کد خبر: ۱۶۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 06
جهاد دانشگاهی همگام با افزایش توانمندی‌ها در حوزه‌های مختلف به رواج توان ملی هم اقدام کرده است و در آستانه سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر که تاکنون دارای شعبه جهاد دانشگاهی نبود دارای جهاد دانشگاهی شد.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس جهاد دانشگاهی گفت: با تشکیل شورای ملی جهاد دانشگاهی ۱۲ طرح علوم انسانی آغاز شد و ۲۵ طرح در دست بررسی قرار گرفت.

به گزارش شفا آنلاین،حمیدرضا‌ طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در نشست خبری که به مناسبت سی و هفتمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی صبح امروز در ساختمان جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی همگام با افزایش توانمندی‌ها در حوزه‌های مختلف به رواج توان ملی هم اقدام کرده است و در آستانه سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر که تاکنون دارای شعبه جهاد دانشگاهی نبود دارای جهاد دانشگاهی شد.

وی بیان کرد: در سند هفت مأموریت برای جهاد دانشگاهی در زمینه‌های مختلف پیش‌بینی شده است که از جمله این زمینه‌ها می‌توان به انتقال فناوری، تولید فناوری‌، مشارکت در آموزش‌های تخصصی و مهارت‌محور در سطح ملی و بین‌المللی با تأکید بر نیازهای جهان اسلام، ساماندهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی‌ دانش‌آموختگان، ارتقای فرهنگ کار‌آفرینی و روحیه خودباوری، مشارکت در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی و مشارکت در ترویج و تعمیق توصیه‌های نظریه‌پردازانه اشاره کرد.

طیبی افزود: ما در بحث تأمین منابع با مشکل مواجه هستیم‌، 20 درصد منابع جهاد دانشگاهی از بودجه عمومی و 80 درصد‌ از تجاری‌سازی منابع تأمین می‌شود، البته ما تلاش می‌کنیم که بودجه دولتی خود را هر ساله افزایش دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی‌ افزود: برای نخستین بار و با هماهنگی صورت گرفته با سازمان برنامه و کمک مجلس شورای اسلامی سه ماده در برنامه ششم توسعه برای رفع ضعف سند توسط سازمان برنامه و بودجه و 2 ماده برای اجرایی شدن بند اول سند در زمینه انتقال فناوری در حوزه‌های حمل و نقل ریلی و تأمین آب شیرین در ماده‌های 46، 66 و 80 گنجانده شد.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در طول برنامه‌های توسعه به صورت مستقیم به استفاده از توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در اجرایی‌ شدن برنامه‌های توسعه کشور اشاره می‌شود، تأکید کرد: با توجه به مجموعه فناوری‌هایی که در کشور ایجاد شده و بازار حاصل از این فناوری‌ها ما در حوزه‌های مختلف توانمندی‌های خوبی داریم. طبق موافقت انجام شده با وزارت امور خارجه در خصوص طرح پایلوت راه‌اندازی این سازمان در کشور افغانستان در حوزه پزشکی صورت گرفته است.
مراجعه 80 هزار نفر برای مشاوره و خدمات درمانی‌ به مراکز سرطان سینه‌

وی تصریح کرد: در حوزه پژوهش و فناوری‌ به دلیل تحقق نیافتن بودجه پژوهشی‌ در جدول 14 با اشکالاتی‌ مواجه شدیم، در یک سال گذشته تحول خوبی در حوزه جهاد دانشگاهی داشتیم با تشکیل شورای ملی جهاد دانشگاهی 12 طرح علوم انسانی شروع شد و 25 طرح در دست بررسی قرار گرفت.

 رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی تصمیم گرفته شد که 12 واحد جهاد دانشگاهی شکل بگیرد، گفت: فعالیت این واحدها‌ در آینده ای نزدیک به فعالیت‌های شاخص تبدیل می‌شود، ما در یک سال گذشته تولید 6 فناوری را با موفقیت به پایان رساندیم‌ که کسب کامل فناوری پیشرفته ساخت مته‌ سه دندانه‌‌ای حفاری و ثبت رکورد 75 ساعت حفاری پیوسته در یک مرحله و گرفتن تأییدیه‌ عملکرد مته توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یکی از این فناوری‌ها محسوب می‌شود. از فعالیت های دیگر می‌توان به اجرای موفق 2 پروژه دفاعی مهم‌، کسب دانش فنی طراحی‌ و ساخت فرستنده تلویزیون‌ دیجیتال روستایی‌، کسب دانش فنی کاغذ از کربنات کلسیم‌، معروف به (کاغذ معدنی‌ یا کاغذ سنگی)‌ در این مرحله کاغذ تولیدی برای همه مصارف از قبیل بسته‌‌بندی و چاپ قابل استفاده است، توان تولید انواع کاغذ ضد شعله و آ‌نتی باکتریال و کسب دانش فنی تولید فلورین‌ با اعیار‌ اسیدی‌ اشاره کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی‌ تأکید کرد: با وجود امیدهای بسیار زیاد به حساب مشترک ایجاد شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری‌ و تصویب و شروع 9 پروژه ارزشمند فناورانه، به علت تحقق نیافتن جدول 14 و توقف تزریق منابع به ویژه از طرف معاونت علمی و یا پرداخت‌های دیرهنگام‌، این پروژه‌ها متوقف و یا به کندی پیش می‌روند.

طیبی درباره مهم‌ترین دستاوردهای حوزه پزشکی جهاد دانشگاهی‌ اظهار کرد: ما موفق به تولید فناوری ساخت داروی آلزایمر‌ شدیم که این دارو اکنون در دسترس داروخانه‌ها قرار گرفته است همچنین حدود 20 هزار نفر زوج‌های نابارور به مرکز خدمات درمان ناباروری‌ سال گذشته مراجعه کردند که میزان موفقیت لقاح خارج رحمی‌ در این مراکز حدود 35 درصد و لقاح داخل رحمی حدود 20 درصد بود.

وی افزود:سال گذشته حدود 300 هزار نفر به کلینیک‌های عمومی مراجعه کردند و 600 هزار نفر نیز به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و ژنتیک‌ رفتند، همچنین درمان‌های نوین زخم‌های مزمن دیابتیک‌ بر روی 2هزار نفر صورت گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: سال گذشته حدود 80 هزار نفر برای مشاوره و خدمات درمانی‌ به مراکز سرطان سینه‌ مراجعه کردند و حدود 60 هزار پزشک و کادر درمانی به منازل اعزام شدند.

طیبی تصریح کرد: سال 94 حدود 500 قرارداد داشتیم‌ که در سال 95 تعداد این قرار‌دادها به 469 عدد رسید ولی مبلغ قراردادها‌ حدود3.5 درصد افزایش داشت که این قراردادها‌ شامل طرح‌های مصوب جهاد دانشگاهی نیز می‌شود. در زمینه مقالات ISI نیز حدود 21.1 درصد افزایش داشتیم، در سال 95 تعداد 53 عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف علمی حاصل از اجرای طرح‌های پژوهشی‌ توسط واحدها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده که نسبت به سال گذشته 12.8 درصد افزایش داشته است. از این مجموعه کتاب‌ها 83.2 درصد آنها به صورت تألیفی‌ و مابقی‌ به صورت ترجمه بوده است. تعداد فراگیران ما در سال 95 نسبت به 94 با 15 درصد رشد به 65 هزار و 500 نفر رسید.
برچسب ها: آلزایمر ، دارو ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: