کد خبر: ۱۶۰۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 24
محمدنعیم امینی فرد بیان کرد: برای اجرای طرح تحول سلامت منابع مختلفی در نظرگرفته شده است که مهم ترین آن اختصاص یک درصد ارزش افزوده، ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها و اختصاص عوارض حاصل از مصرف کالاهای آسیب رسان سلامت است.
شفاآنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سازمان برنامه و بودجه تاکید دارد به جای ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها موارد دیگری را به وزارت بهداشت اختصاص داده است.

به گزارش شفاآنلاین، محمدنعیم امینی فرد در خصوص اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر اینکه برای اجرای طرح تحول تا کنون ۱۲ هزار میلیارد تومان از سوی دولت اختصاص پیدا کرده است، افزود: برای اجرای طرح تحول سلامت منابع مختلفی در نظرگرفته شده است که مهم ترین آن اختصاص  یک درصد ارزش افزوده، ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها و اختصاص عوارض حاصل از مصرف کالاهای آسیب رسان سلامت است.

وی ادامه داد: خوشبختانه یک درصد ارزش افزوده به طور کامل اختصاص پیدا کرده که به طور معمول سالیانه ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان است، اما در بحث ۱۰ درصدهدفمندی یارانه ها دولت تا کنون مبلغی را به وزارت بهداشت اختصاص نداده است. البته با پیگیری های انجام شده سازمان برنامه و بودجه تاکید دارد که به جای ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها موارد دیگری را به وزارت بهداشت اختصاص داده و به بودجه این وزارتخانه کمک کرده است.

امینی فرد تاکید کرد: در خصوص عوارض بر مواد دخانی، مجلس شورای اسلامی هر سال مبالغی را تصویب کرده است، اما سازمان برنامه و بودجه از این محل مبلغی به وزارت بهداشت اختصاص نداده است. بنابراین در سال گذشته این منابع برای اجرای طرح تحول سلامت در نظر گرفته شده است؛ ضمن اینکه هزینه های دیگر طرح تحول سلامت از محل درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت بوده است.

وی با اشاره به اینکه پایداری منابع حوزه سلامت در کمیسیون بهداشت و درمان و مجلس مورد توجه قرار گرفت، گفت: نمونه آن ۱۰ درصد هدفمندی، یک درصد ارزش افزوده  و عوارض از مواد آسیب رسان سلامت است، البته سازمان برنامه و بودجه بابت عدم تخصیص ۱۰ درصد از محل هدفمندی باید توضیح دهد؛ اما در مورد عوارض کالاهای آسیب رسان(Damaging goods) می توان گفت که مهم ترین منبع پایداری است که باید بیشتر به آن توجه کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ازاین روش در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا استفاده می شود، افزود: تلاش های بسیاری در این خصوص صورت گرفت که باید مجلس اقدامات بیشتری درباره آن انجام دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: