کد خبر: ۱۶۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 29
به این ترتیب برای هر ۲۵۰۰ نفر جمعیت شهری کشور یک مراقب سلامت و برای هر ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت شهری یک کارشناس تغذیه و کارشناس روان ارایه خدمت خواهند داشت

شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در تمامی شهرهای کشور نظام بهداشتی باز طراحی شده استقرار دارد، گفت: به این ترتیب برای هر ۲۵۰۰ نفر جمعیت شهری کشور یک مراقب سلامت و برای هر ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت شهری یک کارشناس تغذیه و کارشناس روان ارایه خدمت خواهند داشت.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی‌اکبر سیاری در حاشیه اولین همایش کشوری تجارب برگزیده حوزه بهداشت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سلامت مردم از سه ناحیه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر و موضوعات اجتماعی آسیب می‌بیند، افزود: امروز هیچ ایرانی نیست که وارد واحد بهداشتی ما شود و برای آن بسته خدمت بهداشتی تعریف شده وجود نداشته باشد.

سیاری عنوان کرد: ۱۵ برنامه و ۱۰ پروژه در حوزه بهداشت داریم که اولین برنامه اجرا شده مربوط به ۲۸ میلیون مردم روستایی، عشایر و شهرهای با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر بوده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت(Ministry of Health) اضافه کرد: در سال ۹۲ که این برنامه آغاز شده در روستاها حدود ۴۳۰۰ پزشک داشتیم، اما اکنون ۶۸۰۰ پزشک داریم. تقریبا به ازای هر ۴۰۰۰ روستایی یک پزشک عمومی تحت عنوان پزشک خانواده فعال است.

وی با بیان اینکه ۷۰۰۰ ماما در روستاهای کشور داریم، گفت: در ابتدا ۳۴۵ قلم دارو در روستاها وجود داشت، اما تعداد اقلام دارویی به ۴۶۰ قلم افزایش یافت.

سیاری با اشاره به اینکه ۲۷۰۰ واحد بهداشتی در روستاها ساخته شد، افزود: ۲۴۰۰ خودرو برای خدمات ده‌گردشی از طریق خرید خدمت از بخش خصوصی تامین شد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت تصریح کرد: برای اولین بار خدمات دندانپزشکی با اعزام ۱۳۰۰ دندانپزشک به روستاها ارایه شد. این خدمات برای دانش آموزان زیر ۱۴ سال و مادران باردار رایگان است.

وی با بیان اینکه اولویت ارائه این خدمات در شهر با حاشیه نشینان بوده است، تصریح کرد: برای ۱۰ میلیون حاشیه نشین خدمات پیشگیری و مراقبت های اولیه رایگان ارائه می‌شود. این کار در مرحله بعد در شهرهای بین ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر اجرا شد.


۴ بیماری علت ۷۶ درصد مرگ و میر و بار بیماری‌ها


معاون بهداشتی وزارت بهداشت در ادامه گفت: هشت عامل خطر منجر به چهار بیماری می‌شود و این ۴ بیماری ۷۶ درصد مرگ و بار بیماری‌ها را تشکیل می‌دهند.

سیاری با بیان اینکه چهار مورد از این عوامل را موارد رفتاری تشکیل می‌دهند، افزود: مصرف غذای ناسالم، مصرف دخانیات، کم تحرکی و مصرف الکل که مربوط به رفتار مردم می‌شوند این عوامل را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: چهار عامل دیگر مربوط به بدن و فیزولوژی بدن می شود که عبارتند از فشار خون(blood pressure) بالا، قند خون بالا، چربی خون بالا و اضافه وزن و چاقی است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه هشت عامل یاد شده باعث بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت(Diabetes) و بیماری‌های مزمن تنفسی می‌شوند، افزود: اگر بتوانیم این عوامل خطر را کنترل کنیم، از مرگ نابهنگام جلوگیری خواهیم کرد و هزینه های درمان را نیز کنترل می‌کنیم.

سیاری خاطرنشان کرد: در همین راستا برنامه ای تحت عنوان برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر در وزارت بهداشت تصویب و در ادامه نیز در شورای عالی امنیت غذایی که به ریاست رییس جمهور تشکیل می شود، به تصویب رسید و بوسیله ایشان ابلاغ شد.

وی بیان کرد: در سال ۹۴ در چهار شهرستان کشور این طرح به صورت پایلوت اجرا شد. از سال ۹۵ این طرح را تحت عنوان "ایراپن" آغاز کردیم و به تدریج آن را در کل کشور اجرا می کنیم. در ایراپن برای سنین ۳۰ سال به بالا، خطرسنجی انجام می‌شود.

پیگیری تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای ۹۰ درصد ایرانیان

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که برای ۹۰ درصد مردم پرونده سلامت تشکیل دهیم، تصریح کرد: امیدواریم با اقدامات انجام شده، طی ۱۰ سال آینده بتوانیم از ۲۵ درصد مرگ نابهنگام مردم که قابل پیشگیری است، جلوگیری کنیم.

سیاری با تاکید بر اینکه این برنامه مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است، اظهار کرد: ایران به عنوان یک کشور پیشرو انتخاب شده و در سال ۲۰۱۸ در سازمان ملل متحد باید در خصوص اقدامات انجام شده گزارش دهد.

وی به همکاری وزارت بهداشت با سازمان بنادر و دریانوردی نیز اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه همکاری را بین وزارت بهداشت و این سازمان در راستای جلوگیری وکاهش ورود بیماری های واگیردار از طریق بنادر و کشتی‌ها به کشور، به امضا رساندیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این سه سال اخیر حوزه بهداشت یکی از موفق ترین حوزه ها نسبت به ۳۰ سال گذشته بوده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: