کد خبر: ۱۶۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 24
مکمل های مولتی ویتامین می توانند سبب بهبود خلق و خوی و یا کاهش علائم افسرد گی شوند.با این حال، مطالعات دیگر پیدا کرده اند که هیچ تغییری در خلق و خوی ندارند.
مولتی ویتامین ها و سرطان

شفا آنلاین:شواهد مولتی ویتامین ها <Multivitamins>و خطر ابتلا به سرطان نیز مبهم می باشند . بعضی از مطالعات هیچ تاثیری بر خطر ابتلا به سرطان نشان نداده است در حالی که برخی استفاده از مولتی ویتامین را در ارتباط با افزایش خطر سرطان موثر می دانند.در یک بررسی کاهش خطر ۳۱٪ سرطان در مردان مشاهده شد ولی در زنان کاهشی نیافتند.دو مطالعه مشاهده ای، یکی در زنان و دیگری در مردان، استفاده بلند مدت از مولتی ویتامین را با کاهش خطر سرطان روده بزرگ ارتباط دادند. مصرف دراز مدت مولتی ویتامین روزانه خطر ابتلا به سرطان در مردان با سابقه سرطان را کاهش می دهد با این حال، هیچ تاثیری بر خطر مرگ در طول دوره مطالعه نداشت.

آیا مولتی ویتامین ها دارای هر گونه مزایای دیگر سلامت هستند ؟
مکمل های مولتی ویتامین می توانند سبب بهبود خلق و خوی و یا کاهش علائم افسرد گی شوند.با این حال، مطالعات دیگر پیدا کرده اند که هیچ تغییری در خلق و خوی ندارند.

سلامت چشم
دژنراسیون ماکولا وابسته به سن علل منجر به کوری، در سراسر جهان است.یک مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین های آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی آن ممکن است سرعت پیشرفت را کم کنند. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که آنها از توسعه این بیماری در وهله اول جلوگیری می کنند.همچنین شواهدی وجود ندارد که مولتی ویتامین می تواند خطر آب مروارید، یکی دیگر از بیماری های بسیار معمول چشم را کاهش دهد.مولتی ویتامین ممکن است در برخی موارد مضر باشند.

ویتامین ها بر اساس قابلیت حل شان به دو گروه، طبقه بندی می شوند که عبارتند از :
محلول در آب :

مقادیر بیش از حد از این ویتامین ها توسط بدن دفع می شوند.

محلول در چربی :
بدن هیچ راه آسانی برای خلاص شدن از شر آنها ندارد و مقادیر بیش از حد ممکن است مدت زمان زیادی در بدن بمانند .نمونه هایی از ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامین های A، D، E و K است . ویتامین های E و K غیر سمی هستند با این حال، ویتامین A و ویتامین D می تواند از ظرفیت ذخیره در بدن تجاوز کرده و اثرات سمی ایجاد کنند.زنان باردار باید به خصوص در مصرف ویتامین A مراقب باشند زیرا مقادیر بیش از حد سبب نقائص هنگام تولد می شود.مسمومیت ویتامین دی بسیار نادر و بعید است و در اثر استفاده از مولتی ویتامین اتفاق می افتد با این حال، سمیت ویتامین A لحظه به لحظه رخ می دهد.

ادامه دارد .....
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .

پزشک آنلاین

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: