کد خبر: ۱۶۰۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 25
وزیر بهداشت:
سید حسن هاشمی بیان کرد: هیات امناهای دانشگاههای علوم پزشکی در سه سال و نیم گذسته نفش موثری در توسعه کشور در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتند و در این مدت 9 هزار مصوبه و 650 جلسه داشتند.
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اختیارات دانشگاههای علوم پزشکی باید خیلی افزایش یابد و تنها راه کنترل هزینه های سلامت مردم استقلال دانشگاههای علوم پزشکی است.

به گزارش شفاآنلاین،سید حسن هاشمی روز سه شنبه در اجلاس سراسری دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سالن همایش های صدا و سیما افزود: هیات امناهای دانشگاههای علوم پزشکی در سه سال و نیم گذسته نفش موثری در توسعه کشور در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتند و در این مدت 9 هزار مصوبه و 650 جلسه داشتند.
وی گفت: در حوزه سلامت مردم از گذشته گرفتاری های زیادی داشتند . دولت یازدهم برای رفع این مشکلات تلاش وافری داشت. سلامت را در اولویت قرار داد و مجلس نیز کمک زیادی کرد اما هنوز مردم در این بخش مشکلات زیادی دارند.
وزیر بهداشت گفت: حوزه سلامت حوزه بسیار مهمی است و توسعه کشور در سایه سالم بودن ملت و مردم و توجه جدی به این حوزه محقق می شود.
هاشمی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته یکی از اولویتهای اصلی دولتها موضوع سلامت است . در دولت یازدهم این موضوع در اولویت قرار گرفت و امیدوارم در دولت دوازدهم نیز همین مسیر ادامه یابد و سلامت همچنان اولویت مسئولان ارشد کشور باشد.
وزیر بهداشت(minister of health) گفت: قانون هیات امناهای دانشگاههای کشور در سال 68 به منظور استقلال نسبی دانشگاهها و پویایی و توسعه آنها تصویب شد اما از ظرفیت بزرگ این قانون به درستی و کامل استفاده نشد.
وی گفت: البته افزایش اختیارات و استقلال دانشگاهها و هیات امنایی شدن آنها برای اولین بار در سال 1318 در مجلس تصویب شد و در سال 1321 حتی مصوب شد که انتخاب روسای دانشگاهها و دانشکده ها و همه امور اجرایی آنها از وزارت فرهنگ و علوم منفک شد و به خصوص در دهه های 20 , 30 و 40 به سمت استقلال دانشگاهها حرکت کردیم.
وزیر بهداشت گفت: پس از انقلاب هم به همت شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون هیات امنایی شدن دانشگاهها در سال 67 در مجلس تصویب شد.
وی ادامه داد: البته هیات امناهای دانشگاههای علوم پزشکی در سالهای اخیر از تمام ظرفیت خود استفاده نکردند و عمده مصوبات آنها در زمینه مسائل مالی و اداری بوده در حالی که کار اصلی هیات امناها سیاستگزاری و حل مشکلات بین بخشی است و کمک گرفتن از جامعه برای اعتلای سلامت مردم است.
وی گفت: البته واگذاری اختیارات به دانشگاهها همیشه در دولتها مخالفتهای جدی داشته است و با وجود اصرار مجلس هنوز مجریان علاقه زیادی به واگذاری اختیارات ندارند و به خصوص مسئولان حوزه اقتصادی دولت مانند وزارت اقتصاد, سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه باید بیشتر در این زمینه همکاری کنند.
هاشمی ادامه داد: در هیات دولت هم وزیر بهداشت و هم وزیر علوم تلاش می کنند مصوبات به گونه ای نباشد که اختیارات دانشگاهها را محدود کند و امیدواریم در دولت دوازدهم این مسیر که یکی از رسالتهای اصلی وزارت بهداشت است به موفقیت برسد.
وی گفت: باید تا جای ممکن اختیارات از ستاد به محیط و دانشگاهها منتقل شود حتی اختیارات شورای گسترش وزارت بهداشت هم باید به دانشگاهها واگذار شود.
وی گفت: اکنون که طرح آمایش سرزمیتی در وزارت بهداشت اجرا شده و 10 منطقه آمایشی داریم زمینه برای واگذاری اختیارات به دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانها فراهم است.
وزیر بهداشت گفت: وظیفه وزارت بهداشت اداره بیمارستان و مرکز بهداشت. نیست . وظیفه وزارت بهداشت پیگیری شاخصهای بهداشتی, درمانی و آموزش پزشکی است و برای این کار باید مسیر کلی را در سیاستگزاری ها مشخص کند و با فعالیت هیات امناها از خرد جمعی و دانش و ظرفیت کل جامعه در مسیر حرکت کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: