کد خبر: ۱۶۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 23
معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:
محمود نبوی گفت: خبری از بیماری وبا در عربستان نیست و اگر چه بیماری وبا در یمن گسترش یافته است اما محل شیوع این بیماری در یمن از عربستان دور است و خطر این بیماری حجاج را تهدید نمی کند.
شفاآنلاین>سلامت>معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود شیوع بیماری وبا در یمن خطری از نظر انتقال این بیماری در عربستان حجاج را تهدید نمی کند.

به گزارش شفاآنلاین،محمود نبوی  افزود: خبری از بیماری وبا در عربستان نیست و اگر چه بیماری وبا در یمن گسترش یافته است اما محل شیوع این بیماری در یمن از عربستان دور است و خطر این بیماری حجاج را تهدید نمی کند.
وی ادامه داد: مهمترین راه انتقال میکروب بیماری وبا، از طریق آب و غذای آلوده است که خوشبختانه سالهاست، مراقبت از سلامت و بهداشت آب و مواد غذایی در عربستان به دقت انجام می شود و کارشناسان بهداشت محیط در عربستان در این زمینه نظارت کافی دارند.
معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا حجاجی از یمن به عربستان نمی آیند که احتمال انتقال این بیماری در عربستان وجود داشته باشد، گفت: اینکه حجاجی از یمن به عربستان بیایند یا نه را اطلاع ندارم اما برای انتقال بیماری وبا باید آبهای سطحی آلوده یا غذای آلوده وجود داشته باشد که در عربستان این مساله را نداریم.
وی افزود: در کشور یمن به علت اینکه شبکه آب لوله کشی بر اثر بمباران عربستان تخریب شده است، بیماری وبا بین مردم این کشور شایع شده است اما در عربستان چنین شرایطی وجود ندارد بنابراین امکان بسط و توسعه بیماری وبا در عربستان بعید است.
نبوی درباره سایر بیماری هایی که ممکن است در بین حجاج شایع شود، گفت: همیشه امکان انتقال بیماری های تنفسی در بین حجاج وجود دارد، چون جمعیت متراکم است، البته هنگام بازگشت حجاج مراقبت های سندرومی و غربالگری در مرزها اجرا می شود و اگر افرادی علائم سرماخوردگی داشته باشند و مشکوک به بیماری های تنفسی باشند، تحت مراقبت قرار می گیرند.
وی افزود: البته با توجه به اینکه حجاج استراحت نمی کنند و مدام در مناسک حج هستند، سرماخوردگی بین حجاج بیشتر می شود ولی وضعیت غیر معمولی نداریم.
نبوی گفت: در بین حجاج افراد مسن زیاد هستند و ممکن است بیماری هایی به طور طبیعی بین آنان بروز کند و گروه های پزشکی نیز به همین علت در کاروان ها حضور دارند اما اینکه بیماری خاصی به صورت حاد و شایع در بین حجاج باشد، نداریم.
وی درباره واکسیناسیون حجاج نیز گفت: همه حجاج قبل از تشرف به حج باید واکسن مننژیت بزنند که لازم و اجباری است. واکسن کافی تامین شده است و از طریق هلال احمر در اختیار حجاج قرار می گیرد و حجاج حتما باید کارت واکسن مننژیت داشته باشند.
نبوی درباره امکان شیوع آنفلوانزا (Influenza)بین حجاج نیز گفت: اکنون فصل شیوع آنفلوانزا نیست بنابراین نیازی به تزریق واکسن آنفلوانزا بین حجاج نیست، البته یکسری ویروس های تابستانه هست که واکسن ندارند. فقط باید پزشکان کاروان ها از سلامت حجاج مراقبت کنند. اگر مشکلی بروز کرد هنگام بازگشت حجاج مراقبت های مرزی تشدید می شود و سیستم اورژانس هم در مرزها مستقر می شود. سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده که نگرانی خاصی در مورد سلامت حجاج وجود ندارد.
امسال حدود 86 هزار ایرانی به سفر حج می روند و اولین کاروان حجاج در هفته اول مرداد اعزام می شوند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: