کد خبر: ۱۶۱۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 05
وزیر بهداشت گفت : متاسفانه تعداد دندانهای خراب مردم ایران در سنین مختلف چندین برابر استانداردهای بین المللی است که دراین میان صرف نظر از مشکلاتی همچون ناقص بودن خدمات، پوشش بیمه ای دندان پزشکی کشور درمقایسه با سایر کشورهای دنیا بسیار کم است .
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران با اشاره به چند توصیه برای جلوگیری از افزایش پوسیدگی های دندان دانش آموزان از پوشش ناقص خدمات بیمه ای در این حوزه انتقاد کرد.

به گزارش شفاآنلاین،سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت : متاسفانه تعداد دندانهای خراب مردم ایران در سنین مختلف چندین برابر استانداردهای بین المللی است که دراین میان صرف نظر از مشکلاتی همچون ناقص بودن خدمات، پوشش بیمه ای دندان پزشکی کشور درمقایسه با سایر کشورهای دنیا بسیار کم است .

وی با بیان اینکه علاوه بر وجود مشکلات خدماتی و پوشش بیمه ای، سواد بهداشت دهان و دندان نیز پایین است، افزود : ریشه این مشکلات شاید دراین مساله باشد که آموزش‌های کافی در طول دوران تحصیل و بویژه توسط والدین به فرزندان داده نشده یا الگوسازی های لازم از همان کودکی برای ضرورت رعایت بهداشت دهان و دندان انجام نگرفته، موضوعی که هم اکنون بعد از طی سالهای زیادی اینگونه به صورت پوسیدگی های دندان در نوجوانان و دانشجویان نمود دارد.

وزیر بهداشت بیان کرد : فرزندانمان ازهمان کودکی با تکرارهای مدام باید بدانند که چای، شکلات و به طور کلی شیرینی‌جات عامل اصلی تخریب بافت دندان هستند و به صرف یک حس علاقه و خوش آیند نباید بیش از حد مصرف شوند در غیر این صورت باید توصیه های دندانپزشکان برای شست‌وشوی دندان ها پس از هر بار مصرف تنقلات با پیگیری‌های جدی والدین انجام شود .

وی با بیان چند توصیه خطاب به والدین دانش آموزان نیزعنوان کرد:همانطور که پدر و مادرها انتظار دارند فرزندانشان نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان (Oral Health)مراقبت های لازم را انجام دهند، به همان اندازه نیز باید خود رفتارهای بهداشتی مربوط به این مساله را به طورعملی به کودکان بیاموزند و آن را تداوم ببخشند.

وزیر بهداشت ادامه داد :زمانی که والدین نسبت به سلامت دندان فرزندانشان حساس هستند اما خودشان این مولفه ها را رعایت نمی کنند بنابراین بعدازمدتی فرزندانشان نیز از رفتارهای آنها پیروی کرده و حتی اگر در مدرسه آموزش های لازم را نیز ارائه شود تاثیرچندانی ندارد زیرا کودکان اول از والدینشان عادات رامی‌آموزند.

هاشمی با اشاره به نسخه ای برای عموم والدین دانش آموزان وآموزش و پرورش، گفت: توصیه می کنم که در سیاست ‌های جدید آموزش و پرورش، حتما در مورد سلامت دهان و دندان دانش آموزان توجه بیشتری شود و اولیا نیز صرفا تمام مسائل تربیتی را به آموزش‌وپرورش محول نکنند و ازنظر روحی، روانی، تغذیه و بهداشت دهان و دندان الگوسازی های درستی را در دستورکار خود قرار داشته باشند و در این میان از کمک های آموزش و پرورش نیز استفاده کنند.باشگاه خبرنگاران جوان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: