کد خبر: ۱۵۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۶ - 2017July 19
سرفه، لرز، آبریزش بینی و خستگی به این معنی هستند که سال به پایان خودش نزدیک شده است.
شفا آنلاین: هرساله واکسن آنفلوآنزای جدیدی برای مبارزه با سوش‌هایی از ویروس که تصور می‌شود در آن فصل طغیان خواهند کرد، ساخته می‌شود. اما چه کسانی تصمیم می‌گیرند که چه ویروس‌هایی درون واکسن قرار داده شوند؟ چه تکنولوژی‌های جدیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا آن واکسن را تاثیرگذارتر کنند؟      


به گزارش شفا آنلاین:سرفه، لرز، آبریزش بینی و خستگی به این معنی هستند که سال به پایان خودش نزدیک شده است. شاید به دلیل اینکه واکسن آنفلوآنزا هر سال تغییر می‌کند، اما آن واکسن چگونه ساخته می‌شود؟ چه کسانی تصمیم می‌گیرند که هر سال چه انواعی از ویروس انفلوانزا<Influenza virus> درون واکسن قرار گیرند، و آنها این تصمیم را بر چه مبنایی می‌گیرند؟

در تمام طول سال، 142 مرکز ملی آنفلوآنزا در 113 کشور مختلف اطلاعاتی را در مورد ویروس‌های آنفلوآنزایی که جمعیت دنیا را مبتلا می‌کند، گردآوری می‌کنند. خصوصا بررسی می‌کنند که کدام انواع ویروس افراد را بیمار می‌کنند، این گونه‌ها چگونه گسترش پیدا می‌کنند و واکسن‌های قبلی علیه ویروس‌های هدف‌شان تا چه حد موثر عمل می‌کنند. سپس تمامی این مراکز کوچک نتایج تحقیقات گسترده خود را به یکی از 5 مرکز سازمان جهانی بهداشت ارائه می‌دهند: مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آتلانتا، جورجیا؛ موسسه ملی تحقیقات پزشکی در لندن، انگلستان؛ آزمایشگاه مرجع بیماری‌های عفونی ویکتوریا در ملبورن، استرالیا؛ موسسه ملی بیماری‌های عفونی در توکیو، ژاپن؛ و موسسه ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ویروسی در پکن، چین. پس از آن محققین این 5 مرکز داده‌های خود را باهم ادغام کرده و آنها را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا سوش‌های جدید آنفلوآنزا را شناسایی کرده و تعیین کنند احتمال گسترش و ایجاد بیماری توسط کدام سوش‌ها در فصل پیش‌رو بیشتر است.


مشاورین این مراکز به‌منظور تعیین ترکیب پیشنهادی واکسن آنفلوآنزای سالانه، در سال دو بار یکدیگر را ملاقات می‌کنند، یک بار در فوریه (بهمن) برای مردم نیم‌کره شمالی و بار دیگر در سپتامبر (شهریور) برای مردم نیم‌کره جنوبی. داده‌های ویروسی مورد استفاده آنها از چند طریق تامین می‌شود: آزمایشگاه‌های بالینی و بیمارستان‌ها در محل‌ها و زمان‌هایی که موارد آنفلوآنزا اتفاق می‌افتد، و نیز نوع سوش شناسایی شده و اینکه چه نوع افرادی را مبتلا کرده است. اطلاعات مربوط به بیمارانی که علایمی شبیه به سرماخوردگی دارند و علت دیگری برای آن شناسایی نشده یا هنوز بطور قطع تشخیص آنفلوآنزا برای آنها داده نشده نیز ثبت و کنترل می‌شود. عامل دیگری که تعیین می‌کند کدام سوش آنفلوآنزا در واکسن جدید وجود داشته باشد، توانایی ساخت واکسن موثر علیه آن سوش است. هر واکسن باید پیش از قرار گرفتن در دسترس عموم، کاملا تست شده و توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید شود. اگر به هر دلیلی پروسه تولید برای یک سوش آهسته باشد، آن سوش در لیست سازمان جهانی بهداشت قرار نخواهد گرفت.سپید
www.scientificamerican.com

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: