کد خبر: ۱۵۹۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 23
آشالازی نوعی بیماری گوارشی است که مبتلایان به آن دچار اختلالات حرکتی مری هستند و به علت اختلال در بازشدن دریچه بین مری و معده آنان دچار کم اشتهایی میشوند و در نتیجه وزن کم میکنند؛ هر چند عملکرد این دریچه را میتوان با آندوسکوپی یا جراحی اصلاح کرد، اما اختلال در بلع هم میتواند نشانهای از آشالازی باشد.
آشالازی چیست ؟

شفا آنلاین:اختلال حرکتی عضله مری که در اصطلاح پزشکی به آن آشالازی <Achalazi>میگویند. در واقع آشالازی نوعی بیماری گوارشی است که مبتلایان به آن دچار اختلالات حرکتی مری هستند و به علت اختلال در بازشدن دریچه بین مری و معده آنان دچار کم اشتهایی میشوند و در نتیجه وزن کم میکنند؛ هر چند عملکرد این دریچه را میتوان با آندوسکوپی یا جراحی اصلاح کرد، اما اختلال در بلع هم میتواند نشانهای از آشالازی باشد.

گیر کردن آب و غذا در گلو را جدی بگیرید
بد نیست بدانید در فرد مبتلا به آشالازی قسمت عصبی داخل بافت مری صدمه میبیند و مهمترین مسالهای که ایجاد میشود افزایش فشار قسمت انتهای مری است. به این ترتیب غذا نمیتواند از مری وارد معده شود و وقتی غذا نتواند از مری وارد معده شود اغلب غذا گیر میکند که به این حالت دیسفاژی گویند.در عین حال در صورتی که فرد استرس، اضطراب و مشکلات روحی داشته باشد دیسفاژی بیشتر خواهد شد. گاهی اوقات علاوه بر غذاهای جامد حتی مایعات مانند آب هم در گلو گیر میکند. البته در برخی مواقع هم گیر کردن مواد غذایی به دلیل ضایعات مکانیکی مری مثل سرطان مری است که در نتیجه آن مری تنگ شده و اختلال در بلع اتفاق میافتد.

بیماری گوارشی, اختلال در بلع
آشالازی نوعی بیماری گوارشی است که مبتلایان دچار اختلالات حرکتی مری هستند

مشکل، سرطان مری نیست
یکی از نکات بسیار مهمی که بعضیها نادیده میگیرند این است که در بیماران مبتلا به آشالازی از ابتدا ممکن است هم آب و هم غذا از مری رد نشود و به اصطلاح در گلو گیر کند، اما در افرادی که سرطان مری دارند از ابتدا غذا رد نمیشود.

از بوی بد دهان تا اشتباهات تشخیصی
یادتان باشد بسیاری از افراد مبتلا به آشالاژی از بوی بد دهان شکایت دارند. آیا میدانید چرا این اتفاق میافتد؟ در پاسخ باید گفت گیر کردن غذا باعث بوی بد و شدید دهان میشود. همچنین بیمارانی که آشالازی دارند ممکن است درد سینه پیدا کنند. حتی آشالازی ممکن است باعث برگشت غذای خورده شود و آبسه ریه را به وجود آورد.در این میان گاهی اوقات آشالازی با رفلاکس اشتباه گرفته میشود. روش تشخیص آشالازی، گرفتن شرح حال و گرفتن عکس مری است. البته قبل از تشخیص آشالازی دکتر باید مطمئن شود فرد دچار ضایعه سرطان نیست و آندوسکوپی بیمار سالم است.

آشالازی چگونه درمان میشود؟
بهطور کلی دو روش برای درمان آشالازی وجود دارد؛ در روش اول از طریق آندوسکوپی بالن را در قسمت دریچه تحتانی مری میگذارند و بالن راه دریچه را باز میکند و راه دیگر عمل جراحی است. این در حالی است که افراد مسن به آندوسکوپی بهتر پاسخ میدهند و برای افراد جوانتر معمولا عمل جراحی توصیه میشود.

پزشک آنلاین

دکتر اکرم صالحی [ طب سنتی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: