کد خبر: ۱۶۰۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 23
نویسنده :دکترعلی دباغ-استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
بنا بر روایات، شمس تبریزی در جمادی‌الثانی ۶۴۲ (معادل دسامبر ۱۲۴۴ میلادی و آذر ۶۲۳ هجری خورشیدی) با مولوی ملاقات کرد و با شخصیت نیرومند و نفس گرمی که داشت مولانا را دگرگون کرد
شفا آنلاین>سلامت>داستان ملاقات میان شمس و مولانا را همگان به شکل های مختلف شنیده ایم.

به گزارش شفا آنلاین،بنا بر روایات، شمس تبریزی در جمادی‌الثانی ۶۴۲ (معادل دسامبر ۱۲۴۴ میلادی و آذر ۶۲۳ هجری خورشیدی) با مولوی ملاقات کرد و با شخصیت نیرومند و نفس گرمی که داشت مولانا را دگرگون کرد. تا پیش از دیدار شمس تبریزی، مولوی از عالمان و فقیهان و اهل مدرسه بود. در آن زمان به تدریس علوم دینی مشغول بود، و در چهار مدرسهٔ معتبر تدریس می‌کرد و اکابر علما در رکابش پیاده می‌رفتند. با دیدار شمس تبریزی، مولوی لباس عوض کرد، درس و وعظ را یکسو نهاد و اهل وجد و سماع و شاعری شد. تا جایی که مولانا میفرماید:

شمس و قمرم آمد سمع و بصرم آمد
وان سیمبرم آمد وان کان زرم آمد
مستی سرم آمد نور نظرم آمد
چیز دگر ار خواهی چیز دگرم آمد
 
اما وقتی دانش و فرهنگ ایرانی با هم در می آمیزد، نتیجه روایتی بسیار شیرین از این دیدار است که به طور مختصر در اینجا خدمتتان بیان می گردد.

Notch signaling pathway یکی از فرآیندهای مهم کنترل کننده سلولی است که بسیاری از مکانیسم های رشد و نمو سلولها را در اکثر ارگانیسم های مولتی سلولار کنترل می کند. این فرآیند اولین بار در 1914 شناخته شد و آللهای ژنتیک آن در 1917 کشف شد.

یک پزشک ایرانی به نام دکتر حامد جعفر نژاد دانشیار ژنتیک(Genetics) مولکولی و انسانی در دانشکده بیلر شهر هیوستون تگزاس آمریکا در یکی از آزمایشگاههای تحقیقاتی مشغول به کار است:
 
ایشان که دوران پزشکی عمومی خود را در سال 1373 در دانشکده پزشکی تهران به اتمام رسانده است، در آزمایشگاه خود بر روی مدلی از این فرآیند در مگس دروزوفیلیا به شرح مختصر زیر کار می کند:

آنزیم Protein O-glucosyltransferase 1 (POGLUT1)  با نام رومی در دروزوفیلیا (Rumi in Drosophila).

آنزیم شمس در دروزوفیلیا Drosophila enzyme Shams   مسوول اضافه کردن زایلوز به  O-glucose   در EGF repeats است.

وقتی شمس و رومی در فرآیند فوق با هم واکنش نشان می دهند (بخوانید ملاقات می کنند) اتفاقی روی می دهد که برای اولین بار توسط دکتر حامد جعفرنژاد کشف شده است و این ملاقات منجر به یک نقش کنترل کننده بسیار جالبی در رده های 16 تا 20 از epidermal growth factor-like (EGF) repeats می گردد.

شرح کامل این پژوهش ها در خصوص ملاقات میان شمس و مولانا در مقالات متعددی از ایشان چاپ شده است از جمله در مجله PLoS Genet. 2017 و نیز در PLoS Genet. 2013 و مقالات متعدد دیگر.

برچسب ها: ژنتیک ، ارگانیسم ، مولانا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: