کد خبر: ۱۶۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 18
دیر غذا خوردن شبانه می تواند پوست شما را در برابر نور خورشید بیشتر از گذشته آسیب پذیر کند
شفا آنلاین>تغذیه>آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که نیمه های شب تازه به یاد غذا خوردن می افتند؟ اگر چنین است بدانید که دیر غذا خوردن شبانه می تواند پوست شما را در برابر نور خورشید بیشتر از گذشته آسیب پذیر کند.

به گزارش شفا آنلاین، محققان گروه علوم اعصاب دانشگاه تگزاس گزارش کرده اند که ساعت های غیرعادی غذا خوردن که به صورت الگوهای متفاوت مصرف وعده های غذایی در موش ها مشاهده شده است می تواند ریتم زیستی را با کاهش فعالیت آنزیم های پوست تغییر دهد. آنها می گویند آن دسته از موش هایی که الگوی غذاخوردنشان عادی نبود، در اثر مواجهه با اشعه فرابنفش آسیب پوستی بسیار بیشتری را در مقایسه با موش های دیگر که در زمان های عادی غذا می خورند تجربه کردند.

به هرحال، چه صحبت از خورشید باشد یا روش های مصنوعی آفتاب گرفتگی اشعه های فرابنفش خورشید بر دی ان ای موجود در سلول های پوست اثر منفی می گذارد؛ به طوری که قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از عوامل خطر پیری پوست و سرطان پوست(Skin Cancer) محسوب می شود. این درحالی است که استفاده از کرم های ضد آفتاب و همچنین پوشاندن پوست دو روش از بهترین شیوه های محافظت از پوست در برابر آثار مخرب اشعه فرابنفش هستند. با این حال محققان می گویند از یک عامل دیگر هم غفلت نکنید: الگوی منظم غذا خوردن.

آنها با سنجش اثرهای مواجهه با اشعه فرابنفش با طول موج کوتاه بر پوست دو گروه از موش ها به این نتیجه رسیدند. به یک گروه تنها در طول روز غذا داده شد درحالی که به گروه دیگر تنها به هنگام شب غذا داده شد. دانشمندان با انجام این کار متوجه شدند که قرارگیری در برابر اشعه فرابنفش با طول موج کوتاه در طول روز به آسیب پوستی بسیار بیشتری در آن دسته از موش هایی منجر شد که الگوی غذاخوردنشان غیرعادی بود اما موش هایی که به صورت عادی و در زمان مناسب غذا خورده بودند پوست مقاوم تری داشتند. همچنین این تحقیق نشان داد که ساعت های غیرعادی غذا خوردن منجر به تغییراتی در ساعت زیستی پوست این موش ها شده بود.

به عبارت دقیق تر، دلیل چنین تغییری این است که از فعالیت یک آنزیم در طول روز کاسته می شود و شب ها فعال تر می شود. این آنزیم که نامش xeroderma pigmentosum group A (XPA) است در محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش نقش دارد و موش هایی که الگوی غذا خوردن معمولی داشتند در فعالیت این آنزیم هیچ تغییری از خود نشان ندادند.

با اینکه هنوز نمی توان به طور کامل این یافته ها را در مورد انسان نیز تعمیم داد اما توجه به این نکته که سلامت پوست می تواند با تغییر کردن ساعت غذا خوردن، دستخوش آسیب شود موضوع بسیار مهمی است که نیازمند تحقیق بیشتر و لحاظ کردن در سبک زندگی همه ما است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: