کد خبر: ۱۶۰۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 26
از مدت‌ها پیش به ارتباط بین آلودگی هوا و مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی پی برده بودیم ولی بیشتر موارد سکته‌های قلبی و فوت در افراد سالخورده‌ مشاهده می‌شد و سالخوردگی به تنهایی یکی از علل فوت است. ولی تحقیقات اخیر به ما نشان داد که همه ما، حتی جوانان و افرادی که هیچکدام از فاکتورهای خطر را ندارند، نیز در معرض خطر هستیم.
       

شفا آنلاین:وقتی که به طور مرتب و روزانه ورزش می‌کنید، سیگار نمی‌کشید و مراقب چربی و نمک غذایتان هستید تصور می‌کنید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شما را تهدید نمی‌کند. ولی یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری‌زا را فرامش کرده‌اید: آلودگی هوا.

به گزارش شفا آنلاین:تحقیقات جدید نشان می‌دهد که امکان دارد بدون اینکه بدانید تا مغز استخوان دچار مسمویت باشید. ذرات ریز آلوده کننده هوا، مثل گازها و ذراتی که از موتور وسایل نقلیه، کارخانه‌ها، دود آتش ودخانیات متصاعد می‌شود، به رگ‌های خونی آسیب رسانده و سبب ایجاد التهاب در ارگان‌های حیاتی حتی در افراد جوان و سالم می‌شود. آبان ماه گذشته انجمن قلب ایالات متحده با چاپ مقاله‌ای در مجله تخصصی خود، این تحقیقات را منتشر و به اطلاع عموم رساند.
دکتر آرونی بهات‌نگر متخصص بیماری‌های قلب و عروق و یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید: «از مدت‌ها پیش به ارتباط بین آلودگی هوا و مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی پی برده بودیم ولی بیشتر موارد سکته‌های قلبی و فوت در افراد سالخورده‌ مشاهده می‌شد و سالخوردگی به تنهایی یکی از علل فوت است. ولی تحقیقات اخیر به ما نشان داد که همه ما، حتی جوانان و افرادی که هیچکدام از فاکتورهای خطر را ندارند، نیز در معرض خطر هستیم.»
پیش از آن نیز تحقیقات دیگر نشان داده بود افرادی که در معرض آلودگی بیش از حد مجاز هوا به مدت بیش از سه ماه هستند، نسبت به افرادی که از هوای پاکیزه‌تر برخوردارند، قند خون بالاتری دارند ومیزان کلسترول مضر LDL در خون آنها بالاتر و کلسترول مفید HDLخون پایین‌تر است. علیرغم ترس‌انگیز بودن این اخبار راه‌هایی برای کم کردن تاثیر منفی آلودگی هوا وکاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی وجود دارد:
در ساعات پرترافیک از تردد در مناطق شلوغ تا حد امکان پرهیز کنید. اگر ناچار به ورود به مناطق آ لوده‌تر شدید، پنجره‌های اتومبیل را بسته نگه‌دارید و از سیستم هوای داخل اتومبیل استفاده کنید.
هنگام پخت‌و‌پز ایجاد ذرات ریز و بخار روغن اجتناب‌ناپذیر است. در زمان آشپزی از یک هواکش قدرتمند استفاده کنید.
از بخاری و شومینه هیزمی استفاده نکنید. سیستم برق یا گاز را جایگزین کنید.
از خوشبوکننده‌های هوا استفاده نکنید. فریب رایحه خوش کاج یا مرکبات را نخورید زیرا این مواد با اوزون هوا ترکیب شده و ذرات ریز ایجاد می‌کند.
سیستم تهویه مطبوع خانه را با یک فیلتر بسیار کارآمد تجهیز کنید. این فیلترها می‌توانند ذرات مضر میکروسکوپیک را جذب کنند. اگر منزل شما فاقد سیستم تهویه مرکزی است یک دستگاه تصفیه هوای قابل حمل و نقل تهیه کنید.
اخبارچگونگی کیفیت هوا را روزانه از مراکز کنترل کیفیت دنبال کنید و تا حد امکان در روزهای آلوده از منزل خارج نشوید.
ورزش در هوای آلوده، مزایا ومضرات
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه 7 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا در جهان جان می‌سپارند. اما انجام فعالیت مرتب و مستمر ورزشی طول عمر را افزایش می‌دهد. دکتر آندرسن با برشمردن مزایای ورزش، شامل جلوگیری از چاقی، بهبود کارکرد قلب و ریه، جلوگیری از دیابت و ابتلا به آلزایمر و زوال عقل یادآور می‌شود که علیرغم وجود واقعیت که آلودگی هوا تاثیرات بسیار مخربی بر سلامت ما دارد، هنوز کفه مقایسه به نفع ورزش سنگین‌تر است. البته به گفته او نباید تفاوت میزان و نوع آلودگی هوای شهرهای مختلف را از یاد ببریم. کپنهاگ شهری که وی تحقیقاتش را در آنجا انجام داده، از نظر آلودگی با پکن و حتی لس‌آنجلس قابل مقایسه نیست ولی می‌توان این شهر را با همتایان اروپاییش هم‌تراز دانست. سخن پایانی اینکه اگر ناچار به انتخاب بین عدم انجام فعالیت ورزشی در هوای ناپاک یا انجام آن باشیم، باید قاطعانه انجام ورزش را انتخاب کنیم.سپید
منبع: Prevention

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: