کد خبر: ۱۶۳۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 18
انجمن علمی طب سنتی ایران ضمن اعلام برائت از جریاناتی که با سوء استفاده از نام اسلام و ائمه معصومین(ع)، به حوزه طبابت و طب سنتی ایرانی وارد شده و سلامت شهروندان و اعتقادات دینی آنان را به مخاطره انداخته‌اند
شفا آنلاین>سلامت>مدعیانی بدون مدارج علمی طب سنتی(Traditional medicine) یا طب رایج ادعا می‌کنند که بیماریها، سرطانها و بیماریهای ژنتیکی را با داروهای اهلبیت سریعاً درمان قطعی می‌کنند و البته در صورت عدم توفیق در درمان، ریشه را در ضعف ایمان و عدم اعتقاد بیمار از جانب معصومین عنوان می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین،انجمن علمی طب سنتی ایران ضمن اعلام برائت از جریاناتی که با سوء استفاده از نام اسلام و ائمه معصومین(ع)، به حوزه طبابت و طب سنتی ایرانی وارد شده و سلامت شهروندان و اعتقادات دینی آنان را به مخاطره انداخته‌اند، نظر علمی و کارشناسی آیات عظام و مراجع تقلید، مسئولین حوزه علمیه و پژوهشکده‌های علوم قرآن و حدیث را برای آگاهی‌بخشی به جوامع علمی و عمومی خواستار شد.

به گزارش دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، ظهور جریانات خاصی در حوزه طب سنتی ایرانی با عناوین مختلفی از جمله طب اسلامی، طب روایی و... که در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است، نگرانی دست‌اندرکاران نظام سلامت و متخصصان طب سنتی ایرانی را از به خطر افتادن سلامت جامعه و باورها و اعتقادات دینی مردم برانگیخته و طب سنتی ایرانی آکادمیک و قانون‌مند را نیز زیر سوال برده است.

در همین راستا، انجمن علمی طب سنتی(Traditional medicine) ایرانی، با انتشار بیانیه‌ای، از این جریانات خاص که با سوء استفاده از نام اسلام و ائمه معصومین(ع)، به حوزه طبابت و درمان در طب سنتی ایرانی وارد شده‌اند، اعلام برائت کرده و نظر علمی و کارشناسی آیات عظام و مراجع تقلید، مسئولین حوزه علمیه و پژوهشکده‌های علوم قرآن و حدیث را برای آگاهی‌بخشی به جوامع علمی و عمومی خواستار شد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

در سال‌های اخیر محافل عمومی و مذهبی با ظهور جریان خاصی به نام طب اسلامی (و واژه‌های معادلی مانند طب­ شیعه، طب اهلبیت، طب معصومین و...) مواجه شده‌اند که ادعای درمان بیماری‌های لاعلاج و صعب‌العلاج با استفاده از روایاتی منسوب به معصومین علیهم‌السلام دارند و آن را مکتب درمانی جدا از طب سنتی و طب مدرن معرفی می‌کنند.

این واژه در حالی در بین عموم مردم (و نه در محافل علمی!) در حال ترویج است که در کتب اطبای مسلمان قرون گذشته و جوامع روایی معتبر شیعه، چنین واژه‌ای یا معادل‌های آن به کار نرفته است. مروجین این جریان در محافل عمومی و بعضا اماکن مذهبی به دور از چشم مسئولین سلامت کشور و علمای برجسته و با سوءاستفاده از عقاید پاک مردم به اسلام و مکتب اهل بیت عصمتعلیهم‌السلام اقدام به ویزیت بیماران و فروش داروهای مجهول‌الهویه‌ای که نام اهلبیت را بر روی آن گذاشته‌اند، می‌کنند.

این مدعیان بدون اینکه مدارج علمی طب سنتی یا طب رایج (و احتمالا علوم دینی) را طی کرده باشند و بدون بهره از هرگونه دانش شناخت بدن و قواعد حاکم بر آن و خواص گیاهان دارویی و مداخلات دارویی آنها با داروهای شیمیایی، صرفا با استنباط شخصی از روایات طبی که در مورد اکثر آنها بررسی‌های لازم از نظر اعتبار و دلالت و ... توسط علمای حدیث انجام نشده است، به ساخت دارو می‌پردازند و در این مسیر به نام دین، انواع بیماران، قلبی، سرطانی و ... را از کلیه درمان‌های ثابت شده محروم می‌سازند و ادعا می‌کنند که بیماری‌های مذکور و انواع سرطان‌ها و بیماری‌های ژنتیکی را با داروهای اهلبیت سریعا درمان قطعی می‌کنند و البته در صورت عدم توفیق در درمان، ریشه را در ضعف ایمان و عدم اعتقاد بیمار به درمانی که از جانب معصومین آمده است، عنوان می‌کنند!

مدعیان این جریان همچنین، علمای برجسته علوم حدیث که با ارایه آمار منتج از پژوهش‌های مراکز معتبر علمی حوزه علمیه چنین ادعاهایی در مورد روایات طبی را اغراق‌آمیز دانسته‌اند را به کم‌سوادی متهم کرده‌اند!

جامعه علمی طب سنتی ایران به مدت 3 سال با تحقیق و پژوهش و کسب نظرات مراجع عظام و بزرگان حوزه و دانشگاه و برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های متعدد با حضور استادان برجسته حوزه و بحث و تبادل نظر پیرامون چگونگی استفاده از آیات و روایات در نظام سلامت، بر نقایص عدیده این‌گونه بهره‌برداری ظاهری از روایات آگاه شده و معتقد است در دین مبین اسلام رهنمودهای ارزشمندی در خصوص پیشگیری و سبک صحیح زندگی وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد ولی مخاطب روایات طبی که موضوعات درمان بیماری‌ها را در بر می‌گیرد، به فرمایش گردآورنده عالم و فرزانه احادیث طبی در مقدمه کتاب «دانشنامه احادیث پزشکی»، پژوهشگران علوم پزشکی هستند تا پس از پژوهش و تفحص، در حوزه سلامت مورد استفاده قرار گیرند.

نکته قابل تامل در خصوص متولیان این جریان آن است که در موارد متعدد در سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها، فعالیت‌های خود را در راستای اجرای منوبات رهبر معظم انقلاب و رفع دغدغه‌های قلبی ایشان بیان می‌دارند؛ درحالیکه در سیاست‌های کلی سلامت ابلاغ شده از سوی معظمٌ له، بر استانداردسازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و تعامل آن با طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی و همچنین بر نظارت وزارت بهداشت به عنوان لازمه بازشناسی توسعه و نهادینه‌سازی طب سنتی ایران تاکید شده است.

با توجه به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی که به تایید شورای نگهبان رسیده و انطباق آن با قانون اساسی و شرع مقدس مسجل گشته است، دخالت افراد فاقد صلاحیت و بدون مجوز در امر درمان ممنوع بوده و تخطی از قانون جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود که به نوعی خلاف شرع نیز محسوب می‌شود. با این حال جریان مذکور بدون اعتنا به این قوانین و حتی سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام عظمای ولایت، فعالیت‌های تبلیغاتی و درمانی خود را کاملا مشروع و در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری قلمداد می‌کند!

انجمن علمی طب سنتی ایران متشکل از صدهاپزشک متخصص، با ابراز نگرانی از ایجاد تزلزل در اعتقادات مردم به‌دنبال نتیجه نگرفتن از چنین ادعاهای گزافی که به نام دین و در لباس مقدس روحانیت در حال ترویج است، از آیات عظام و مراجع تقلید، مسئولین حوزه علمیه و پژوهشکده‌های علوم قرآن و حدیث استدعا دارد نظر علمی و کارشناسی خود را پیرامون این مسئله که حوزه سلامت شهروندان را از سویی و اعتقادات دینی مردم را از سوی دیگر با مخاطره مواجه ساخته، برای آگاهی‌بخشی به جوامع علمی و عمومی بیان فرمایند.

همچنین از متولیان سلامت کشور خصوصا وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی جامعه پزشکی درخواست می‌کند در جایگاه کارشناسی خود، توهین‌های صریح این مدعیان را به جامعه شریف پزشکی با به کار بردن واژه‌های موهنی مانند قتال، غارتگر و ... به ویژه در بیانیه‌های اخیرشان، بی‌پاسخ نگذارند.

یکی از نتایج نامبارک این جریانات، غبارآلوده شدن فضای جامعه و تشویش ذهن مردم و متخصصان در مورد علم شریف طب سنتی ایران و تعمیم نابخردی‌ها و بی‌قانونی‌ها به آن است که عملا چهره طب سنتی حقیقی را نیز مخدوش می‌کند؛ لذا انجمن علمی طب سنتی ایران با ورود به این مسئله، ضمن اعتقاد و احترام به دستورات دین مبین اسلام و پیروی از رهنمودهای اصیل اهل بیت(ع)، از جریاناتی که تحت لوای اسلام و نام ائمه معصومین(ع) به امور خلاف شرع و قانون اشتغال دارند، ابراز برائت می‌کند.

بی‌تردید فضای پژوهش و بررسی نظری و عملی پیرامون مقوله احادیث طبی در مجامع علمی حوزه و دانشگاه فراهم است. در همین راستا انجمن علمی طب سنتی ایران آمادگی خود را به منظور ایجاد بستر مناسبی برای مناظره علمی پیرامون این موضوع با حضور استادان حوزه و دانشگاه، متخصصان طب ایرانی و سایر رشته‌ها و اصحاب رسانه اعلام می‌دارد.
برچسب ها: سلامت ، طب سنتی ، انجمن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: