کد خبر: ۱۵۹۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۶ - 2017July 19
نوشیدنی های معمولی از آب میوه ها گرفته تا نوشیدنی های کافئین داری مانند قهوه یا چای ممکن است اثربخشی داروهای خاصی را کاهش دهند و وضعیتی ایجاد کننده که تهدید کننده سلامت است.
شفا آنلاین>سلامت>نوشیدنی های معمولی از آب میوه ها گرفته تا نوشیدنی های کافئین داری مانند قهوه یا چای ممکن است اثربخشی داروهای خاصی را کاهش دهند و وضعیتی ایجاد کننده که تهدید کننده سلامت است.

به گزارش شفا آنلاین،خطرناک ترین نوشیدنی هایی که ممکن است برای استفاده از برخی داروهای خاص انتخاب کنید، از این قرار است:

آب گریپ فروت: آب گریپ فروت بر روی ۵٠ نوع داروی مختلف، اثر منفی می گذارد . با توجه به اینکه اثر این آب این میوه مرکباتی بیش از ٢۴ ساعت در بدن باقی می ماند، تغییر زمان مصرف دارو نمی تواند مشکل را برطرف کند و فرد باید صبر کند تا بیش از ٢۴ ساعت از زمان مصرف آب گریپ فروت بگذرد و بعد دارورا مصرف کند و یا اینکه باید از نوشیدن آب گریپ فروت(Grapefruit) خودداری نماید.

آب انار: در آب انار آنزیمی وجود دارد که باعث شکسته شدن بسیاری از داروهای ضد فشار خون می شود.

شیر، شیرسویا، اسموتی های حاوی شیر: کلسیم با داروهای تیروئید تداخل ایجاد می کند. باید حداقل ۴ ساعت از زمانی که داروی تیروئید خورده اید، صبر کنید و سپس می توانید نوشیدنی حاوی کلسیم (مثل شیر) بنوشید.

کافئین (قهوه، چای سبز و نوشیدنی های انرژی زا): مصرف کافئین همراه با داروهای محرک، می تواند تهدید جدی برای سلامتی محسوب شود. مثلا، اگر از داروی افدرین، آسم و آمفتامین استفاده شود و همزمان نوشیدنی حاوی کافئین مصرف شود، برای سلامتی فرد خطرناک است.

نوشیدنی های ورزشی: پتاسیم(potassium) موجود در نوشیدنی های ورزشی، در صورت مصرف ھمزمان نوشیدنی با بعضی از داروهای قلبی یا داروھای ضد فشار خون، می تواند خطرناک باشد.

چای سبز: چای سبز و نیز سایر خوراکی ھای حاوی ویتامین کا مثل بروکلی و کلم پیچ را نباید با داروهای رقیق کننده خون مثل کومارین یا وارفارین مصرف کرد چون اثردهی آنها به شدت کاهش می یابد.

دوغ: دوغ هم اثراتی مشابه شیر داشته، بنابراین استفاده از آن هم توصیه نمی‏شود. این نوشیدنی نیز حاوی کلسیم است که برخی داروها با اتصال به آن از جذب کلسیم جلوگیری می‏ کند؛ پس به‌ طور کلی آب گزینه بهتری نسبت به سایر نوشیدنی ‌هاست.
برچسب ها: دارو ، پتاسیم ، دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: