کد خبر: ۱۶۳۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 22
این دستگاه دارای سنسورهای دما است که نقاط داغ و مستعد بر روی کف پاها را شناسایی کرده و نشان می‌دهد زخم ممکن است در چند روز یا چند هفته آینده ایجاد شود.

شفا آنلاین>سلامت>محققان موفق به توسعه یک پادری(Casserole) حمام شدند که می‌تواند در عرض 20 ثانیه نقاطی که مستعد زخم‌های خطرناک هستند را چند هفته قبل از بروز آنها شناسایی کنند.

به گزارش شفا آنلاین،این دستگاه دارای سنسورهای دما است که نقاط داغ و مستعد بر روی کف پاها را شناسایی کرده و نشان می‌دهد زخم ممکن است در چند روز یا چند هفته آینده ایجاد شود.

این نقاط داغ غیر قابل رؤیت، ناشی از التهاب در زیر پوست هستند که وقتی گردش خون کاهش می‌یابد و پوست از اکسیژن حیاتی مورد نیاز خود محروم می‌شود، افزایش می‌یابند.

این امر خطر بروز زخم‌هایی را که درمان نمی شوند، افزایش می‌دهد.

برای استفاده از این فناوری جدید کافیست تا بیماران تنها به مدت 20 ثانیه بر روی این "مت" بایستند. اگر این "مت" هیچ تغییری در درجه حرارت پوست احساس نکند، چراغ سبز آن شروع به چشمک زدن می‌کند. اطلاعات درجه حرارت پای فرد سپس به طور خودکار از طریق اتصال بی‌سیم به پزشک وی انتقال می‌یابد.

اگر این "مت" در نقطه‌ای هر چند کوچک متوجه افزایش دما شود، چراغ قرمز آن شروع به چشمک زدن کرده و در عرض چند دقیقه به پزشک معالج هشدار می‌دهد تا به بیمار مشاوره دهد.

این راهنمایی‌ها ممکن است شامل استراحت دادن چند ساعته به پاها برای پیشگیری از التهاب باشد، زیرا فشار روی قسمت تحتانی آسیب دیده ممکن است سبب التهاب شود؛ همچنین استفاده از کفی‌های مخصوص ژله‌ای که باعث کاهش فشار و افزایش جریان خون شده یا ملاقات با پزشک عمومی برای انجام بررسی‌های فوری باشد.

این دستگاه ممکن است به میلیون‌ها نفر از بیماران دیابتی که در معرض خطر قطع عضو پا قرار دارند، کمک کند؛ زیرا گردش خون در اندام تحتانی به دلیل بیماری در آنها دچار اختلال شده است.

همچنین ممکن است به دو میلیون نفر مبتلا به "بیماری شریانی محیطی" (peripheral arterial disease)، که در آن شریان‌های پایین پاها به علت رسوبات چربی مسدود می‌شود، سودمند باشد. این باعث افزایش خطر آمبولیزه شدن می‌شود؛ زیرا پاها از نبود خون غنی از اکسیژن رنج می‌برند.

حداقل یک تا 10 بیمار مبتلا به دیابت، دچار گردش خون ضعیف به پاها شده؛ زیرا سطح بالای قند در خون سبب ضخیم شدن دیواره‌های مویرگ‌ها شده و جریان خون در آنها دچار اختلال می‌شود.

محققان دانشگاه آریزونا اخیرا مطالعه‌ای در مجله Diabetes Care منتشر کردند که 129 بیمار را به مدت 34 هفته مورد بررسی قرار دادند. آنها کشف کردند این "مت" که توسط شرکت Podimetrics ایالات متحده ساخته شده، حداقل تا پنج هفته قبل از بروز زخم‌ها، 97 درصد از علائم زخم‌های پا را تشخیص داده است.

اگر آزمایش‌های بعدی نیز اثبات کننده همین میزان از دقت و صحت این فناوری جدید باشند، ظرف دو تا سه سال آینده این"مت" به طور گسترده‌ای در دسترس خواهد بود.

در همین حال تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استفاده از استاتین‌ها می‌تواند خطر ابتلا به زخم‌های پای ناشی از دیابت را تا 60 درصد کاهش دهد.

استاتین‌ها گروهی از داروهای کاهنده کلسترول خون هستند که با مهار آنزیم کاهنده اچ‌ام‌جی-کوآ (HMG-CoA reductase) عمل می‌کنند. استاتین‌ها معمولاً در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از افزایش چربی خون استفاده می‌شوند.

بر اساس یک گزارش که در مجله Wounds به چاپ رسیده، دانشمندان دانشگاه سمنان در ایران دریافتند که احتمال ابتلا به زخم‌هایی که درمان آنها دشوار است، برای افرادی که از استاتین‌ها استفاده می‌کنند بسیار کمتر از افرادی است که این داروها را مصرف نمی‌کنند.

آنها بر این باورند که خواص ضدالتهابی استاتین ممکن است عامل کلیدی برای درمان این زخم‌ها باشد.

انتهای پیام

برچسب ها: پادری ، حمام ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: