کد خبر: ۱۵۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۶ - 2017July 21
گرما زدگی یکی از اختلالات شایع سلامتی در فصول گرم سال است و تنها به بزرگسالان اختصاص ندارد و بر تمامی افراد در رده های سنی مختلف اثر منفی می گذارد.
شفا آنلاین>سلامت>فصل گرما می‌تواند سبب گرما زدگی شدید در نوزادان و حتی بروز خطرمرگ در آن‌ها شود، با آگاهی و شناخت علائم این بیماری می‌توان از ابتلای کودک به آن جلوگیری و اقدامات لازم در زمان گرمازدگی را به کار بست.

به گزارش شفا آنلاین،گرما زدگی یکی از اختلالات شایع سلامتی در فصول گرم سال است و تنها به بزرگسالان اختصاص ندارد و بر تمامی افراد در رده های سنی مختلف اثر منفی می گذارد.
از جمله علائم گرمازدگی می توان گرفتگی شدید عضلات بدن، خشکی، قرمز شدن پوست، کاهش سطح هوشیاری، گرفتگی و درد معده، احساس خواب آلودگی ، افزایش دمای بدن به بیش از 39 درجه سانتیگراد، مرطوب شدن سطح بدن، تنفس سریع و نامنظم را نام برد.

درصورت بروز هریک از این علائم در نوزاد یا کودک خردسال باید سریعاً به مراکز اورژانس مراجعه کنید، درصورتی که کودک می تواند به سئوالات شما پاسخ دهد از او درباره علائمی که احساس می کند بپرسید اما در خصوص کودکان کوچکتر و نوزادان تنها امکان تشخیص بروز گرمازدگی ، بررسی علائم این بیماری است.

گرما زدگی در نوزاد و کودکان خردسال می تواند به دلایل مختلف رخ دهد، ازجمله قراردادن کودک برای مدت زمان طولانی، تنها در خودرو در مجاورت هوای گرم، همراه داشتن کودک خارج از خانه در هوای بسیار گرم، ضعیف و حساس بودن کودک نسبت به دمای هوا، کاهش مصرف مایعات و تغذیه نامنظم کودک، رانندگی به مدت طولانی همراه با کودک درخودرو درهوای گرم، عدم وجود سیستم های سرمایشی کافی در خانه و محل نگهداری کودک که مسبب این مشکل سلامتی جدی هستند.

می توانید از اقدامات اورژانسی در مواقع گرمازدکی نوزادان که در زیر  ذکر شده کمک بگیرید و کودک را فورا به مراکز درمانی برسانید.
درجه حرارت بدن را پایین بیاورید

اولین اقدام برای کمک به نوزاد گرمازده، پایین آوردن دمای بدن او است، برای این منظور لباس های اضافی را از تن کودک خارج کنید.
کودک را به یک مکان خنک انتقال دهید

بردن کودک به مکانی دارای  سایه یا سیستم سرمایشی مناسب نیز می تواند بسیار مفید باشد و دمای بدن کودک را کاهش دهد.
با کودک صحبت و او را آرام کنید

معمولاً کودکان در زمان گرمازدگی بی تابی و گریه می کنند که این خود می تواند به تشدید علائم بیماری منجر شود. دراین زمان گفتگو با کودک، دادن آرامش به او و اقدام فوری برای انتقال کودک به بیمارستان و مراکز درمانی مفید ترین کار است.
مایعات خنک تهیه کنید

اگر کودک شما دچار علائم خستگی است نشان دهنده گرمازدگی معمولی است و کودک دچار سکته گرمایی نشده ، دراین زمان می توانید به او مایعات بدهید، توجه داشته باشید که این مایع نباید بسیارسرد باشد، از جمله مفیدترین مایعات دراین زمان آب، شیر، آبمیوه و یا شیر کاکائو است. در صورتی که فرزند شما بزرگتراز 4 ماه است می توانید به او آب بدهید.
حمام سرد گزینه ای عالی

استحمام کودک گرما زده با آب سرد یا یخ و قراردادن او در وان حمام حاوی آب سرد(با نظارت دقیق والدین و عدم ترک کودک حتی برای کسری از ثانیه) می تواند در تعدیل و بهبود علائم گرمازدگی در کودک موثرباشد.

نشانه‌های گرمازدگی در نوزادان

برای جلوگیری از بروز گرمازدگی و سکته گرما در نوزادان و کودکان خردسال راهکارهای زیر را در طول فصول گرم سال رعایت کنید.

از اینکه کودک به میزان کافی مایعات در هوای گرم مصرف می کند اطمینان پیدا کنید، همچنین برای نوزادانی که شیر مادر مصرف می کنند مصرف بیشتر آب توسط مادر می تواند مانع از کمبود آب و گرمازدگی در کودک شود.

در زمان هایی که هوا گرم است از خانه یا محلی که دارای تهویه مناسب است خارج نشوید، هنگام خروج از خانه به همراه کودک یا نوزاد ، لباس های با رنگ روشن به او بپوشانید، از کلاه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب برای او استفاده کنید و همیشه آب سرد دربطری همراه خود داشته باشید.
برچسب ها: نوزادان ، سلامت ، گرمازدگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: