کد خبر: ۱۶۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 23
محمد جواد کبیر اظهار داشت: در این طرح انظباط درمانی 9 میلیون و 300 هزار ایرانی که دارنده بیمه سلامت ایرانیان هستند، افزایش می‌یابد.
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از انظباط ارائه خدمات درمانی به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار ایرانی با محوریت پزشک خانواده مطابق با تجربیات موفق کشورهای کانادا و استرالیا خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،محمد جواد کبیر درباره طرحی که بیمه‌شده‌های این سازمان برای دریافت خدمت درمانی باید اول مرداد به مراکز سلامت و پایگاه‌های بهداشت مراجعه کنند، اظهار داشت: در این طرح انظباط درمانی 9 میلیون و 300 هزار ایرانی که دارنده بیمه سلامت ایرانیان هستند، افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه در این طرح به هیچ عنوان ارائه خدمات در مراکز سلامت و پایگاه‌های بهداشت کاهش نخواهد یافت، بیان داشت: مردم در مراجعه به مراکز درمانی خصوصی مجبور هستند بیشترین هزینه‌های سلامت را از جیب خود پرداخت کنند ولی در این طرح بیماران بیشترین حمایت مالی از آنان صورت می‌پذیرد.

همچنین مدیرعامل سازمان بیمه سلامت که سازمان متبوعش چند وقتی است براساس مصوبه مجلس از وزارت رفاه به وزارت بهداشت الحاق یافته است، درباره تصمیم جدید این سازمان  توضیح داد: در حال حاضر 9 میلیون و 300 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان (بیمه خدمات درمانی سابق)، هستند، بنابراین در راستای عمل به شعار اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب برای بهینه کردن هزینه‌های سلامت، بیمه‌شدگان این سازمان از اول مرداد برای بیماری خود باید در گام نخست به پایگاه‌های سلامت و بهداشت مراجعه کنند و در صورت نیاز به پزشک عمومی و متخصص کار ارجاع آنان انجام می‌شود ولی برای دریافت دارو می‌توانند به داروخانه‌های دولتی و خصوصی مراجعه کنند.

وی درباره علت این تصمیم عنوان کرد‌: به هر حال این بیمه‌شده‌های این سازمان به‌صورت رایگان و با حمایت دولت تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار گرفتند و وقتی با این دفترچه به مراکز درمانی خصوصی مراجعه می‌کردند تحت پوشش مناسبی قرار نمی‌گرفتند ولی هم‌اکنون با مراجعه به پایگاه‌های سلامت و بهداشت هم خدمات بیشتر و باکیفیت‌تر دریافت خواهند کرد و هم با بهینه کردن هزینه‌های درمانی می‌توان طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را تا 6 ماه آینده در کشور به‌صورت بهتری اجرا کرد.

کبیر درباره اینکه مثلاً اگر کسی دچار سرماخوردگی شد و دارای بیمه سلامت ایرانیان (Iranian health insurance)است نمی‌تواند به هر مرکز درمانی مراجعه کند، پاسخ داد: این افراد باید در وهله نخست به پایگاه‌ها و مراکز سلامت و بهداشت مناطق زندگی خود مراجعه کنند تا تحت نظر مراقبین سلامت قرار گیرند و در صورت احتیاج به پزشک عمومی، به پزشک ارجاع داده شوند و در صورت نیاز به متخصص به متخصصانی که بالغ بر 10 هزار نفر از آنان را در طرح تحول سلامت در سراسر کشور توزیع شدند، ارجاع خواهند شد.

وی درباره بالا رفتن مراجعات به پایگاههای سلامت و بهداشت با اجرای این طرح عنوان کرد: مشکلی در این باره نیست زیرا در طرح تحول سلامت 6 هزار مرکز سلامت و پایگاه بهداشت ایجاد شده است، و در تهران نیز با پوشش و حمایت سه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران بالغ بر 300 تا 400 پایگاه سلامت و بهداشت به تهرانی‌های دارای دفترچه بیمه سلامت ایرانیان خدمت ارائه خواهند داد.

کبیر درباره اینکه آیا این تصمیم باعث محدودیت دریافت خدمت به بیمه شده‌ها نخواهد شد، توضیح داد: به هر حال بیمه این افراد را دولت رایگان پرداخت کرده است و باید دولت بر هزینه‌های‌های آنان نظارت داشته باشد و این طرح به‌نوعی همان طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع است که نمونه موفق آن در کشورهای کانادا، استرالیا، تایلند، ترکیه، دانمارک و کشورهای اسکاندیناوی اجرا شده است.تسنیم


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: