کد خبر: ۱۶۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 24
دویدن باعث بهبود حافظه شده و شرایط روحی را بهبود می دهد. در ادامه به فواید دویدن بیشتر اشاره می کنیم.
شفا آنلاین:فواید جسمی و فیزیکی دویدن کاملا واضح است، اما دویدن ملایم روزانه <Running mild daily>برای سلامت روح و روان نیز مفید است. کافیست روزانه چند دقیقه بدوید تا مغزتان از فواید این ورزش فیزیکی استفاده کند.

به گزارش شفا آنلاین: دویدن باعث بهبود حافظه شده و شرایط روحی را بهبود می دهد. در ادامه به فواید دویدن بیشتر اشاره می کنیم.

پیشگیری از انقباض و کوچک شدن مغز

کاهش بافت مغز یکی از تغییرات فیزیکی است که با گذشت زمان و پیر شدن اتفاق می افتد. این مسئله نیز مشکلات زیادی را برای افراد سالمند بخصوص فراموشکاری، مشکلات حافظه و زوال عقل کامل را بوجود می آورد.

نتایج پژوهشی که در سال 2011 انجام شده حاکی از آن است که بهبود جریان خون در ناحیه پاها که در نتیجه دویدن ایجاد می شود باعث ارسال اکسیژن و کلوگز بیشتر به بافت های مغزی می شود. در واقع همین تاثیر باعث می شود که حجم بافت مغزی به جای کوچک و منقبض شدن به میزان 2 درصد افزایش پیدا کند. توصیه می شود برای مقابله با مشکلات مغزی در سالمندی از دوران جوانی شروع به دویدن روزانه کنید.
 
 

بهبود کارکردهای اجرایی مغز

کارکردهای اجرایی مغز مجموعه ای از کارها مانند سازماندهی، برنامه ریزی، تصمیم گیری و غیره را در بر می گیرد که در قسمت جلویی مغز انجام می گیرند. پژوهش ها ثابت کرده اند که ورزش هایی که باعث گردش خون بهتر می شوند، بخصوص ورزش های هوازی مانند دویدن باعث بهبود فوری کارکرد اجرایی مغز می شود. بنابراین توصیه می شود در مواردی که نیاز به تصمیم گیری مشکل و برنامه ریزی های سخت دارید قبل از هر کاری بدوید.

ایجاد آرامش روحی

با افزایش سرعت زندگی و استرس های روزمره ، از این پس مصرف داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی و ضداسترس روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد. این داروها با افزایش میزان سروتونین و نورآدرنالین در مغز عمل می کنند.

محققان به این نتیجه رسیده اند که دویدن دقیقا تاثیر همین این داروها را دارد و باعث افزایش تولید ناقل های عصبی مانند سروتونین می شود.

دویدن روزانه و منظم باعث کاهش استرس و افزایش آرامش روحی می شود و در این شرایط نیز سلامت روح و جسم به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

افزایش اعتماد به نفس

دونده ها اقرار می کنند که سطح استقامت بدنی شان در شرایط مختلف به طور قابل توجهی بهبود یافته است. دویدن، بدن دونده ها را سالم تر کرده و آرامش آنها را بیشتر می کند. این افراد به خوبی می توانند روابط اجتماعی بهتری برقرار کنند و در محیط کاری احساس راحتی بیشتری دارند، چون دویدن باعث کاهش استرس و اضطراب شده و شرایطی را فراهم می آورد تا بهتر بتوانند به وظایف خود عمل کنند و در جمع راحت تر وارد مراوده شوند.

دانشمندان درباره مدت دویدن روزانه چه می گویند؟

به عقیده دانشمندان روزانه 5 دقیقه دویدن کافیست. نتایج پژوهشی که در Journal of the American College of Cardiology به چاپ رسیده حاکی از آن است که روزانه فقط 5 دقیقه دویدن فواید طولانی مدتی در بدن ایجاد می کند و سلامتی را به طور چشمگیری بهبود می دهد.

به عقیده دانشمندان دویدن روزانه 5 دقیقه معادل یکبار دویدن به مدت 150 دقیقه در هفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که دوی کوتاه، اما تند روزانه خطر بیماری های قلبی عروقی را به مدت 45 درصد کاهش می دهد و به این ترتیب نیز خطر مرگ و میر زودهنگام به میزان 30 درصد کاهش پیدا می کند. به گفته متخصصان دویدن روزانه به همراه بهبود رژیم غذایی و تغییر در عادت های غلط روزانه به افزایش طول عمر کمک زیادی می کند.

باید اراده داشته باشید

در نگاه اول به نظر می رسد که دویدن روزانه به مدت 5 دقیقه خیلی ساده است، اما گنجاندن این مدت ورزش در برنامه روزانه نیاز به انجام برخی تغییرات و همچنین احساس مسئولیت و اراده دارد. خریدن کفش ورزشی مناسب، انتخاب محلی مناسب برای دویدن و خالی کردن زمان مشخص برای این کار نیاز به اراده و پشتکار دارد.

اگر برایتان سخت است، با هفته ای یک مرتبه شروع کنید. با خودتان عهد کنید که هر هفته یک بار بدوید. به تدریج این کار را چند روز یکبار و در نهایت به طور روزانه انجام دهید. اگر به تدریج و البته با اراده شروع کنید خیلی زود تبدیل به عادت روزانه تان می شود.

ایجاد تغییر در عادت های روزانه به معنای ایجاد تغییرات بزرگ و دست نیافتنی نیست. کافیست ابتدا تغییرات جزئی ایجاد کرده و تاثیر آن را در زندگی تان دنبال کنید. حتی اگر دو یا سه روز پشت سر هم به مدت 5دقیقه بدوید، تاثیر آن را در زندگی روزمره تان مشاهده کرده و آن را تبدیل به عادت روزانه خواهید کرد.تبیان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: