کد خبر: ۱۶۳۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 18
گرفتگی طولانی مدت صدا یا تغییرات صدا بدون علت مشخص، برآمدگی در ناحیه گردن، تنگی نفس در اثر فعالیت، سرفه مزمن، سختی یا احساس درد هنگام بلع غذا و گوش دردهای مزمن می تواند از جمله علائم بروز سرطان حنجره باشد
شفا آنلاین>سلامت>سرطان حنجره از جمله سرطان های صعب العلاج است که به گفته محققان، ابتلا به آن رابطه مستقیمی با استعمال سیگار به ویژه سن شروع و میزان مصرف روزانه این فراورده دخانی دارد.

به گزارش شفا آنلاین، حنجره، عضو تولید صدا در انسان است که در جلوی گردن قرار دارد و تارهای صوتی را در خود جای داده است؛ همچنین حنجره در نفس کشیدن، صحبت کردن و بلع غذا نقش مهمی دارد؛ از این رو می توان به اهمیت سلامت این عضو حیاتی و پرهیز از عوامل ایجادکننده خطر برای سلامت آن، پی برد.

گرفتگی طولانی مدت صدا یا تغییرات صدا بدون علت مشخص، برآمدگی در ناحیه گردن، تنگی نفس در اثر فعالیت، سرفه مزمن، سختی یا احساس درد هنگام بلع غذا و گوش دردهای مزمن می تواند از جمله علائم بروز سرطان حنجره(Cancer of the larynx) باشد که به گفته پزشکان، با مصرف دخانیات رابطه مستقیم داشته و درمان موثر آن به تشخیص و اقدام به موقع بستگی دارد.

درمان های جراحی و غیرجراحی افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، عوارض طولانی مدتی را برای آنان به همراه دارد؛ به عنوان نمونه فردی که جراحی حنجره می کند، ممکن است تا پایان عمر صدای خش دار داشته باشد یا اینکه حنجره خود را کاملا از دست بدهد و دیگر نتواند صحبت کند.

طبق آمار کشوری، میزان ابتلای مردان به این بیماری دو برابر زنان است، اما به دلیل افزایش گرایش زنان در سال های اخیر به مصرف سیگار و به ویژه قلیان، احتمال ابتلا در این قشر از جامعه نیز رو به افزایش گذاشته است.

** رابطه بین سن شروع مصرف سیگار، میزان مصرف روزانه و ابتلا به سرطان حنجره
دکتر زهرا رحمانی متخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که تحقیقات صورت گرفته رابطه بین سن شروع مصرف سیگار، میزان مصرف روزانه و ابتلا به سرطان حنجره را تایید می کند، افزود: تاثیر سیگار در ابتلا به سرطان معمولا به صورت تجمعی است.

وی درخصوص تاثیر تجمعی سیگار(Cigarette) در ابتلا به سرطان حنجره توضیح داد: برای این که بدانیم یک فرد چقدر در معرض آسیب های سیگار قرار گرفته، مدت زمان مصرف سیگار (مثلا فردی 45 ساله که از سن 20 سالگی مصرف سیگار را آغاز کرده، حدود 25 سال سیگار مصرف کرده است) و میزان مصرف روزانه (چند پاکت سیگار) او را درهم ضرب می کنیم؛ اگر روزی دو پاکت سیگار مصرف کرده باشد، 50 سیگار سال می شود و هرچه این میزان بیشتر باشد، تاثیر آن در بروز سرطان نیز بیشتر می شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: بنابراین افراد با شروع مصرف سیگار از سن بلوغ و جوانی، خود را بیشتر در معرض آسیب های شیمیایی و خطرناک دود سیگار قرار می دهند و احتمال ابتلای سریعتر آنان به سرطان بیشتر می شود.

** رابطه بین فاصله بیدارشدن از خواب و مصرف سیگار با ابتلا به سرطان حنجره
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: همچنین فردی که بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، سیگار می کشد، نسبت به فردی که مدتی پس از بیدار شدن اولین سیگار روزانه خود را مصرف می کند، بیشتر در معرض بروز سرطان و مشکلات ناشی از آن قرار دارد.

رحمانی ادامه داد: تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته است؛ به این صورت که محققان فاصله بیدار شدن افراد سیگاری تا زمان مصرف اولین سیگار را اندازه گرفتند و مشاهده کردند در افرادی که به سرطان حنجره مبتلا شده بودند، این زمان کوتاهتر از سایر افراد بوده است.

وی افزود: البته هنوز علت دقیق این که چرا میزان فاصله بیدار شدن از خواب و مواجهه با سیگار در بروز سرطان(Cancer) تاثیر دارد، مشخص نشده است، اما تحقیقات رابطه بین این دو عامل در بروز سرطان را تایید کرده اند.

** تصورات غلط در مورد قلیان
متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به تصورات رایج در بین عموم مبنی بر این که ضرر مصرف قلیان از سیگار کمتر است و از آنجا که دود قلیان از داخل آب رد می شود، تاثیر منفی برای سلامتی ندارد، گفت: اینها تصورات غلط است زیرا تحقیقات ثابت کرده اند که هر یک بار مصرف قلیان به اندازه مصرف یک پاکت سیگار می تواند به سلامت افراد آسیب برساند.

رحمانی با بیان اینکه زنان بیشتر از مردان در معرض آسیب های ناشی از دود قلیان هستند، افزود: فیزیولوژی بدن زنان به گونه ای است که در مقابل مضرات مواد شیمیایی توکسین دار حساسیت بیشتر و مقاومت بدنی کمتر دارند؛ بنابراین زنانی که سیگار مصرف می کنند به سرطان های حنجره پیشرفته تر و عودکننده تری نسبت به مردان مبتلا می شوند.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی عمومی در خصوص مضرات سیگار و قلیان و توجه بیشتر خانواده ها به نظارت بر رفتارهای اجتماعی فرزندان خود به ویژه دختران که مادران آینده کشور هستند، به زنان و دختران جوان توصیه کرد که با اطلاع از این موضوع، جسم ظریف و حساس خود را در معرض آسیب های ناشی از این مواد قرار ندهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار