کد خبر: ۱۶۲۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 10
در کنار بهبود کیفیت تجهیزات، پیشرفت روش های مراقبت از زخم و همکاری بین پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران در پیشگیری و کنترل این گونه زخم ها بسیار تاثیرگذار بوده است.
شفا آنلاین>سلامت>معاون پژوهشی بیمارستان بوعلی از کاهش زخم های سرطانی درپی پیشرفت روش های مراقبتی در کشور خبر داد و گفت: در کنار بهبود کیفیت تجهیزات، پیشرفت روش های مراقبت از زخم و همکاری بین پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران در پیشگیری و کنترل این گونه زخم ها بسیار تاثیرگذار بوده است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر فرید نژاد دادگر اظهار کرد: بیماران سرطانی ممکن است به دلیل نوع بیماری سرطان که پوست بیمار را درگیر می کند، عوارض ناشی از روش های درمانی مانند پرتو درمانی(Radiotherapy) یا به طور غیرمستقیم در اثر ضعف و زمین گیر شدن در اثر بیماری (مانند بیمارانی که در وضعیت پیشرفته بیماری هستند)، دچار زخم شوند.

وی افزود: بنابراین کنترل زخم از اولویت های مهم گروه پزشکی در خصوص این بیماران است؛ به طوری که گاهی وقتی بیماران سرطانی دچار زخم می شوند، به دلیل شدت آزردگی که برای بیمار ایجاد می کند، توجه زیادی حتی گاهی بیشتر از بیماری اصلی، معطوف درمان زخم ها می شود.

نژاددادگر گفت: بنابراین کنترل زخم در این بیماران نیاز به مشورت و کار جمعی گروه های مختلف پزشکی و پیراپزشکی دارد که در سال های اخیر با ارائه آموزش های لازم در این زمینه به گروه های پزشکی این همکاری ها افزایش یافته که در نتیجه کاهش زخم های سرطانی را پی داشته است.

** روش های نوین ترمیم زخم های سرطانی
فوق تخصص خون و سرطان (آنکولوژی) گفت: در زمینه درمان و تسریع در درمان زخم های سرطانی ناشی از روش های درمانی مانند رادیوتراپی و پرتودرمانی و همچنین مراقبت به منظور پیشگیری از بروز اینگونه زخم ها، از طریق دارودرمانی پیشرفت های زیادی حاصل شده و گروه های مختلف پزشکی مانند متخصصان جراحی پلاستیک و ترمیمی در این زمینه وارد شده اند.

نژاددادگر افزود: علاوه بر زخم های ناشی از رادیوتراپی، برخی زخم های سرطانی نیز ناشی از تزریقات شیمی درمانی(Chemotherapy) و داروها هستند که ممکن است به زیر پوست نفوذ کنند و رگ ها پاره شوند؛ این گونه زخم ها نیز بسیار خطرناک و آزاردهنده هستند که توجه به روش های پیشگیرانه در خصوص آنها از سوی گروه پزشکی، بیمار و خانواده بیماران بسیار حائز اهمیت است.

وی پیشرفت های حاصله در زمینه روش های مراقبت از زخم را نیز یادآور شد و گفت: همچنین روش های مراقبت و پانسمان زخم که پیراپزشکان و پرستاران مسئول انجام آن هستند، بسیار پیشرفت کرده و در صورتی که به هر دلیل زخم ایجاد شود، ظهور تکنیک های نوین درمانی و کاربرد آنها توسط این بخش از گروه پزشکی سبب بهبود روند درمان و ترمیم زخم های سرطانی در کشور شده است.

معاون پژوهشی بیمارستان بوعلی اظهار کرد: به طورکلی نگرش ها درخصوص پیشگیری، کنترل و درمان زخم نسبت به گذشته تغییر کرده است؛ در گذشته بیشتر بیماران در اثر رادیوتراپی دچار زخم های پوستی می شدند اما امروزه شیوع این نوع زخم ها به دلیل پیشرفت تجهیزات شیمی درمانی کمتر شده و درصورت ایجاد زخم نیز کار دسته جمعی و تیمی به کمک بیماران آمده تا از بروز عوارض خطرناک و درازمدت این روش ها پیشگیری کند.

** شیوع زخم های سرطانی
نژاددادگر در خصوص شیوع زخم های سرطانی گفت: به دلیل پیشرفت های حاصله در زمینه تشخیص و درمان انواع سرطان ها و همچنین تجهیزات و وسایل، زخم های ناشی از سرطان نسبت به سال های گذشته کاهش چمشگیری داشته است.

وی افزود: مشکل عمده در حوزه زخم در کشور ما زخم های مزمن هستند که مهمترین آنها زخم های دیابتی است؛ زیرا به دلیل تشخیص دیرهنگام و نبود آگاهی و آموزش مناسب، بسیاری از بیماران دیابتی(Diabetes) دچار عوارض شدید بیماری همچون زخم های دیابتی می شوند درحالی که اگر به موقع تشخیص و به درستی درمان شوند، به راحتی می توان از بروز اینگونه زخم ها پیشگیری کرد.

** زخم های مزمن و زخم بستر
معاون پژوهشی بیمارستان بوعلی گفت: تعداد بیماران دارای زخم بستر به دلیل افزایش جمعیت سالمندان و افزایش متوسط امید به زندگی در کشور همچنین بهتر شدن روش های تشخیص و درمان بیماری ها و افزایش طول عمر بیماران، عوارض بیماری های مزمن ازجمله زخم در این افراد بیشتر شده است که نیاز به خدمات بیشتر از سوی جامعه پزشکی و همچنین مراقبت ها در منزل دارد.

نژاددادگر افزود: از لحاظ مسائل اقتصادی این بیماران با مشکل مواجه هستند زیرا درمان ها و مراقبت های زخم در داخل منزل تحت پوشش بیمه ای نیستند؛ درصورتی که اگر سرمایه گذاری خوبی در زمینه حمایت و پوشش بیمه ای مراقبت زخم در منزل صورت گیرد، هزینه های درمانی کاهش یافته و صرفه جویی اقتصادی زیادی برای خانواده ها و نظام سلامت کشور به همراه دارد.

وی اطلاع رسانی به بیماران و خانواده های آنان و افزایش سطح دانش گروه های پزشکی در خصوص پیشگیری و درمان زخم های مزمن را ضروری دانست و گفت: این اقدام در کنار افزایش کیفیت تجهیزات پزشکی و روش های درمان و مراقبت زخم لازم است، صورت گیرد تا شاهد کاهش میزان بیشتری از زخم های مزمن باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: