کد خبر: ۱۶۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 21
هموروئید یک مشکل شایع در دوران بارداری و پس از زایمان است. برخی از زنان آن را برای اولین بار در حالیکه حامله هستند ، تجربه می کنند. به یاد داشته باشید که اگر سابقه این بیماری را دارید ، به احتمال زیاد در این دوران نیز دوباره آن را تجربه خواهید کرد.
هموروئید پس از زایمان

شفا آنلاین:هموروئید نوعی بیماری است که در آن رگهای خونی در ناحیه مقعد واریسی میشوند. بطور معمول این برآمدگی به اندازه یک کشمش است که سبب خارش و درد در ناحیه مقعد میشود. گاهی اوقات نیز سبب خونریزی ، به خصوص هنگام اجابت مزاج میشود . گاهی اوقات این رگه های بزرگ از مقعد بیرون میزند و ممکن است شما تودهای نرم را احساس کنید.

به گزارش شفا آنلاین:هموروئید یک مشکل شایع در دوران بارداری<Common Problems During Pregnancy> و پس از زایمان است. برخی از زنان آن را برای اولین بار در حالیکه حامله هستند ، تجربه می کنند. به یاد داشته باشید که اگر سابقه این بیماری را دارید ، به احتمال زیاد در این دوران نیز دوباره آن را تجربه خواهید کرد. خوشبختانه بسیاری از انواع این بیماری پس از تولد نوزاد بطور خود به خود ( یا با انجام برخی اقدامات بسیار ساده ) از بین خواهد رفت.

علت ایجاد این مشکل ؟
بارداری به دلایل مختلف ، باعث می شود شما بیشتر در معرض ابتلا به هموروئید و هم چنین به وریدهای واریسی در پاها و گاهی اوقات حتی در فرج قرار بگیرید. رشد نوزاد در ناحیه رحم سبب میشود وریدهای لگن ، وریدهای تحتانی و ورید بزرگ سمت راست تحت فشار قرار گیرد. این فشار می تواند از بازگشت خون به قسمت پایین بدن جلوگیری کند ، که باعث افزایش فشار روی وریدهای زیر رحم می شود و همین عامل سبب بزرگ شدن آنها میگردد.

افزون بر این بارداری، افزایش هورمونهای پروژسترون را به ارمغان می آورد که باعث یبوست می شود و سرعت حرکات روده ها را به حد قابل توجهی پایین می آورد. یبوست اغلب منجر به زور زدن و فشار آوردن هنگام اجابت مزاج می شود که این امر باعث ایجاد یا تشدید هموروئید می شود. هم چنین ممکن است با فشار بیش از حد ناشی از افزایش وزن جنین در طول سه ماهه دوم شدت این بیماری گسترش بیابد.

برای بهبودی چه باید کرد ؟
شما میتوانید از داروخانه لگنی پلاستیکی تهیه کنید یا از وان حمام خود استفاده کنید. آن را از آب ولرم متمایل به گرم پر کنید و کامل داخل آن بنشینید. این کار درد را التیام می بخشد بعد از هر اجابت مزاج سعی کنید ناحیه درگیر را کامل با آب بشویید و به جای استفاده از دستمال خشک از دستمال مرطوب استفاده کنید . با پزشک خود در مورد بی حسی های موضعی و شیاف های مسکن برای کاهش التهاب و درد صحبت کنید.

از فشارهای طولانی مدت به وریدهای رکتوم خودداری کنید. سعی کنید از نشستن یا ایستادن طولانی مدت بپرهیزید . سعی کنید تا جایی که ممکن است برای مطالعه ، و تماشای تلویزیون و ... دراز بکشید . برای تسکین موقت درد ، حتی اگر کودکتان با شیر شما تغذیه می کند ، میتوانید از استامینوفن یا ایبو پروفن ( به میزان مجاز ) استفاده کنید.

اولین و مهم ترین راه ، جلوگیری از یبوست است :
یک رژیم غذایی با فیبر بالا ( میوه های تازه ، سبزیجات ، غلات کامل و حبوبات ) ، نوشیدن مقدار زیادی آب (هشت تا ده لیوان در روز ) ، و ورزش منظم، حتی برای مدت کوتاه، و پیاده روی سریع میتواند از یبوست جلوگیری کند. شما هم چنین میتوانید با پزشک خود در مورد مصرف مکملهای فیبری یا نرمکننده مدفوع پرسش کنید.

اگر مدفوع شما خشک است و در اجابت مزاج خود مشکل دارید، سعی کنید به هیچ وجه به خود فشار نیاورید و از ملین ها و داروها استفاده کرده و دوباره تلاش کنید. راه های جلوگیری از ابتلا به یبوسترا یاد بگیرید. به صورت روزانه ورزشهای کگل را انجام دهید. این ورزشها سبب افزایش جریان خون در مقعد و تقویت عضلات اطراف مقعد، واژن و میزراه میشوند. این تمرینات برای بعد از بارداری نیز بسیار مفیدند.

اگر درد بیش از اندازه یا خونریزی داشتید باید با پزشک مشورت کنید (هر نوع خونریزی باید توسط پزشک معاینه شود). در بیشتر موارد هموروئید دوران بارداری خود به خود خوب شده یا با رفع مشکل یبوست از بین میرود.

پزشک آنلاین

دکتر ندا مقتدری اصفهانی [ متخصص زنان و زایمان ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: