کد خبر: ۱۶۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 09
ریه‌های شما به‌سختی کار می‌کنند. اکثر بزرگ‌سال‌ها در طول یک روز بیش از 20000 بار نفس می‌کشند.
شفا آنلاین:ریه‌های شما به‌سختی کار می‌کنند. اکثر بزرگ‌سال‌ها در طول یک روز بیش از 20000 بار نفس می‌کشند. اما شغلی که شما دارید می‌تواند روی کارایی ریه‌های شما اثر بگذارد. مواد شیمایی، میکروب‌ها، دود تنباکو، گردوخاک‌ها و چیزهایی که به نظرتان خطرناک نیستند می‌توانند به مسیر هوایی بدن شما آسیب برسانند و ریه‌های شمارا تهدید کنند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر فیلیپ هاربر، استاد سلامت عمومی در دانشگاه آریزونا می‌گوید: «ریه‌ها اندام‌های پیچیده‌ای هستند. و عوامل محیطی و شغلی<Environmental and occupational factors> خطرناک می‌توانند منجر به فیبروز، آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه و عفونت یا سرطان شوند.» خبر خوب این است که بسیاری از خطرهای شغلی تاثیرگذار روی ریه قابل‌پیشگیری هستند. با توجه به کار خود می‌توانید تغییراتی را برای سالم نگه‌داشتن ریه خود به وجود آورید. برای مثال، می‌توان به تغییراتی همچون بهبود تهویه هوا، استفاده از تجهیزات محافظتی، تغیر شیوه انجام کاری خود و افزایش دانش خود در مورد خطرهای مربوط به شغل خود اشاره کرد. در ادامه به 10 شغل پرخطر برای ریه‌های اشاره خواهیم کرد که با رعایت احتیاط‌های لازم می‌توان از آسیب آن‌ها روی ریه‌های جلوگیری کرد.


1. کارگر یا پیشخدمت قهوه‌خانه: دود دست‌دوم با سرطان ریه در ارتباط است. در شهرهایی که سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی ممنوع نشده است دود دست‌دوم تهدیدی برای کارگرها باقی‌مانده است. کارگرها یا پیشخدمت‌های قهوه‌خانه نیز در مکانی پر از دود دست‌دوم قرار دارند. در چنین جاهایی سوا کردن افراد استفاده‌کننده از قلیان یا سیگار و افراد استفاده نکننده از قلیان یا سیگار، تمیز کردن هوا و استفاده از تهویه نمی‌تواند به‌خوبی افراد غیر سیگاری را از دود دست‌دوم مصون دارد. بهترین گزینه برای افراد شاغل در چنین مکان‌هایی این است که شغل خود را رها کنند و شغل دیگری را برگزینند. دکتر سوزان وون اسن، استاد طب داخلی در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا می‌گوید: «متاسفانه، کارگرهای شخصی گزینه‌های کاری محدودی دارند.»
2. خانه‌داری و تمیز کردن: بعضی از محصولات تمیزکننده، حتی محصولاتی که به آن‌ها صفت «سبز» یا «طبیعی» داده می‌شود حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که با افزایش احتمال ابتلا به آسم در ارتباط هستند. دکتر وون اسن می‌گوید: «پاک‌کننده‌ها مواد شیمیایی واکنش‌پذیری هستند، یعنی با گردوخاک و حتی بافت‌های ریه شما واکنش نشان می‌دهند.» بعضی از پاک‌کننده‌ها ترکیب‌های ارگانیک ناپایداری را آزاد می‌کنند که می‌توانند در ایجاد مشکلات تنفسی مزمن و واکنش‌های آلرژیکی سهیم باشند. توصیه می‌شود که برچسب پاک‌کننده‌ها را بخوانید و از دستورالعمل‌ها پیروی کنید. دکتر وون می‌گوید: «استفاده از مواد پاک‌کننده ساده همچون سرکه و آب یا جوش‌شیرین را امتحان کنید. علاوه بر این، به هنگام استفاده از پاک‌کننده‌ها پنجره‌ها و درها را بازکنید تا هوا تهویه شود.»
3. مراقبت از سلامتی: پزشک‌ها، پرستارها و دیگر افرادی که در بیمارستان‌ها، ادارات پزشکی یا خانه‌های سالمندان کار می‌کنند در معرض خطر فزاینده بیماری‌های ریوی همچون سل، آنفولانزا و سارس هستند. بنابراین، افراد ارائه‌دهنده مراقبت از سلامتی باید مجهز به مصون‌سازی‌هایی شوند (من‌جمله واکسن آنفولانزا) که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند. اگر در دستکش‌ها و دیگر ابزارهای افراد ارائه‌دهنده مراقبت از سلامتی از لاتکس استفاده شود، امکان دارد که دچار آسم شوند. این افراد می‌توانند به‌جای دستکش‌های لاتسکی از ترکیبی بدون لاتکس استفاده کنند.
4. آرایشگر مو: بعضی از مواد استفاده‌شده در رنگ موها می‌توانند موجب آسم شغلی شوند. بعضی از محصولات استفاده‌شده در آرایشگاه‌های مو حاوی فورمالدئید هستند که یک ماده سرطان‌زای معروف است. علاوه بر این، فورمالدئید یک ماده تحریک‌کننده چشم، بینی، گلو و ریه است.
5. کارخانه‌های تولیدکننده: بعضی از کارگرهای کارخانه‌ها در معرض خطر ابتلا به آسم هستند یا ممکن است که بیماری آسم آن‌ها بدتر شود. دکتر هاربر می‌گوید که آسم به دلیل کار ایجاد نمی‌شود، اما کار می‌تواند آسم را بدتر کند. کارگرهای کارخانه‌ها در معرض چیزهایی همچون استنشاق فلزها در کارگاه‌های ریخته‌گری و سلیس هستند که می‌تواند منجر به سیلیکوزیس (یک بیماری زخم کننده ریه) و افزایش خطر سرطان ریه شوند. یک اختلال ریوی به نام «ریه پاپ کورن» در کارگرهای کارخانه‌هایی دیده‌شده است که در آن‌ها از بعضی از مواد شیمیایی معطر برای پاپ کورن ماکروویوی استفاده می‌شود. ماسک‌ها و تهویه مناسب بهترین گزینه‌ها برای این کارگرها هستند. این نکته را باید گفت که در افراد مصرف‌کننده این پاپ کورن ها خطر «ریه پاپ کورن» دیده نشده است.
6. کارگرهای ساختمانی: کارگرهایی که ساختمان‌های قدیمی را خراب می‌کنند یا به ساختمان‌ها دوباره مدل می‌دهند می‌توانند در معرض آزبست (پنبه نسوز) قرار بگیرند که به‌عنوان عایقی برای دور لوله‌ها یا در کف‌های کاشی استفاده می‌شود. حتی تماس حداقلی با ترکیب‌های میکروسکوپی آزبست با مشکلات متنوعی در ارتباط است. دکتر وون اسن می‌گوید که مزوتلیوما (نوعی از سرطان) یکی از این مشکلات است. علاوه بر این، ترکیب‌های میکروسکوپی آزبست می‌توانند خطر سرطان ریه سلول کوچک را افزایش دهند و موجب آزبستوز یا زخم ریه‌ها شوند. دکتر وون اسن می‌گوید: «شما می‌دانید که آزبست کجا است، درنتیجه به هنگام برخورد با آن‌ها اقدامات محافظتی را رعایت کنید.»
7. کشاورزی و دامداری: کار کردن با محصولات و حیوان‌ها می‌تواند منجر به چندین اختلال شود. پنومونی ناشی از افزایش حساسیت یک بیماری نادر اما خطرناک است که در اثر تماس‌های مکرر با دانه یا علف خشک آلوده به کپک ایجاد می‌شود. در این وضعیت کیسه‌های هوای ریه‌ها ملتهب می‌شوند و حتی ممکن است که ریه‌های فرد زخم شوند.

دانه‌های نگهداری شده در ظروف فلزی ممکن است که کپک‌زده شوند. تنفس کردن گردوخاک این دانه‌های کپک‌زده می‌تواند منجر به تب، سردی و بیماری شبیه به آنفولانزا همچون «سندروم گردوخاک سمی ارگانیک» شود. علاوه بر این، کشاورزها بیشتر در معرض سرفه و سفتی سینه هستند. دکتر وون اسن می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که حدود 30 درصد از کشاورزهایی که به این شیوه محصولات را پرورش می‌دهند در برهه‌ای دچار این مشکلات خواهند شد.» دکتر وون اسن ادامه می‌دهد: «گردوخاک و آمونیت هر دو ظاهرا از عوامل خطرزا هستند.» توصیه می‌شود که برای کاهش خطر کارهای کشاورزی و دامداری روی ریه‌های خود از مرطوب شدن دانه‌ها جلوگیری کنید، از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید و از ماسک استفاده کنید.


8. رنگ‌آمیزی افشانه‌ای بدنه خودرو: افرادی که در مغازه‌های بدنه خودرو کار می‌کنند غالبا در معرض مواد شیمایی به نام ایزوسیانات ها هستند. این مواد شیمیایی از دلایل اصلی آسم شغلی هستند. دکتر هاربر می‌گوید: «آسم شغلی یک بیماری پایان دهنده به شغل است و فرد مبتلا شده به آن مجبور است که شغل خود را ترک کند.» استفاده از ماسک‌هایی که متناسب با شغل شما هستند می‌توانند خطر آسیب به ریه‌ها را کاهش دهند.
9. آتش‌نشانی: افرادی که با آتش‌سوزی مبارزه می‌کنند نه‌تنها در معرض آتش هستند، بلکه در معرض دیگر مواد همچنین پلاستیک‌ها و مواد شیمایی هستند. آتش‌نشان‌ها می‌توانند با استفاده از «دستگاه تنفسی هوای فشرده انفرادی» به نحو چشمگیری خطر بیماری ریه و دیگر مشکلات را کاهش دهند. آتش‌نشان‌ها باید در زمان پاک‌سازی محل آتش‌گرفته نیز از این دستگاه‌ها استفاده کنند، چون بسیاری از مواد شیمیایی هنوز در هوا هستند.


10. کار در معدن زغال‌سنگ: کارگرهای معدن‌های زیرزمینی در معرض بیماری‌هایی مختلفی همچون برونشیت و سینه‌پهلو یا ریه سیاه هستند. ریه سیاه یک بیماری است که به دلیل استنشاق گردوخاک زغال‌سنگ ایجاد می‌شود و در اثر آن فرد به‌سختی نفس می‌کشد. دکتر وون اسن می‌گوید: «این بیماری می‌تواند منجر به فیبروزیز شود و جان فرد را بگیرد.» چنین کارگرهایی می‌توانند با ابزار محافظتی درصد استنشاق این گردوخاک‌ها را محدود کنند.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: