کد خبر: ۱۶۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 27
کمیته مشورتی در شیوه‌های ایمنی‌سازی (ACIP) به تازگی توصیه‌های سال 2015 خود را در زمینه استفاده از برنامه واکسیناسیون دو دوز و سه دوز واکسن مننگوکوک B، زیر گروه MenB-FHbp به روز کرده است.
       

شفا آنلاین:کمیته مشورتی در شیوه‌های ایمنی‌سازی (ACIP) به تازگی توصیه‌های سال 2015 خود را در زمینه استفاده از برنامه واکسیناسیون دو دوز و سه دوز واکسن مننگوکوک B، زیر گروه MenB-FHbp به روز کرده است.


به گزارش شفا آنلاین:ین واکسن با نام تجاری Trumenba و محصول شرکت Pfizer وارد بازار شده است. توصیه‌ها در مورد استفاده از واکسن مننگوکوک B، زیر گروه MenB-4C، با نام تجاری Bexsero و محصول شرکت GlaxoSmithKline Biologicals، همچنان بدون تغییر دباقی مانده است.
هر دوی این واکسن‌ها برای افراد 10 تا 25 سال تائید شده‌اند. توصیه‌های جدید در آخرین شماره Morbidity and Mortality Weekly Reporمنتشر شده است.
در آوریل 2016، سازمان غذا و داروی آمریکا، تغییرات را در برای هر دو سری دو دوزی (تجویز در ماه‌های صفر و 6) و سری سه دوزی (تجویز در ماه‌های صفر، 1 تا 2 و 6) از MenB-FHbp تائید کرد. علاوه براین، در توضیحاتی که همراه آنها آمده، انتخاب برنامه دوزها بستگی دارد به خطر بیمار برای مواجهه و قابلیت ابتلا به بیماری مننگوکوک سروگروپ B.
ACIP هیچ نوع خاصی را از این واکسن که در حال حاضر در بازار موجود است، توصیه نمی‌کند و هر کدام از آنها قابل تجویز هستند. البته قابل تعویض هم نیستند و از همانی که برای دوز اول استفاده شد، باید برای دوزهای بعدی هم استفاده شود.
توصیه‌ها
ACIP تجویز روتین واکسن‌های MenB را میان افراد 10 سال و بالاتر که در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری مننگوکوکال زیر گروه B هستند، توصیه می‌کند (توصیه Category A)، از جمله افرادی با نواقص جزء کمپلمانت، افرادی که طحال آنها به صورت آناتومیک یا عملکردی برداشته شده است، میکروبیولوژیست‌هایی که به طور روتین با گونه‌های نیسریا مننژیتایدیس در ارتباط هستند، و افرادی که به دلیل شیوع بیماری مننگوکوک سروگروپ B، در معرض خطر بیشتر قرار دارند. اگر از واکسن MenB-FHbp استفاده می‌شود، سه دوز از آن باید در ماه‌های صفر، 1 تا 2 و ماه 6 تجویز شود تا حفاظت زودرسی ایجاد شود.
اگر دوز دوم MenB-FHbp در فاصله زمانی 6 ماه یا بیشتر تجویز شده باشد، دوز سوم ضروری نیست.
نوجوانان سالم که در معرض خطر بیشتر بیماری مننگوکوک هستند، می‌توانند دو دوز را از MenB-FHbp در ماه‌های صفر و 6 دریافت کنند. اگر دوز دوم MenB-FHbp زودتر از ماه 6 پس از دوز نخست تجویز شود، دوز سوم باید 4 ماه یا بیشتر پس از دوز سوم تزریق شود.
توصیه‌‌ها برای استفاده از واکسن MenB-4C بدون تغییر باقی مانده‌اند.
دو واکسن MenB غیرقابل تغییر به هم هستند و در همه دوزها در یک سری، باید همان محصول استفاده شود.
ممکن است تجویز واکسن MenB با دیگر واکسن‌هایی که در این سنین تجویز می‌شود، همزمان شوند، اما ترجیح آن است که در محل آناتومیک متفاوت تزریق شوند.
واکسیناسیون در زنانی که باردار بوده یا در دوران شیردهی به سر می‌برند، باید به تاخیر افتد، مگر آنکه زن در معرض خطر بیشتر بیماری مننگوکوک سروگروپ B قرار داشته باشد و اینکه پزشک وی تعیین کند مزایای واکسیناسیون بر خطرات بالقوه آن برتری دارد.سپید
منبع: Medscape

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: