کد خبر: ۱۶۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 02
یکی از گرفتگی‌های شایع در بین افراد که با درد شدید همراه است گرفتگی عضله پا در خواب است که فرد همراه با درد بسیار شدیدی از خواب بیدار می‌شود و حداقل چند دقیقه باید آن درد را تحمل کند

شفا آنلاین>سلامت>آیا تا به حال نیمه‌های شب، یک مرتبه به دلیل درد ناشی از گرفتگی عضلات پایتان از خواب بیدار شدید؟

به گزارش شفا آنلاین، یکی از گرفتگی‌های شایع در بین افراد که با درد شدید همراه است گرفتگی عضله پا در خواب است که فرد همراه با درد بسیار شدیدی از خواب بیدار می‌شود و حداقل چند دقیقه باید آن درد را تحمل کند.

امین محمدی- متخصص طب ورزشی در خصوص علل گرفتگی یا اسپاسم عضلات پا در خواب گفت: گرفتگی عضلات در خواب اغلب به دلیل عکس العمل بیش از حد عضلات است. وقتی شما در خواب تکان می‌خوردید و جابجا می‌شوید، ماهیچه‌های ساق پایتان جمع شده و تاندون‌ها کشیده می‌شوند. این عمل، باعث تحریک گیرنده‌های عصبی موجود در تاندون‌ها شده و با فرستادن پیام‌های عصبی به نخاع، منقبض شدن عضلات را اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: در بسیار از مواقع عضلات در همان حالت انقباض باقی مانده و دچار آسیب دیدگی می‌شوند. گرفتگی دردناک عضلات درشب، می‌تواند به دلیل صدمات عصبی مانند کوفتگی عصب، آسیب‌های عضلانی، قطع موقتی جریان خون به پاها و مقادیر غیرعادی املاح یا هورمون‌ها در بدن شما باشد که اگر دارای یکی از این مشکلات بودید، بایستی به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

وی افزود: بهتر است برای جلوگیری از این مشکل قبل از خواب با انجام کارهایی که باعث کاهش رفلکس (واکنش) کششی می‌شوند، از گرفتگی عضلات پایتان جلوگیری کنید به عنوان مثال:

* انجام ورزش مخصوص پا که باعث کشیدگی ساق پا شوند. در این حرکت، فرد روی شکم دراز کشیده و کف دستها را بر روی زمین گذاشته و با بالا و پایین آوردن دست‌ها، شکم را به زمین نزدیک و دور می‌کند

* استفاده از تشک گرماده به مدت 10 دقیقه قبل از خواب که باعث گرم شدن پا شود.

تنها داروی مؤثر برروی گرفتگی شبانه عضلات، " کوئی نین" است که البته FDA اعلام کرده هیچ یک از داروهای تجویز شده برای گرفتگی عضلات، سالم وموثر نیستند.

پزشکان معمولاً 1 یا 2 کپسول کوئینین را به هنگام خواب تجویز می‌کنند. از عوارض مهم این دارو مشکلات تنفسی، شنیدن صدای زنگ درگوش، سردرد، تهوع، اختلال در دید، درد قفسه سینه و آسم و سقط فوری و خودبخودی جنین است. بنابراین خانم‌های باردار بایستی از مصرف آن خودداری کنند.

برچسب ها: آسم ، گرفتگی عضلات ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: