کد خبر: ۱۶۱۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 02
معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو، راهکار اساسی و صحیح برطرف کردن مشکل داروهای مشمول یارانه مانند داروی بیماران هموفیلی‌ را منطقی سازی دوره بازپرداخت بدهی از سوی شرکت های بیمه گر دانست.
شفا آنلاین>سلامت>معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو، راهکار اساسی و صحیح برطرف کردن مشکل داروهای مشمول یارانه مانند داروی بیماران هموفیلی‌ را منطقی سازی دوره بازپرداخت بدهی از سوی شرکت های بیمه گر دانست.

به گزارش شفا آنلاین،فرزاد پیرویان با اشاره به مشکل داروی بیماران هموفیلی‌(hemophilia) افزود: برغم تفاهم نامه بین وزارتخانه های بهداشت و رفاه برای بازه زمانی دو ساله از سال 93 ، مقرر شد که حمایت دولت دراکثر داروهای مشمول یارانه مستقیم در این بخش ، مشمول حمایت مالی با واسطه سازمان های بیمه گر شود که این مساله موجب تغییر الگوی تامین دارو در داروخانه ها شد.

بنا به اعلام مسئولان به علت عدم بازپرداخت بیمه ها در مورد داروهای خاص از جمله داروهای هموفیلی برغم تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه مبنی بر پرداخت دو هفته ای مبلغ این داروها، امکان تهیه دارو از جانب داروخانه داران محدود و در نهایت موجب سختی دریافت دارو برای بیماران شده است.

پیرویان ادامه داد: این اقدام در راستای واقعی سازی قیمت داروهای یارانه ای صورت پذیرفت و از اهداف دیگر این تفاهم نامه می توان به منطقی نمودن توزیع، عرضه، مصرف و البته حساس کردن ذی نفعان اشاره کرد اما جدا از این مزایا، این تغییر فرآیند ، موجب تغییر الگوی تامین و تدارک دارو در سطح عرضه داروخانه شد.

معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو گفت: این تغییر الگو به این صورت بوده است که قبل از اجرای طرح جدید، شرکت های تامین کننده پس از عقد قرارداد با سازمان غذا و دارو، یارانه دارویی دریافتی مشخص می شد و به همین شیوه دارو را به زنجیره توزیع تحویل می دادند بنابراین خواب سرمایه و مبادلات بین شرکت پخش و داروخانه های توزیع کننده داروهای اینچنینی، دست کم درحد نا چیز و قابل تحمل بود.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو ادامه داد: با واقعی شدن قیمت داروها، این مبادلات مالی به وزن واقعی خود رسید و تامین و توزیع آنها به میزان زیادی به گردش مالی مناسب بین سازمان های بیمه گر، داروخانه ها، شرکت های پخش و تامین کننده وابسته شد که گردش مالی زنجیره مذکور در چنین شرایطی برغم تاخیر در بازپرداخت بدهی ها اگر در حد منطقی و همانند داروها دیگر بود باز هم قابل قبول به حساب می آمد.

پیرویان با ابراز تاسف از اینکه از یک سال گذشته تاکنون همان فرآیند نیز از سوی سازمان های بیمه گر دچار وقفه شد، تصریح کرد: این عدم تسویه بدهی بیمه با داروخانه ها و تسلسل وار از داروخانه ها به پخش و تامین کنندگان، حتی در مواردی موجبات انقطاع زنجیره تامین دارو را فراهم آورد به عبارتی برغم تامین دارو در کشور، با عدم توزیع برخی داروها به داروخانه ها و بیماران مواجه هستیم.

وی با اشاره به حدود پنج هزار میلیارد تومان بدهی به چرخه تامین و توزیع در بخش دارو و لوازم پزشکی، راهکار اساسی و صحیح رفع مشکل بوجود آمده را منطقی سازی دوره بازپرداخت بدهی از سوی شرکت های بیمه گر ارزیابی کرد.

وی خاطر نشان کرد: سازمان های بیمه گر به عنوان راهکار مقطعی باید گردش مالی اینگونه داروها را از سایر مبادلات مستثنی کرده و در جهت جلوگیری از اخلال در زنجیره تامین آنها، مبادلات مالی آنها را در اسرع وقت و بصورت جداگانه انجام دهند.

هموفیلی(hemophilia) یک بیماری خون ریزی دهنده ارثی است که به دلیل کمبود عوامل انعقادی در بدن بروز می کند. بیماری ارثی هموفیلی A و B بر اثر کمبود فاکتورهای 8 و 9 ایجاد می شود و وابسته به جنس است، به عبارت دیگر، این بیماری بیشتر در مردان مشاهده می شود و زنان معمولا ناقل آن هستند.
برچسب ها: بیمه ، هموفیلی ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: