کد خبر: ۱۶۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 24
رئیس مرکز تحقیقات استخوان و مفاصل بیان کرد:
دکتر سید مرتضی کاظمی بیان کرد: پدیده تخریبی غضروفی مفصلی زانو را آرتروز زانو می گویند که در آن عوامل متعددی دخیل هستند اما شایع ترین علت آن فاکتور سن است.
شفاآنلاین>سلامت>افرادی که به مشکلات زانویی دچار هستند را می‌توان به 2 دسته تقسیم کرد، افراد جوانی که معمولا از لحاظ ورزشی بسیار فعال هستند و از درد جلوی زانو(کشکک) رنج می‌برند و درد آن‌ها بیشتر در موقعی که نشست و برخاست می‌کنند و یا از پله بالا و پایین می‌روند ایجاد می‌شود. دسته دوم افراد مُسنی هستند که با تخریب غضروف مفصل زانو رو به رو بوده، که برخی از آن ها مبتلا به آرتروز هستند.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر سید مرتضی کاظمی بیان کرد: پدیده تخریبی غضروفی مفصلی زانو را آرتروز زانو می گویند که در آن عوامل متعددی دخیل هستند اما شایع ترین علت آن فاکتور سن است. معمولا افراد با افزایش سن، سلول های غضروف ساز در مفصل زانو دیگر توانایی ساخت غضروف را ندارند و در نتیجه قطر غضروف به تدریج کم شده و به اصطلاح عام زانو دچار ساییدگی و فرد مبتلا به آرتروز زانو می شود.

وی در ادامه افزود: البته علل دیگری چون ضربه، شکستگی و لق زدن زانو که در سنین جوانی بسیار شایع تر است می تواند زانو را به تدریج تحت تاثیر قرار دهد علاوه بر آن فاکتورهای مکانیکی نیز در این عارضه نقش مهمی دارند مانند وزن بالا، که باعث می شود نیروی بیشتری روی زانوها وارد شود و ضعف عضلات و ناهماهنگی نیروی وارد شده به مفصل باعث ساییدگی زودرس شده و همچنین در کنار این دسته از عوامل فاکتورهای محوری نیز دخیل هستند مانند افرادی که زانوهای پرانتزی و ایکس دارند، در هرحال نسبت به افرادی که درگیر این چنین عارضه هایی نیستند در خطر ساییدگی و فشار مکانیکی بیشتری روی مفصل زانویشان هستند.

کاظمی فاکتور جنسی را نیز بی تاثیر ندانست و گفت : همان طور که مو، پوست و... در زن و مرد متفاوت است این موضوع نیز از این قاعده مستثنا نیست. قدرت و میزان عمر غضروف ها و استخوان ها نیز در 2نوع جنس متفاوت است .

این ارتوپد اظهار داشت: درد زیر کشکک زانو یکی از دردهای شایع در جوانان است که به علت متعادل نبودن عضلات، استفاده از پله ها، نحوه نشستن غلط و عدم ورزش مناسب بسیار در افراد کم سن شاهد مشکلات زانویی همراه با درد هستیم. لازم به ذکر است افراد بدانند هر درد زانویی، آرتروز نیست. بالا و پایین رفتن از پله‌ها ممکن است موجب تشدید درد و آسیب به زانوها شود، زیرا دلیل بروز این عارضه در جوانان بیشتر وجود مشکلات مربوط به کشکک است که به دلیل وارد آمدن فشار روی این ناحیه بروز می کند.

وی هشدار داد: افراد بدون ندانستن علت درد در ناحیه زانو هیچ کار خودسرانه ای اعم از انجام ورزش، مصرف برخی دارو و... نکنند چرا که با نا آگاهی ممکن است سلامت زانوی خود را به خطر بیندازند.

رئیس مرکز تحقیقات استخوان و مفاصل در پاسخ به این سوال که چه ورزش هایی برای افراد مبتلا به دردهای زانویی مفید است، گفت: هیچ متخصصی بدون دانستن علت درد زانو، ورزشی را به بیمار توصیه نمی کند چرا که ورزش و نرمش های زیادی برای تسکین درد زانو وجود دارد که متناسب با علت درد برای فرد تجویز می شود و اگر افراد خودسرانه و ندانسته از ورزش هایی چون پیاده روی ، شنا و... استفاده کنند نه تنها درد آن ها بهبود نمی یابد بلکه ممکن است باعث شدت آن شوند. برای مثال افرادی که آرتروز زانو (knee arthritis)دارند پیاده روی های طولانی مدت صدمه جدی به مفاصل آن ها وارد می کند.

کاظمی در خصوص استفاده از افراد از تردمیل گفت : کسانی که در هنگام ورزش با تردمیل دچار درد در ناحیه مفصل زانو می شوند از ورزش کردن مجدد با این دستگاه خودداری کند و بدون مشورت پزشک هرگز خودسرانه از تردمیل استفاده نکنند زیرا سرعت پیاده روی یکی از نکات مهم در بهبود و تشدید عارضه است.

وی در خصوص ارتباط نوع تغذیه با مشکلات زانویی گفت: مواد غذایی پروئین دار مهم ترین خوراکی هایی هستند که شما را در سنین پیری از پیدایش مشکلات زانویی در امان نگه می دارند. لبنیات، گوشت قرمز، ماهی، حبوبات و غلات از منابع غنی پروتئین هستند و تنها نکته در خصوص مصرف این دسته از خوراکی ها رعایت و کنترل وزن است. چرا که کنترل وزن می‌تواند از میزان فشاری که روی مفصل زانو وارد می‌شود، تاحد زیادی کم کند و با این کار نیروهایی که طی فعالیت‌های روزانه به مفصل‌تان وارد می‌شود، کمتر خواهند شد. درد زانویی که شما را از راه رفتن باز می دارد، باید بوسیله پزشک مورد بررسی قرار گیرد.جام جم آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: