کد خبر: ۱۶۰۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 23
حمیداله بهادر اظهارداشت: تحول در آموزش به بیمار برای رسیدن به نتیجه مطلوب درمانی و کاهش عوارض بیماری ها امری ضروری در کشور به شمار می رود که لازم است از سوی کارکنان خدمات سلامت مورد توجه قرار گیرد.
شفاآنلاین>سلامت>عضو کمیته علمی کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار با اشاره به اینکه حدود 5 تا 10 درصد پزشکان از مهارت آموزش به بیمار برخوردار هستند، گفت: پزشکان باید زمان کافی برای ویزیت بیمار اختصاص دهند.

به گزارش شفاآنلاین،حمیداله بهادر در آستانه برگزاری جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار اظهارداشت: تحول در آموزش به بیمار برای رسیدن به نتیجه مطلوب درمانی و کاهش عوارض بیماری ها امری ضروری در کشور به شمار می رود که لازم است از سوی کارکنان خدمات سلامت مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در اکثر کشورهای دنیا برنامه ریزی های مختلفی در این زمینه اجرا شده و اکثر فارغ التحصیلان رشته های مختلف پزشکی با اصول آموزش به بیمار آشنا هستند در حالی که این موضوع در کشور ما چندان مد نظر قرار نگرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: مهارت آموزش به بیمار توسط فارغ التحصیلان پزشکی باید مورد توجه قرار گیرد و حتما پزشکان واحدهایی درسی در این زمینه همچون پرستاران فرا گیرند. با این روش رسیدن به اهداف درمانی بهتر محقق خواهد شد.

بهادر با اشاره به اینکه حتی بسیاری از بیماران نحوه مصرف و چگونگی استفاده از داروهایشان را به درستی نمی دانند، گفت: این مسئله می تواند سبب بروز مشکلات زیادی برای بیماران می شود به طور مثال فرد نمی داند دارو را باید قبل، بعد و یا حین غذا میل کند تا عوارض کمتری برایش داشته باشد بنابراین این مسئله نیز ضرورت آموزش به بیمار را نشان می دهد.

وی با بیان لازم است پزشکان زمان کافی برای ویزیت بیمار (Patient visit)اختصاص دهند تا حداقل به تشخیص احتمالی بیماری برسند و اطلاعات لازم را به بیمار ارائه دهند، گفت: نظام سلامت در کشور دارای نواقصی بوده از جمله نبود وقت کافی برای ویزیت بیمار، به ویژه در مراکز دولتی و تحت پوشش بیمه که خدمات رایگان ارائه می شود و ازدحام مراجعه کننده وجود دارد و این مسائل سبب آسیب به بیماران خواهد شد.

عضو کمیته علمی سمینار آموزش بیمار در ادامه افزود: به طور استاندارد پزشک عمومی حداقل 8 دقیقه و پزشک متخصص 15 دقیقه زمان برای ویزیت بیمار باید اختصاص دهد در حالی که گاهی در برخی مراکز پزشکی در ساعت حدود 20 بیمار ویزیت می شوند لذا علاوه بر کمبود وقت برای تشخیص بیماری، زمان لازم برای آموزش به بیمار نیز وجود ندارد.

بهادر با اشاره به اینکه تنها حدود 5 تا 10 درصد از پزشکان توانایی آموزش به بیمار را دارند، گفت: همچنین بانک اطلاعات بیماری ها در کشور ما هنوز کامل نیست تا بتوان بر اساس آن برنامه ریزی و سیاست گذاری انجام داد و به نتیجه رسید که چه اقدامات اساسی در راستای آموزش بیماران لازم است و یا چه تعداد پزشک در مورد یک بیماری در کشور نیاز داریم.

وی خاطر نشان کرد: البته وزارت بهداشت در جهت ایجاد و تکمیل بانک اطلاعات بیماری ها گام هایی برداشته ولی هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب، نیاز به برنامه های جامع و مدونی در کشور داریم.فارس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: