کد خبر: ۱۶۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 13
شفاآنلاین :هر بار که یک یا چند تصادف هواپیمای تجاری و مسافربری رخ می دهد، دوستانم از من سوالاتی درباره امن ترین پرواز های جهان می کنند. اولین حرفی که در این مورد برای پاسخ به این سوال می زنم، این است که به آنها توضیح می دهم یک سفر هوایپمایی تجاری امن چه ویژگی هایی دارد و بصورت کلی چگونه است

به گزارش شفاآنلاین ،با توجه به شبکه ایمنی هوایی  (ASN)، در سراسر جهان حدود 33 میلیون پرواز انجام می شود که از هر 4 میلیون و 125 هزار پرواز، یکی از آنها منجر به حادثه ای ناگوار می گردد.
اما شنیدن این نقل و قول ها از سوی شبکه ایمنی هوایی، سبب نمی شود تا مردم در خصوص حوادث هوایی احساس ترس و استرس کمتری داشته باشند. زیرا آنها از طریق تلویزیون و شبکه های اینترنتی، جزئیات دقیق این حوادث را می بینند.
با توجه به اطلاعاتی که مرکز مشاوره بیمه آسکند (Ascend) لندن در اختیار عموم قرار داده، امن ترین هواپیمای جهان در سال 2015، بوئینگ 737 با موتورهای سی اف ام آی (CFMI) بود از بین 4.8 میلیون پرواز این مدل از هواپیماها ، فقط یکی از آنها منجر به حادثه شده است. هواپیماهایی همچون بوئینگ 757، ایرباس آ 320، بوئینگ 767، بوئینگ 737 ان جی، بوئینگ 747، ایرباس آ 330، ایرباس آ 340 و بوئینگ 777 نیز جزو 9 هواپیمای دیگر امن در جهان هستند. البته باید بدانید که هیچکدام از این هواپیماها، هیچ ارتباطی با اعمال تروریستی اخیر نداشته اند.
 
تصویر 1:

 
آماری که توسط انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی یاتا (IATA) انتشار یافته است، نشان می دهد که نرخ تصادفات جهانی جت در سال 2015 که در هر یک میلیون پرواز محاسبه شده است، رقمی معادل 0.32 است که این عدد می گوید که در هر 3.1 میلیون پرواز یکی از آنها به حادثه انجامیده.
البته درست است که این میزان به خوبی سال 2014 نیست. این رقم در سال 2014 در حدود 0.27 بود. اما باید گفت که در مقایسه با نرخ پنج سال قبل یعنی بین سال های 2010 تا 2014  تلفات در‌ هر یک میلیون پرواز 30 درصد افزایش داشته است.
در سال 2015 نیز چهار سانحه ناگوار‌ هوایی رخ داد. در این سوانح که همگی آنها با هواپیمای توربوپراپ بوده است 136 مسافر جان خود را از دست دادند.
نرخ خسارت ناشی از هوانوردی با جت در سال 2015 برای اعضای یاتا (انجمن بین ‌المللی حمل‌ و نقل هوایی) چیزی در حدود 0.22 بوده است. این رقم یعنی در هر 4.5 میلیون پرواز یک سانحه. البته این نرخ در مقایسه با نرخ 0.21 پنج ساله قبل یعنی سال های بین 2010 تا 2014  که از هر یک میلیون پرواز یک سانحه بوده دارای خسارت بیشتری بوده است. البته نرخ خسارت حوادث هوایی جهان چیزی حدود 31 درصد است و فقط درسال 2014، این میزان به 0.12 رسید.
سقوط پرواز جرمن وینگز (Germanwings) که به خودکشی آزمایشی نیز معروف است و همچنین پرواز متروجت 9525 (Metrojet) که سرنگونی آن مظنون به تروریست ها بود، باعث شد که مرگ حدود 374 مسافر و خدمه، تراژدی بزرگی برای سال 2015 رقم بزند. با وجود این، آمار به دست آمده در این حوادث تصادفی نیستند، زیرا اکثریت مردم، از آنها به عنوان اقدامات عمدی و دخالت غیرقانونی دیگر کشور‌ها یاد می کنند.
 
تصویر2:


تصویر3:


 
به گفته وب سایت اِرلاین رِیتینگ، با نگاه کردن به امن ترین هواپیماهای سال 2015، شرکت هواپیمای استرالیایی کانتاس(Qantas)  برای سومین بار و به طور پیاپی سومین هواپیمای امن در جهان به شمار می آید و رکوردی بی نظیر در این زمینه دارد. همچنین به غیر از استرالیا، 10 مورد از کشور های برتر دیگر در زمینه دارا بودن هواپیماهای امن به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: ایرنویزیلند، آلاسکا ایرلاینز، آل نیپون ایرلاینز، امریکن ایرلاینز، کاتای پاسفیک ایرویز، امارات، اتحاد ایرویز، اوا ایر و فن ایر.
 
تصویر4:


تصویر5:


تصویر6:


 
این وب سایت از فاکتورهای مهمی در امتیازدهی خود استفاده می کند که  از جمله این فاکتورها می توان به حسابرسی شرکت های هواپیمایی، هیئت مدیره این شرکت ها و همچنین میزان مرگ و میر و سوانح پروازها اشاره کرد. تیم نویسندگان و پژوهشگران این سایت، تاریخچه شرکت های هواپیمایی و همچنین سوابق و برتری عملیات های هوایی آن شرکت را مورد بررسی قرار داده و در رابطه با آنها، سوالاتی پرسیده است. این سوالات عبارت اند از:
-  آیا شرکت هواپیمایی که با آن سفر می کنید از طرف آی او اس ای (IOSA) گواهینامه رسمی دریافت کرده است؟
-  آیا شرکت هواپیمایی که با آن سفر می کنید در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد؟
-  آیا شرکت هواپیمایی موردنظر، در 10 سال گذشته پلمپ نشده است؟
-  آیا شرکت هواپیمایی که با آن سفر می کنید توسط سازمان فدرال آمریکا (FAA) به ثبت جهانی رسیده و تایید شده است؟
-  آیا کشور مبدا شرکت هواپیمایی مورد نظر، دارای 8 ویژگی ایمنی آی سی آ او (ICAO)  می باشد؟
-  آیا هواپیمای مورد استفاده در پروازهای هوایی، ساخت کشور روسیه هستند؟
برخلاف حملات هوایی مرگبار و هولناکی که در سال 2015 اتفاق افتاد، هنوز هم سفرهای هوایی، امن ترین راه سفر کردن به یک مقصد به شمار آیند. بر اساس گزارش اداره آمار حمل و نقل ایالات متحده، مرگ و میر و وقوع حادثه توسط روش های حمل و نقل از امن ترین تا خطرناک ترین عبارتند از: حمل محموله های بزرگ ایالات متحده، رفت و برگشت های هوایی، تاکسی های هوایی اختصاصی، وسایل حمل و نقل عمومی، راه آهن، قایق های تفریحی و تصادفات درون بزرگراه ها.
با در نظر داشتن بیش از 30 هزار پرواز در هر روز، احتمال وقوع تصادفات و حوادث هوایی بسیار کم و ناچیز است. بنابراین با خیال راحت به سفر هوایی رفته و از مسافرت خود، لذت کافی را ببرید.
 
گردآوری: سایت توریستگاه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: