کد خبر: ۱۵۹۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ - 2017July 17
در حال حاضر ۹۸ درصد آب آشامیدنی کشور کلرینه می‌شود. در شهرها سیستم لوله کشی و تصفیه آب وجود دارد و در روستاها نیز بهورزان در مخازن آب کلر می‌ریزند.

شفا آنلاین>سلامت>معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت(Ministry of Health) تاکید کرد که اپیدمی مورد انتظار بیماری وبا در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در کشور اتفاق نیفتاده‌ است و مراقبت‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمود نبوی درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری وبا در تابستان گفت: در حال حاضر ۹۸ درصد آب آشامیدنی کشور کلرینه می‌شود. در شهرها سیستم لوله کشی و تصفیه آب وجود دارد و در روستاها نیز بهورزان در مخازن آب کلر می‌ریزند. همچنین با آغاز فصل گرما محیط نگهدارنده کری‌بلر به تمام بخش‌های داخلی اطفال و عفونی بیمارستان‌ها داده می‌شود و از بیمارانی که با اسهال شدید آبکی بستری می‌شوند، نمونه‌گیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: سالیانه بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار مورد اسهال شدید آبکی، یعنی ۶۰ درصد مواردی از این دست نمونه‌گیری می‌شوند. هر سال موارد انگشت شماری وبا دیده می‌شود، ولی پتانسیل تبدیل شدن به یک اپیدمی بزرگ را ندارد. در مجموع  هر پنج تا شش سال انتظار بروز یک اپیدمی وبا داریم. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز منتظر این اپیدمی بودیم ولی خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. شاید باکتری این بیماری که در آب‌های سطحی حضور دارد، به دلیل تغییرات اکولوژیک فعال نشده‌اند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت(Ministry of Health) همچنین اضافه کرد: از سال ۴۴ به بعد همچنان این مراقبت‌ها ادامه داشته‌است ولی سال‌های قبل و امسال برخوردی با اپیدمی نداشته‌ایم. در سال‌های خشکسالی که مخازن آب روستایی خشک می‌شدند، گاهی اوقات عشایر در مناطق جنوبی به آب‌های سطحی روی می‌آوردند، اما چون باکتری وبا فعال نبود، مواردی از ابتلا به اسهال خونی و هپاتیت آ دیده می‌شد. در اواخر دهه ۷۰  اپیدمی بزرگی از این بیماری داشتیم؛ چون شهرهایی بودند که ۲۰ تا ۳۰ درصد آب آشامیدنی آنها از چاه تامین می‌شد ولی امروز آب در همه شهرها و روستاها تصفیه و کلرینه می‌شود.

نبوی با بیان اینکه سالیانه موردی از وبا در کشور هرچند به تعدادی محدود گزارش می‌شود، افزود:  آخرین اپیدمی وبا در کشور به سال‌های ۸۴ و ۹۰ بازمی‌گردد که جمعیت مبتلا به وبا نسبت به دهه‌های گذشته کاهش یافته‌ بود؛ این در حالیست که اپیدمی‌ این بیماری  در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ حدودا ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر را مبتلا می‌کرد.

وی افزود: سال‌های قبل اگر موردی از وبا دیده می‌شد به اطرافیان فرد هم دارو می‌دادیم و آبهای منطقه نیز بررسی می‌شدند. در حال حاضر  ممکن است آبها از نظر شیمیایی سنگین باشند ولی از نظر بیولوژیک سالم هستند. در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان زمانی که خشکسالی اتفاق می‌افتاد آب کلرینه شده با تانکر پخش می‌شد. یک‌بار هم در چابهار به دلیل خشک شدن چاه‌های آب، دستگاه آب شیرین گذاشته شده بود و ‌آب دریا را شیرین می‌کردند و با تانکر به ۶۰ درصد دهات این شهر می‌فرستادند.

به گفته معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این بیماری از قطب شمال تا قطب جنوب وجود دارد، حتی در کشورهایی که آب سالم دارند نیز به صورت تک‌گیر بروز می‌کند. برای مثال کشور انگلستان سالیانه ۱۷ مورد و آمریکا ۶۰ مورد ابتلا به وبا گزارش می‌کنند. این رقم در کشورهای آفریقایی به دلیل در دسترس نبودن آب آشامیدنی بهداشتی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار مورد اعلام می‌شود.

برچسب ها: اپیدمی ، وبا ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: