کد خبر: ۱۶۰۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 23
طبق برنامه ریزی های انجام شده، این بیماری باید در بیماران خاص مانند مبتلایان به هموفیلی، تالاسمی و دیابت تا چهار سال آینده ریشه کن شود.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس شبکه هپاتیت ایران بر لزوم ریشه کنی بیماری هپاتیت C در کشور تاکید کرد و گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، این بیماری باید در بیماران خاص مانند مبتلایان به هموفیلی، تالاسمی و دیابت تا چهار سال آینده (سال 1400 خورشیدی) ریشه کن شود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر سید موید علویان افزود: طی دهه گذشته بیش از 10 هزار نفر از این بیماران به طور رایگان در کشور درمان شدند و این روند همچنان ادامه دارد.

وی تعداد بیماران هموفیلی(hemophilia)، تالاسمی و دیابتی شناسایی شده مبتلا به هپاتیت c را حدود هزار نفر اعلام کرد و گفت: بین 500 تا 600 نفر از بیماران هموفیلی و تالاسمی به این بیماری مبتلا هستند و همچنین برآورد می شود که بین 300 تا 500 بیمار دیابتی نیز به هپاتیت C مبتلا باشند.

علویان ادامه داد: پزشکان، شبکه های بهداشتی، انجمن تالاسمی و کانون هموفیلی ایران، در شناسایی این بیماران نقش موثری داشته اند که پس از شناسایی، اقدامات درمانی رایگان به آنان ارائه شده است.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) به خانواده های بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیابتی و بیماران دیالیزی مبتلا به هپاتیت C توصیه کرد که وضعیت بیماران خود را جدی گرفته و آنان را برای درمان به مراکز درمانی معرفی کنند؛ زیرا این افراد از وضعیت حساس تری نسبت به سایر مبتلایان به هپاتیت C برخوردار هستند.

علویان ادامه داد:‌ بر اساس آمار کشوری‌ 40 درصد بیماران هموفیلی، 18 درصد بیماران تالاسمی و پنج تا 12 درصد بیماران دیالیزی کشور به هپاتیت C مبتلا هستند.وی گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، هر استانی که در سال جای بیمار تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی مبتلا به هپاتیت C نداشته باشد، می تواند جشن ریشه کنی این بیماری را برگزار کند تا انگیزه ای برای سایر استان ها در این زمینه شود.

هپاتیت ویروسی انواع مختلفی شامل A، B، C، D، E دارد که دو نوع B و C آن از اهمیت بیشتری برخوردار هستند زیرا می توانند فرد را به بیماری مزمن، نارسایی یا سیروز کبدی مبتلا کنند.

در ایران حدود یک میلیون و 400 هزار مبتلا به هپاتیت B و حدود 186 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C هستند. شیوع بیماری هپاتیت B در ایران به جز استان های گلستان و سیستان و بلوچستان کمتر از 2 درصد و شیوع هپاتیت C کمتر از نیم درصد جمعیت است که تا سال 1410 باید ریشه کن شود.

در گذشته انتقال هپاتیت B در ایران عمدتا از طریق مادر به نوزاد صورت می گرفت که از سال 1373 با اجرای طرح واکسیناسیون نوزادان، از انتقال بیماری به این طریق پیشگیری شد.

درحال حاضر تعداد مبتلایان به هپاتیت B در افراد زیر 23 سال بسیار کاهش یافته است و انتقال این بیماری بیشتر از طریق تزریق غیرایمن، اعتیاد، رفتارهای جنسی پرخطر، خالکوبی غیربهداشتی و حجامت غیربهداشتی صورت می گیرد.
برچسب ها: هپاتیت ، سلامت ، دیابت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: