کد خبر: ۱۵۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۶ - 2017July 14
محمد آقاجانی بیان کرد : طرح تحول سلامت خطوط قرمزی دارد که رئیس جمهوری آن را ترسیم کرده است تا وزارت بهداشت در اجرای آن از این چارچوب تخطی نکند، یکی از این چارچوب‌ها و خطوط قرمز این است که بیماران هنگامی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند باید همه بسته خدمتی را همان جا دریافت کنند و به بیرون از بیمارستان فرستاده نشوند.
شفاآنلاین>سلامت>معاون درمان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: فرستادن بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و لوازم پزشکی، خط قرمز طرح تحول سلامت است و با وجود بدهی سنگین بیمه‌ها، حداکثر چهار درصد بیماران برای دارو و لوازم پزشکی به خارج از بیمارستان فرستاده می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین،محمد آقاجانی افزود: طرح تحول سلامت خطوط قرمزی دارد که رئیس جمهوری آن را ترسیم کرده است تا وزارت بهداشت در اجرای آن از این چارچوب تخطی نکند، یکی از این چارچوب‌ها و خطوط قرمز این است که بیماران هنگامی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند باید همه بسته خدمتی را همان جا دریافت کنند و به بیرون از بیمارستان فرستاده نشوند.
وی تصریح کرد: معنای کامل بودن بسته خدمتی در بیمارستان این است که باید پزشک، پرستار، دارو، لوازم پزشکی، آزمایش، تصویربرداری و هر خدمت دیگری که بیمار نیاز دارد در همان بیمارستان برای بیمار انجام شود و حتی اگر خدمتی در بیمارستان نیست، خود بیمارستان هماهنگی لازم را انجام دهد تا بیمار خدمت و کالای مورد نیاز را دریافت کند.
معاون درمان وزیر بهداشت افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت، این خط قرمز در همه بیمارستان های دولتی کشور اجرا شد و تجهیزات پزشکی و داروهای مورد نیاز بیماران در بیمارستان در اختیار آنان قرار می‌گیرد، اما بدهی سنگین بیمه‌ها ادامه این خدمت رسانی را مشکل کرده است.

*بدهی 10 هزار میلیارد تومانی بیمه‌ها، بیمارستان‌ها را دچار مشکل کرده است
آقاجانی همچنین گفت: پرداختی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها اکنون حدود 10 ماه تاخیر دارد و به رقم سنگین 10 هزار میلیارد تومان رسیده است، این مسئله فشار سنگینی را به بیمارستان‌های وزارت بهداشت وارد کرده است و واقعا تلاش مسئولان و مدیران بیمارستان‌های دولتی برای تخطی نکردن از خطوط قرمز طرح تحول سلامت قابل تقدیر است.
وی در پاسخ به این پرسش  که آیا با وجود این مشکلات در هیچ بیمارستانی بیماران و همراهان آنها برای تهیه دارو و ملزومات پزشکی به بیماران فرستاده نمی‌شوند، پاسخ داد: پهنه خدمات درمانی در کشور بسیار وسیع است، در کشوری که بیش از 600 بیمارستان دولتی فعالیت می‌کند و سالانه هشت میلیون و 400 هزار بیمار به این مراکز مراجعه می‌کنند، نمی‌توانیم ادعا کنیم که در این پهنه وسیع خدمت رسانی خطا نداریم، اشتباهی رخ نمی‌دهد و کمبودی نداریم.
وی در پاسخ به این پرسش که حجم این خطاها چقدر است، اظهارکرد: اکنون خروج بیماران و همراهان آنها برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی در کل کشور به کمتر از چهاردرصد رسیده است و این رقم افتخار آمیزی است زیرا قبل از طرح تحول سلامت تقریبا 100درصد از هشت و میلیون و 400 هزار بیمار در بیمارستان‌ها حداقل یک نوبت برای دریافت خدمت یا کالا به بیرون از بیمارستان فرستاده می شدند.
معاون درمان وزیر بهداشت یادآور شد: قبل از طرح تحول سلامت حتما بیماران حداقل یکبار نسخه به دست برای تهیه دارو در داروخانه‌های شهر سرگردان می‌شدند یا برای تهیه استنت یا پروتز و لوازم مصرفی از بیمارستان بیرون می‌رفتند یا مجبور می‌شدند برای گرفتن سی اسکن، ام آر آی یا آزمایشگاه از بیمارستان خارج شوند.
آقاجانی افزود: قبل از طرح تحول سلامت اغلب بیماران نه یکبار بلکه بارها و بارها برای تامین ملزومات پزشکی به بیرون از بیمارستان فرستاده می‌شدند، به عنوان مثال یک بیمار آی سی یو گاهی چهاربار برای خرید داروهای گرانقیمت به داروخانه‌های سطح شهر فرستاده می‌شد، مسائل و مشکلاتی که اکنون اتفاق نمی‌افتد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم این روند پایدار بماند به جز اینکه مطالبات سنگین بیمه‌ها به بیمارستان‌ها به موقع پرداخت شود، راه دیگری وجود ندارد، فشار مالی به بیمارستان‌ها بسیار سنگین است، این فشار به شرکتهای دارویی(Pharmaceutical companies) و تجهیزات پزشکی نیز وارد می‌شود و این شرکت‌ها را هم دچار ضرر و زیان کرده است.
معاون درمان وزیر بهداشت اظهارامیدواری کرد: با توجه ویژه‌ای که شخص رئیس جمهوری به حوزه سلامت دارد، همان طور که در جشنواره عمران سلامت هم اعلام کرد که طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم زنده و ادامه می‌یابد، مشکلات مالی بیمارستان ها هر چه زودتر بر طرف شود.
آقاجانی گفت: با وجود این، اگر در بیمارستانی خطایی صورت گیرد و بیماران برای دریافت خدمات درمانی دچار مشکل شوند، به خارج از بیمارستان فرستاده شوند یا وقفه‌ای در دریافت خدمات باشد، می‌توانند به صورت شبانه‌روزی و از هر نقطه کشور با تلفن ثابت یا همراه با شماره 190 که سامانه وزارت بهداشت است، تماس بگیرند و موضوع و مشکل درمانی خود را گزارش کنند.
وی افزود: همکاران حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت در اسرع وقت به مشکل بیماران رسیدگی می‌کنند و بعد از رسیدگی پاسخ لازم را به آنان ارائه می‌کنند که بدانند مشکل را چگونه بر طرف کنند یا اگر اطلاعات مردم کامل نباشد، اطلاع رسانی می‌کنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: