کد خبر: ۱۶۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 24
ممکن است دید شما ۲۰ به ۲۰ باشد، ولی با چند ساعت خیره شدن به صفحهٔ نمایشگر کامپیوتر دیدتان تار باشد، دودمه، گرد و غبار، آلودگی هوا چشم را تحریک و دید را تار می‌کند. عدم مراقبت درست یا مناسب بودن لنزهای چشمی و همچنین تحریک ناشی از عفونت چشم هم باعث تاری دید می‌شوند.
شفا آنلاین:تاری دید گاهی به این علت است که عدسی چشم تا حدی انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و نمی‌‌تواند بر روی اجسام نزدیک، مخصوصاً روزنامه، نقشه، یا اجسام ریز تطابق کامل انجام دهد.

ممکن است دید شما ۲۰ به ۲۰ باشد، ولی با چند ساعت خیره شدن به صفحهٔ نمایشگر کامپیوتر دیدتان تار باشد، دودمه، گرد و غبار، آلودگی هوا چشم را تحریک و دید را تار می‌کند. عدم مراقبت درست یا مناسب بودن لنزهای چشمی و همچنین تحریک ناشی از عفونت چشم هم باعث تاری دید می‌شوند.

همچنین تاری دید<Blurred vision>ممکن است اولین علامت گرفتاری‌های جدی چشم مثل آب مروارید، آب سیاه ، یا تخریب لکهٔ زرد چشم باشد. برخی شرایط خاص که مستقیماً به چشم مربوط نمی‌شوند نیز گاهی تاری دید می‌آورد. از جملهٔ اینها بیماری قند، کم‌خونی، بیماری‌های کلیوی، و بیماری‌های اعصاب است.

برخی از بیماری های اعصاب دارای علایم چشمی هستند که با تاری دید و کاهش قدرت بینایی، بروز می کنند.

بیماری ام اس که یک بیماری سیستم عصبی است، بیشترین تاثیر را بر عصب بینایی چشم دارد و منجر به تاری دید می شود.بیشتر افراد جوان دچار بیماریهای اعصاب چشمی و التهابات شدید بینایی می شوند که این مشکل می تواند ناشی از تومورهای چشم هم باشد.

تاری دید ناشی از ضعف چشم
تاری دید یکی از دلایل مهم ضعیفی چشم به شمار می رود، در این مواقع وقتی بیمار چشمش تار می ‌بیند اگر چشمانش را تنگ کرد و نقطه ‌ای که تار می دید شفاف شد، او مشکل عیوب انکساری (نزدیک بینی ، دور بینی ، آستیگماتیسم)دارد و با تجویز عینک یا اعمال جراحی مشکل او حل می شود که صد البته تشخیص قطعی با چشم‌ پزشک است ،

این گونه استنباط می شود که مطالعه، تاثیر قابل توجهی در ایجاد نزدیک بینی ندارد، اما اصولا آنهایی که بیشتر مطالعه می کنند، بیشتر دچار عیوب انکساری می شوند ، ارتباط قطعی به ایجاد نزدیک بینی بعلت کار با کامپیوتر یا تلویزیون نیز اثبات نشده است و بسیاری از متخصصان معتقدند که استفاده از این وسایل نمی تواند عامل عینکی شدن باشد.

سه راه فهمیدن علت تاری چشم
یک متخصص مغز و اعصاب سه راه را برای فهمیدن علت تاری چشم و راهکار پیش روی بیماران برشمرد.دکتر سید عبدالرضا طبسی اظهار داشت: برخی مواقع به علت اختلال در هماهنگی دو چشم، فرد دو بینی دارد اما فکر می کند که تار می‌بیند.در این حالت، بیمار با بستن یک چشم و دیدن با چشم دیگر می‌تواند متوجه این مشکل بشود.

اگر با دو چشم تار می‌بیند و با یک چشم درست می‌بیند مشخص می‌شود که دو چشم وی هماهنگی دید ندارد و باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

وی افزود: مورد دوم مربوط به عیوب انکساری چشم است. وقتی بیمار چشمش تار می‌بیند اگر چشمانش را تنگ کرد و نقطه‌ای که تار می دید شفاف شد او مشکل عیوب انکساری دارد و با تجویز عینک یا اعمال جراحی مشکل او حل می شود که صد البته تشخیص قطعی با چشم‌پزشک است.

عضو هیئت علمی نوزدهمین کنگره چشم‌پزشکی گفت: دسته سوم کسانی هستند که در عصب بینایی‌شان مشکل دارند. این مشکل ممکن است ناشی از ضربه، التهاب، مسائل تغذیه‌ای و یا فشار باشد. مهم‌ترین نکته این است که این افراد بدانند به صورت ناگهان دچار مشکل تاری چشم شده‌اند یا به‌تدریج؟

وی اظهار داشت: در این مواقع فرد بیمار باید به متخصص نوروافتالمولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند تا مشکلش بررسی و حل شود.او گفت: بر اساس تحقیقی که به مدت ۱۵ سال روی بیمارانی که التهاب عصب بینایی داشته‌اند، انجام گردیده، مشخص شده در ۷۵ درصد موارد، این افراد به بیماریMS دچار شده‌اند که درمان خاص خود را دارد.

اما در ۲۵ درصد موارد هم، طول درمان فرد کوتاه است. اما نکته مهم آن‌که باید بدانیم که هر التهاب عصب بینایی نشانه ام اس نیست.

تاری دید یکی از علایم بیماری های اعصاب چشم است
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برخی از بیماری های اعصاب دارای علایم چشمی هستند که با تاری دید و کاهش قدرت بینایی، بروز می کنند.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برخی از بیماری های اعصاب دارای علایم چشمی هستند که با تاری دید و کاهش قدرت بینایی، بروز می کنند.

دکتر” مصطفی سلطان سنجری” در حاشیه برگزاری هجدهمین کنگره چشم پزشکی ایران در گفت و گو با ایرنا گفت: بیماری ام اس که یک بیماری سیستم عصبی است، بیشترین تاثیر را بر عصب بینایی چشم دارد و منجر به تاری دید می شود.وی گفت: ام اس بیماری است که تمام قسمت های مغز و اعصاب را درگیر می کند.

بیشترین تاثیر این بیماری در افراد جوان درگیر کردن عصب بینایی چشم است که کاهش قدرت دید فرد را به دنبال دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه قدرت بینایی، افراد مبتلا به ام اس با درگیر شدن عصب بینایی کاهش می یابد، گفت: قدرت بینایی فرد مبتلا به ام اس در عرض چند هفته ممکن است به شدت کاهش یابد.

به گفته این متخصص ، تاری دید ناشی از بیماری های اعصاب به این صورت است که فرد نمی تواند به راحتی مطالعه کند، شفافیت دید کاسته می شود و به دنبال از بین رفتن قسمتی از میدان دید، قدرت بینایی فرد کاهش می یابد.

دکتر سنجری یادآور شد: بیشتر افرادی که دچار بیماری های اعصاب چشمی می شوند، اغلب افراد جوانی هستند که دچار التهابات شدید بینایی می شوند که این مشکل می تواند ناشی از تومورهای چشم هم باشد. در هجدهمین کنگره سراسری چشم پزشکی ایران بطور مشخص در یک میزگرد علمی به موضوع بیماری های اعصاب چشم پرداخته می شود.

عواملی که باعث تشدید تاری دید می‌شود
به گزارش نامه نیوز، دکتر احمد شجاعی، با اشاره به اینکه مشکل چشمی در بسیاری از بیماران (MS) اولین علامت است، گفت: شروع ناگهانی دوبینی، تمرکز ضعیف، درد چشم یا تاری دید می‌تواند فرد را وحشت زده کند. آگاهی از این مطلب که بینایی وی ممکن است مختل شود نیز برای بسیاری از بیماران اضطراب‌آور است.

وی افزود: خوشبختانه پیش آگهی برای بهبودی بسیاری از مشکلات چشمی همراه با MS خوب است. اگر مشکل بینایی باقی بماند و کاهش بینائی مادام‌العمر ایجاد شود، تجهیزات و منابعی وجود دارند که می‌تواند به بیماران در جهت تطابق با وضعیت‌شان کمک کنند. نابینائی کامل هم می‌تواند اتفاق افتد و لیکن بسیار نادر است.

شجاعی با تاکید بر اینکه اکثر مبتلایان نیازمند آن هستند که با تغییرات دائمی‌شان تطابق یابند، گفت: مبتلایان به MS نیز ممکن است مانند بسیاری از افراد به دلایل دیگر افت بینایی داشته باشند، لذا مراقبت منظم از چشم‌ها و معاینه با فواصل زمانی مشخص برای تمامی افراد پیشنهاد می‌شود.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: