کد خبر: ۱۶۱۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 07
رئیس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از انجام 3500 پیوند عضو در سال گذشته خبر داد.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از انجام 3500 پیوند عضو در سال گذشته خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،محمد کاظمینی دوشنبه 16 مرداد در مراسم جشن نفس در همدان، با بیان اینکه هرگونه نقل و انتقال سلول عضو و بافت در حیطه اختیارات اداره پیوند وزارت بهداشت(Ministry of Health) است، اظهار کرد: در سال گذشته 3500 پیوند عضو در کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه پیوند زمانی صورت می‌گیرد که نارسایی عضو ایجاد شده باشد، گفت: وضعیت پیوند کشور ما در سطح منطقه، مطلوب است.

 کاظمینی با اشاره به اینکه در سال گذشته کبد 700 مورد، قلب 100 مورد، کلیه 2500 مورد پیوند شده است، خاطرنشان کرد: پیوند اعضا در سال گذشته بیش از 3500 مورد بوده که این آمار غیر از پیوند نسوج است.

وی با بیان اینکه نکته مثبت در پیوند اعضا، استفاده از مرگ مغزی‌ها بوده است، افزود: 57 درصد پیوند کلیه‌ها و 63 درصد پیوند کبد از مبتلایان مرگ مغزی صورت گرفته است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت(Ministry of Health) با بیان اینکه تمامی پیوندهای قلب از مرگ مغزی بوده است، اضافه کرد: باید اقداماتی انجام داد که پیوند قلب در کشور افزایش پیدا کند چرا که در زمینه بسیار نیاز داریم.

کاظمینی با تأکید بر اینکه وضعیت پیوند کبد کشور در منطقه در بهترین جایگاه قرار دارد، عنوان کرد: مرکز پیوند کبد شیراز سالانه 500 پیوند عضو انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: پیوند اعضای مرگ مغزی‌ها فقط برای هموطنان انجام می‌شود چرا که نباید پیوند اعضاء وارد مقوله تجاری نشود به طوریکه این امر از دو سال اخیر ممنوع شده البته پیوند عضو خارجیان از هموطن خود امکان‌پذیر بوده و چند مورد نیز در کشور انجام شده است.

وی به مراکز پیوند در کشور اشاره کرد و گفت: مراکز پیوند کلیه 29 بخش، کبد 7 بخش، قلب 8 بخش، ریه 2 بخش و مغز و استخوان 13 بخش در کشور فعالیت می‌کنند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 25 واحد فراهم‌آوری قلب در کشور فعالیت دارد، اظهار کرد: ظرفیت انجام پیوند کلیه در کشور بالاست اما نیازمند عضو بیشتری برای پیوند هستیم.

وی تأکید کرد: تمامی افرادی که در بخش دیالیز هستند می‌توانند در لیست انتظار پیوند کلیه قرار بگیرند اما گاهی درمان از طریق دیالیز برایشان مناسب‌‍تر است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 100 مورد پیوند قلب در کشور صورت گرفته است، گفت: انتظارمان بیشتر از این است و باید در این زمینه تسهیلاتی فراهم کنیم و از آنجایی که برای پیوند قلب از دهنده تا گیرنده 4 ساعت فرصت داریم بنابراین به منظور پیوند سریع از ارسال عضو از طریق امداد هوایی و با جت استفاده کرده‌ایم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت در ادامه گفت: مرگ مغزی‌های ناشی از تصادفات بهترین گزینه برای پیوند عضو هستند چرا که این افراد غالبا سنشان پایین‌تر بوده و اعضای بدنشان سالم است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 900 مورد پیوند مغز استخوان داشته‌ایم، افزود: بیمارستان شریعتی تهران مرکز مهم پیوند مغز و استخوان است.

کاظمینی در ادامه گفت: برای تسهیل در پیوند مغز و استخوان، پذیره‌نویسی برای سلول‌های بنیادی خونساز از موثرترین موارد است به طوریکه با انجام یک آزمایش خون ساده، درصورت تطابق سلول‌های بنیادی خونساز افراد به هم می‌توان پیوند مغز استخوان را انجام داد بنابراین هرچه ظرفیت و پذیره‌نویسی بالا رود، پیوند مغز و استخوان بیشتر خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت درباره انتقال جنین نیز گفت: آئین‌نامه‌ای در این زمینه در مجلس تصویب شده است و اهدای جنین برای زوج‌هایی که ناباروری برای آنها مسلم شده، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ناباروران می‌توانند از روش ART ( فناوری جدید کمک باروری) استفاده کنند در این صورت جنین می‌تواند انتقال داده شود.

وی گفت: این مراکز باید مجوز جداگانه داشته باشند همچنین تحت کنترل وزارت بهداشت و بخش پیوند اعضا هستند چرا که کلیه آن امور باید محرمانه صورت بگیرد و اهداکننده و گیرنده نباید همدیگر را بشناسند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت اظهار کرد: برای پیوند کلیه و ناباروری نیازی نیست کسی به خارج سفر کند چرا که مدتهاست این پیوندها در کشور صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: صرفه‌جویی ناشی از عدم سفر به خارج برای پیوند حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.

کاظمینی در پایان خاطرنشان کرد: تحقیقات در بخش پیوند اعضاء در کشور بسیار پیشرفت کرده و همچنین تثبیت شده اما در بخش سلول‌های بنیادی هنوز کمی فاصله وجود دارد تا تحقیقات به مرحله درمانی برسد و نیازمند مراکز درمانی در این زمینه هستیم.

برچسب ها: جنین ، ناباروری ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: