازه ندهد حیثیت داروسازان بیش از این مورد بی مهری قرار گیرد.
برچسب ها: داروسازان ، سلامت ، جامعه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: