بررسی انجام شده در انگلیس نشان میدهد شرکتهای بزرگ محصولات دخانی با دستکاریِ قیمت سیگار برای مدت بیش از یک دهه سعی کردهاند تا تلاشهای دولت در جهت کاهش و منع استعمال سیگار را تضعیف کنند.
افزایش
دسترسی به محصولات دخانی ارزان تلاشهای صورت گرفته برای حفظ سلامت عمومی
جامعه و تشویق افراد برای خودداری از استعمال سیگار را متوقف کرده است.
محققان به بررسی اطلاعات بیش از ۶۰۰۰ مصرف کننده سیگار پرداختند تا مشخص
شود بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ چه میزان برای خرید تنباکو هزینه
کردهاند.آنها دریافتند مصرفکنندگان سیگار با تغییر مارک سیگار مصرفی خود
میتوانند همان هزینهای را که در سال ۲۰۰۲ صرف خرید آن میکردهاند،
پرداخت کنند. همچنین در مدت ۱۲ سال تفاوت قیمت بین ارزان و گرانترین مارک
سیگار فقط حدود دو برابر بیشتر شده است. در این بررسی همچنین مشخص شد
تعداد افراد سیگاری در این کشور بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ دو برابر شده و
شیوع آن بیشتر در میان افراد جوان مشاهده شده است. سپید
Guardia-