کد خبر: ۱۵۹۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۶ - 2017July 20
در پی درج خبری از یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر آلودگی تنها پالایشگاه خون به "هپاتیت" و "ایدز"، سازمان انقتال خون جوابیه ای را صادر کرده که متن آن به شرح زیر است
شفا آنلاین>سلامت>سازمان انتقال خون با ارسال جوابیه ای بر این نکته تاکید کرد که پالایشگاه خون به منظور پیشگیری از آلودگی ها تعطیل شده است.

به گزارش شفا آنلاین، در پی درج خبری از یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر آلودگی تنها پالایشگاه خون به "هپاتیت"(hepatitis) و "ایدز"، سازمان انقتال خون جوابیه ای را صادر کرده که متن آن به شرح زیر است:

- نبود پالایشگاه خون در کشور
پاسخ: قرارداد احداث سه پالایشگاه پلاسما در کشور سال گذشته منعقد شده است و این پالایشگاه‌ها تحت لیسانس برندهای معتبر و با شرط انتقال تکنولوژی در نقاط مختلف ایران راه‌اندازی می‌شوند تا شرایط اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در استان‌های کمتر برخوردار نیز به وجود آید و صرفا فعالیت‌ها در تهران متمرکز نباشد.

ضمن اینکه مرکز پژوهش و پالایش خون (پالایشگاه قبلی) مدت ها است به بخش خصوصی واگذار شده و از دهه 80 تحت عنوان شرکت مادرتخصصی و خارج از مسوولیت‌های سازمان انتقال خون است

- شبهه آلوده بودن پالایشگاه به "هپاتیت" و "اچ آی وی"
پاسخ: علت تعطیلی پالایشگاه خون در دهه 70 آلوده شدن برخی از هموطنان از طریق داروهای وارداتی خارجی در دهه 60 که به دلیل عدم دسترسی کشور به روش‌های آزمایشگاهی تخصصی و آسیب‌شناسی پیشرفته اتهام قابل رد یا اثبات نبود و در نهایت با حکم قاضی پرونده، آن هم بدون مستندات علمی پالایشگاه تعطیل شد.

پالایشگاه دایر در سنوات 73 لغایت 78 با تولید فراکشن‌های حد واسط و داروی نهایی آلبومین 5 و 20 درصد که به روش پاستوریزاسیون ویروس زدایی قطعی و نهایی و بین المللی شده بود فعالیت می کرد اما نهایتا به دلیل عدم داشتن تکنولوژی تخلیص و ویروس زدایی به روش‌های S/D)) حلال شوینده و نانوفیلتراسیون، خطوط تولید متوقف و تعطیل گردید و تحقیقات بر روی ژنوتایپ ویروس‌های منتقله نشان داد موضوع آلودگی بیماران هموفیلی عزیز از منابع فرآورده‌های خارجی نظیر فاکتورهای انعقادی شرکت مریو بوده است نه محصولات پالایشگاه. بنابراین تعطیلی پالایشگاه نه به علت آلودگی بلکه به علت پیشگیری صورت گرفت و پالایشگاه‌های سه گانه‌ای که قرارداد احداث آن بسته شده است و به جدیدترین تکنولوژی روز مجهز است می‌تواند به خوبی نگرانی این نماینده محترم و دلسوز مجلس را رفع کند.

- ادعای اینکه سازمان انتقال خون ایران خون کامل را به کشور آلمان ارسال کرده و این خون از سوی چند شرکت فرآوری شده و 30 درصد آن به کشور باز می گردد و 70 درصد آن بابت حق الزحمه از سوی این شرکت‌ها برداشته می شود.

- پاسخ: خون کامل به هیچ وجه از ایران و "اصولا سایر کشورها" صادر نشده و نمی شود، بلکه به جای "پلاسمای انسانی" در قالب پالایش قراردادی پلاسما به کشور پالایشگر "ارسال" می شود نه "صادر" . صادر یعنی "فروش" . هیچ پلاسمایی از ایران به فروش نرفته است "حتی یک لیتر".

همچنین بر اساس مقررات و موازین موسسه پارل ارلیخ آلمان فرآورده‌های حاصل از فرآوری پلاسمای غیر آلمانی به طور صد در صد به کشور ارسال کننده پلاسما نظیر ایران، برزیل و غیره که پلاسمایشان را به کارخانجات پالایشگر آلمانی و اروپایی دیگر داده اند بازگردانده می شود.

گذشته از مقررات و قوانین حاکم بر قرارداد، این استراتژی به دلیل محدود نمودن شیوع جغرافیایی بیماری های منطقه ای و بومی در مورد فرآورده‌هایی که منشأ پلاسمای خارجی دارند اعمال می شود.

- ادعای اینکه به خاطر ارسال خون به کشورهای دیگر ارز از بین می رود در حالی که با تولید فرآورده‌های خونی و توسعه آن در منطقه می‌توان ارز آوری برای کشور را شاهد بود.

پاسخ: با پالایش قراردادی 200 هزار لیتر پلاسما در سال 95 به میزان 360 میلیارد ریال صرفه اقتصادی برای کشور حاصل شد و پیش بینی می شود که امسال با افزایش مراکز پالایش به صرفه اقتصادی 720 میلیارد ریال برسد. این در حالی است که قبل از پالایش قراردادی پلاسما(plasma) از این فرآورده هیچ استفاده‌ای نمی‌شد و امیدواریم با راه اندازی سه پالایشگاه پلاسما در داخل کشور این دغدغه نماینده محترم نیز مرتفع گردد.

گفتنی است حوزه طب انتقال خون، دارای مفاهیم  و واژه‌های تخصصی است که نیازمند دانش خاص خود است و عدم آگاهی از آن می‌تواند منجر به گمراهی و برداشت نادرست از اخبار و رویدادهای این حوزه و تشویش افکار عمومی شود.

در پایان از نماینده محترم دعوت می‌شود با حضور در سازمان انتقال خون با فرآیندهای به دست آمدن پلاسما، جداسازی و تأمین داروهای مشتق از پلاسما آشنا شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: