کد خبر: ۱۶۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 28
هم‌زمان با روز جمعه ششم مردادماه (28 آگوست) سومین کمپین اطلاع‌رسانی هپاتیت در بیست شهر ایران برگزار شد.
شفا آنلاین:بر اساس این گزارش؛ این کمپین امسال نیز برای سومین بار با حمایت شبکه هپاتیت<Hepatitis network support> و با همکاری انجمن‌ دانشجویان پزشکی در شهرهای مختلف ایران از روز چهارشنبه چهارم مرداد تا روز جمعه ششم مرداد در مکان‌های مختلف برگزار شد. این کمپین با همکاری دانشجویان پزشکی به شکل کاملاً رایگان باهدف اطلاع شهروندان از بیماری هپاتیت و راه‌های ابتلا به آن برگزار شد.


به گزارش شفا آنلاین:هپاتیت به معنی التهاب کبد است و عوامل زیادی منجر به این بیماری می‌شود. یکی از مهم‌ترین علل ایجاد اختلال در کبد ویروس هپاتیت است که انواع مختلف دارد.

 با توجه به اهمیت این بیماری و میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن، سازمان بهداشت جهانی (WHO) از سال گذشته هدف ریشه‌کنی این ویروس‌های خطرناک را تا سال 2030 میلادی (1410 شمسی) بنا نهاد و شعار «بدون هپاتیت» (NOhep) را برای این حرکت مهم در نظر گرفت.
برای رسیدن به این هدف نیاز است تا آگاهی عموم مردم نسبت به این بیماری افزایش یابد تا از انتقال فردبه‌فرد جلوگیری و موارد مبتلابه این بیماری (که اکثراً بی علامت و ناشناخته هستند) شناسایی و درمان شوند. در همین راستا شبکه هپاتیت ایران همگام با سایر نقاط جهان و به مناسبت روز جهانی هپاتیت (6 مرداد) اقدام به برگزاری کمپین دانشجویی اطلاع‌رسانی هپاتیت کرده است. در برگزاری این کمپین اطلاع‌رسانی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و تعدادی از نهادهای دانشجویی، شبکه هپاتیت ایران را همراهی می‌کنند.
در این کمپین، دانشجویان علوم پزشکی در شهرهای تهران، ارومیه، کاشان، اراک، لنگرود، رشت، شیراز، قزوین، اصفهان، گرگان، بوشهر، بابل، همدان، قم، مشهد، کرج، سمنان، بیرجند و زاهدان در نقاطی از شهر به‌وسیله بروشورهای مربوطه و مشاوره چهره به چهره اطلاعاتی درباره هپاتیت در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند.
همچنین 63 آزمایشگاه در سراسر ایران با این کمپین همکاری می‌کنند تا برای افرادی که نیاز به انجام آزمایش هپاتیت دارند به‌صورت کاملاً رایگان ازنظر ابتلا به هپاتیت بررسی نمایند.
طاها بیات مسئول انجمن دانشجویان پزشکی تهران در گفت‌وگو با سپید در ارتباط با برگزار این کمپین گفت:« بسته به توانایی برگزارکنندگان این کمپین از یک الی سه روز در مکان‌های مختلفی در تهران راه‌اندازی شد. شهروندان حتی بدون مراجعه به این کمپین‌های اطلاع‌رسانی نیز می‌توانند با مراجعه به آزمایشگاه‌های مختلف – 9 آزمایشگاه در تهران- به شکل رایگان آزمایش هپاتیت دهند.»
او ادامه داد:« این کمپین‌ها که به شکل غرفه در چهار فرهنگسرا، دو ایستگاه مترو و یک فروشگاه شهروند در تهران برگزار شد. البته در تهران علاوه بر این غرفه‌های کوچک یک‌روزه‌ای نیز مثلاً در سطح پارک‌ها برگزار شد. متاسفانه برج میلاد برای برگزاری غرفه هماهنگ نشد اما در دیگر شهرها نیز بنا بر امکانات موجود این غرفه‌ها راه‌اندازی شدند.»
بیات تا کید کرد:« در این غرفه‌ها علاوه بر دانشجویان پزشکی، پزشکان و متخصصان نیز حضور داشتند و با ارائه مشاوره، فیلم و بروشور به اطلاع‌رسانی پیرامون راه‌های انتقال و علائم و نحوه درمان بیماری هپاتیت می‌پرداختند.»
او هدف از برگزاری این کمپین اطلاع‌رسانی را افزایش آگاهی عمومی نسبت به این بیماری دانست تا از انتقال آن بین افراد جلوگیری شود و موارد مبتلا شناسایی و درمان شوند تا ایران نیزهمگام با سایر نقاط دنیا به هدف ریشه‌کنی این بیماری خطرناک تا سال 1410 دست یابد و این موفقیت بزرگ را جشن بگیرد.
لازم به ذکر است؛ اسامی آزمایشگاهی که در شهر تهران انجام به آزمایش رایگان هپاتیت می‌کنند بدین شرح است؛ قلهک، کیوان، خاورمیانه، بهار، سبز آزما،رایان، دکتر ویشکایی، سینا، جردن، آرامش، باران، مهر پرند، داور پناه، قدس، مرکز درمان هموفیلی، لاوازیه، مسعود، تخت طاووس،آزادی، دنا، بیمارستان فیروزگر، نگین اختیاریه، عزیزپور، برهان، پارسه، فروردین، بهنود، شهریار، پرند، مهرآگین، نصرت،آریا، بیمارستان رفیده.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص محل‌های برگزاری کمپین و آدرس آزمایشگاه‌ها می‌توانید به وب‌سایت شبکه هپاتیت ایران به نشانی hep.ir/whd2017 یا کانال تلگرامی @NOHEP مراجعه نمایید.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: