کد خبر: ۱۵۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۴ تير ۱۳۹۶ - 2017July 15
وزیر بهداشت:اگر درباره بحث تولیت در حوزه سلامت قانون را اجر کنیم، مشکلات حل می‌شود. باید توجه کرد که بحث تجمیع صندوق‌های بیمه در برنامه پنجم توسعه توصیه شده، اما به دلیل رودربایستی اجرا نشد

شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه همه طرح‌های بزرگ باید پیوست سلامت داشته باشند، گفت: وزارت بهداشت تنها 20 درصد از سلامت مردم را در اختیار دارد و تامین دیگر قسمت‌های سلامت در اختیار سایر دستگاه‌ها است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه همایش معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور در جمع خبرنگاران گفت: اگر درباره بحث تولیت در حوزه سلامت قانون را اجر کنیم، مشکلات حل می‌شود. باید توجه کرد که بحث تجمیع صندوق‌های بیمه در برنامه پنجم توسعه توصیه شده، اما به دلیل رودربایستی اجرا نشد. ما در کشور قانون زیاد می‌نویسیم، اما این قوانین اجرا نمی‌شود. بالاتر از همه اینها هم بحث منابع و هم بحث تولیت وزارت بهداشت در حوزه سلامت(Health)، در سیاست‌های کلی سلامت مورد تاکید قرار گرفته بود و اگر کامل اجرا می‌شدند، مشکلات سلامت حل می‌شد.

وی با بیان اینکه ما بدون حل این دو مشکل به نظام سلامت کارآمد نمی‌رسیم، گفت: بنابراین ما باید بر اساس منابع‌مان بسته‌های خدمتی را مشخص کنیم وگرنه دچار مشکل می‌شویم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره خدشه‌دار شدن برخی بسته‌های طرح تحول نظام سلامت در برخی استان‌های کشور به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، گفت:‌ دستورالعملی که در این باره در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی(Medical science) کشور صادر شده بود، حتی یک ساعت هم اجرا نشد و سریعا لغو شد و به آن دانشگاه نیز تذکراتی دادیم؛ چرا که در هیچ مرکزی هیچ کس حق ندارد دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت را بلااثر کند. البته شرایط ادامه مراکز درمانی به دلیل بدعهدی‌های برخی از شرکایمان دشوار است، اما اجازه نمی‌دهیم چیزهایی که با چنگ و دندان به دست آوردیم به حاشیه بروند.

وی افزود: شماره 190 برای ثبت تخلفات است و اگر موردی در این زمینه گزارش شود با آن برخورد می‌کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره عملکرد دستگاه‌های دیگر در حوزه سلامت گفت: قانون می‌گوید هر طرح بزرگ باید پیوست سلامت داشته باشد. در غیر اینصورت وزارت بهداشت(Ministry of Health) تنها می‌تواند به 20 درصد سلامت مردم توجه کند. به عنوان مثال ما در شهر تهران گرفتار تامین زمین برای ساخت بیمارستان هستیم و بارها هم به شورای شهر و آقای شهردار در این باره گفته‌ایم. البته کمک‌هایی را هم کرده‌اند. همچنین در برخی کلانشهرها کمک‌ها بیشتر بوده است. به عنوان مثال در ارومیه 60 پارچه زمین دادند تا مراکز بهداشتی درمانی را در آنجا دایر کنیم و انتظار داریم در همه شهرها این اتفاق بیفتد. در برخی شهرها نه تنها زمین نمی‌دهند، بلکه عوارض کلان هم طلب می‌کنند. این در حالیست که شهرداری برای ارائه خدمات نباید عوارض بخواهد.

وی همچنین گفت: در تهران 37 مرکز داریم که شهرداری آنها را برای مردم ایجاد کرده است. اما این میزان پاسخگوی نیاز مردم نیست و مردم به مراکز بیشتری نیاز دارند. بنابراین اگر قانون اجرا شود و پیوست سلامت برای شهرهای بزرگ وجود داشته باشد، مشکل حل می‌شود. بنابراین امیدواریم قانون اجرا شود و قوانین فقط در گنجه‌ها باقی نمانند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: