کد خبر: ۱۶۰۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 23
سازمان غذا و دارو براساس بند 2 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، حمایت از شرکت‌‏های دانش‌بنیان برای تولید دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی به خصوص تجهیزات گران قیمت وارداتی را در دستور برنامه و اقدامات خود قرار داد

شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در سازمان غذا و دارو در قالب طرح تحول سلامت، گفت: به عنوان مثال در این دوره شاهد کاهش ورود داروهای تک نسخه‌ای از 194 میلیون دلار به 44 میلیون دلار بودیم.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رسول دیناروند در خصوص برنامه‏ ها و اقدامات اجرایی حوزه غذا و دارو در راستای سیاست‏‌های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: سازمان غذا و دارو براساس بند 2 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، حمایت از شرکت‌‏های دانش‌بنیان برای تولید دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی(Medical Essentials) به خصوص تجهیزات گران قیمت وارداتی را در دستور برنامه و اقدامات خود قرار داد. بر این اساس به منظور تحقق بند 6 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، از تولید محصولات باکیفیت ایرانی حمایت به عمل آمد و همین امر موجب کاهش 50 درصدی قیمت داروهای تولید داخل برای بیماران خاص شد.

وی با اشاره به کاهش 30 درصدی واردات دارو در سال 93 نسبت به سال 92 تصریح کرد: واردات این فراورده سلامت از حدود یک میلیارد و 360 میلیون دلار در سال 92 به 960 میلیون دلار در سال 93 کاهش یافت ضمن اینکه در سال بعد آن یعنی 94 نیز واردات دارو(Import medicine) بیش از حدود یک میلیارد و شصت میلیون دلار محاسبه نگردید.

 دیناروند تولید بیش از 100 قلم داروی جدید در 3-4 سال اخیر را از جمله دستاوردهای حمایت از صنعت داروسازی و شرکت های دانش بنیان دانست که در پرتو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحقق یافت و افزود: همچنین به منظور تحقق بند 7 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و در راستای طرح تحول نظام سلامت، سازمان غذا و دارو تامین داروهای مورد نیاز بیماران بیمارستان‌ها را به نحوی شایسته سیاست‌گذاری کرد تا کاهش چشمگیر ارجاع بیماران به خارج از مرکز درمانی نسبت به سال قبل نتیجه این اقدام قابل توجه به حساب آید.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: کاهش 10 درصدی هزینه های پرداختی و فرانشیز بیماران سرطانی و صعب العلاج در سال اخیر و تلاش برای رایگان شدن این 10 درصد در همان سال 94 از دیگر اقدامات اقتصاد مقاومتی حوزه سازمان غذا و دارو بود.  همچنین شاهد کاهش 50 درصدی قیمت داروهای تولید داخل برای بیماری های خاص، صعب العلاج و مزمن در سال 93 بودیم.

وی با اشاره به افزایش 5 هزار نفری دسترسی بیماران مبتلا به ام اس(MS) در سال 93 نسبت به  سال 92، گفت: این افزایش در جهت  تسهیل دسترسی و فراهم کردن داروهای این بیماران اتفاق افتاد. باید توجه کرد که هر بار گزارشی از اقدامات خود ارائه می دهیم و مثلا بر اساس آمار و مستندات اعلام می کنیم که تعداد کمبود اقلام دارویی از بیش از 300 قلم در سال 91 به کمتر از 30 قلم در سالهای اخیر رسیده و یا ورود داروهای تک نسخه‌ای از 194 میلیون دلار به 44 میلیون دلار کاهش یافته است واقعا چیزی جز لطف و امداد الهی را در تمامی شئون فعالیتهای خود احساس نمی کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: