کد خبر: ۱۶۳۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 20
چای سیاه بیش از ۹۰ درصد تمامی چای‌ها در جهان فروخته می‌شود اما به طور کلی چای سیاه نسبت به سایر چای‌ها طعم و مزه و کافئین بیشتری دارد
شفا آنلاین>تغذیه>چای سیاه(black tea) بیش از ۹۰ درصد تمامی چای‌ها در جهان فروخته می‌شود اما به طور کلی چای سیاه نسبت به سایر چای‌ها طعم و مزه و کافئین بیشتری دارد. به دلیل اینکه چای سیاه چندین سال طعم و مزه خود را حفظ می‌کند، تا مدتها کالای تجاری بوده و حتی بلوک‌های چای سیاه در قرن نوزدهم به عنوان شکلی از پول در بخش‌هایی از آسیا به کار می‌رفته است.

به گزارش شفا آنلاین، امروزه کشورهایی چون هند، چین و سریلانکا بزرگترین تولیدکنندگان نوشیدنی چای سیاه(black tea) در جهان هستند. در تولید چای سیاه ابتدا برگها روی سینی‌های توری پهن شده و در معرض جریان هوا قرار می‌گیرند تا حدود یک سوم رطوبت آنها گرفته شده و انعطاف‌پذیر شوند. سپس با غلتک پهن کرده تا دیواره سلولی آنها شکسته شود و قند مورد نیاز برای تخمیر آزاد شود. برای افزایش تخمیر آنها در محیط بسیار مرطوب نگهداری می‌شوند که رنگ برگها را تیره می‌کند و طعم و مزه‌ قوی نوشیدنی چای سیاه را افزایش می‌دهد. در پایان، برگها خشک شده و به تمامی‌نقاط جهان حمل می‌شوند. از آنجایی که تمامی‌چای‌ها (سیاه، سبز، اولانگ و سفید) از گیاه یکسانی گرفته می‌شوند طبیعی است خواص مشابهی داشته باشند که برخی از آنها در زیر آمده است:

بهبود قلبی عروقی

چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها از جمله فلاونویدها است که از اکسیداسیون کلسترول LDL (لیپو پرتئین کم چگالی) و آسیب به جریان خون و دیواره‌های شریان سرخرگ جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، به علاوه نشان داده شده است که فلاونویدهای موجود در چای سیاه قادر به بهبود آماس رگهای خونی اکلیلی و کاهش لخته شدن خون می‌باشند. پلی‌فنل‌های یافت شده در چای سیاه نیز آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی می‌باشند و منگنز موجود در آن ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی اکلیلی را با کمک به عملکرد ماهیچه قلبی کاهش دهد.

جلوگیری از سرطان

پلی‌فنل‌های موجود در چای به نظر می‌رسد به جلوگیری از شکل‌گیری از مواد سرطان‌زای نهفته در بدن به خصوص در انواع خاصی از سرطان مانند سرطان تخمدان، ریه، پروستات، روده بزرگ و مثانه کمک می‌کنند. تحقیقات دیگر نشان داده است که چای ممکن است به جلوگیری سرطان معده، پروستات و سینه کمک کند.
ترکیبی به نام ۲-TF در چای سیاه سبب می‌شود چنین سلولهای سرطانی به apoptosis (مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده) دچار شوند در حالی که سلولهای طبیعی بدون آسیب باقی می‌مانند. یک تحقیق در زمینه سرطان دهان نشان داد که مصرف چای سیاه می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان دهان را به ویژه در افراد سیگاری و مصرف کنندگان سایر دخانیات کاهش دهد.

سلامت پوست و مو

آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز از خراب شدن پوست با آکنه جلوگیری کرده و در بسیاری موارد نشان داده شده است که به خوبی پروکسید بنزوئیل قوی مورد استفاده در سیاری از محصولات مراقبت از پوست عمل می‌کند.

تاثیر بر استخوان و بافت پیوندی

تحقیقات نشان می‌دهند که استخوان‌های افرادی که به طور مرتب چای می‌نوشند قوی‌تر از سایر افراد می‌باشد. دانشمندان معتقدند که این امر ممکن است تاثیر مواد شیمیایی گیاهی قوی نوشیدنی چای باشد.

بهبود مجرای گوارشی

تانتن‌های موجود در چای تاثیر درمانی بر بیماری‌های شکمی‌و روده‌ای دارد. این تانن‌ها فعالیت روده را کاهش می‌دهد و تاثیر ضد اسهال دارند. پلی فنل موجود در چای سبز بر التهاب روده‌ای تاثیر دارد.

تاثیر بر سیستم عصبی و مغز
بر خلاف میزان زیاد کافئین موجود در قهوه، میزان کم در چای سیاه جریان خون را در مغز بدون تحریک قلب افزایش می‌دهد. کافئین موجود در چای سیاه تمرکز ذهنی را افزایش داده و تحقیقات نشان می‌دهند که اسید امینه L-theanine یافت شده در چای سیاه می‌تواند باعث آرامش و تمرکز بیشتر بر کارها شود. اثبات شده است که چای سیاه میزان کورتیزول هورمون استرس را پس از یک ماه نوشیدن چهار فنجان نوشیدنی چای در روز کاهش می‌دهد. کافئین موجود در چای سیاه همچنین ممکن است حافظه شما را برای چند ساعت افزایش دهد و برخی تحقیقات نشان می‌دهند که عادت نوشیدن چای به طور منظم ممکن است به جلوگیری از بیماری پارکینسون کمک کند.

افزایش انرژی

کافئین به اندازه می‌تواند مفید باشد. در چای سیاه کافئین باعث تحریک متابولیسم، افزایش عملکرد مغز و کمک به هوشیاری می‌شود. تئوفیلین نیز در چای یافت شده که فعالیت سیستم تنفسی قلب و کلیه‌ها را بیشتر می‌کند. این امر باعث می‌شود که سیستم قلبی، عروقی سالمی‌داشته باشیم.

سلامت دهان

تحقیقات نشان می‌دهند که آنتی اکسیدان‌های کاتچین در نوشیدنی چای سیاه ممکن است سرطان‌های دهان را کاهش دهد. پلی فنل و تانن به عنوان آنتی‌بیوتیک عمل می‌کنند و از باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند جلوگیری می‌کنند. پنل‌فنل‌ها در چای می‌توانند باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند را کنترل کنند.

سیستم ایمنی

نوشیدنی چای سرشار از موادی به نام «تانن» است که تحقیقات نشان داده‌ است توانایی مقابله با ویروس‌هایی مانند آنفولانزا، اسهال خونی و هپاتیت‌ها را دارند. چنین تاننی به نام «کاتچین» از تومورها جلوگیری می‌کند. چای سیاه نیز حاوی الکیل امین‌های می‌باشد که باعث افزایش واکنش سیستم ایمنی می‌شوند.

برچسب ها: چای سیاه ، تغذیه ، سلامتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: