کد خبر: ۱۵۸۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۶ - 2017July 12
نمایندگان مطرح کردند:
تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه گر در حال حاضر با مشکلات بسیاری روبه رو است. از یک طرف عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی و از سوی دیگر نبود منابع برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی این سازمان را درشرایط بحرانی قرارداده است.

شفاآنلاین>سلامت>نمایندگان مجلس با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی از منابع کافی برای پرداخت بدهی‌ها به مراکز درمانی برخوردارنیست، دلیل این امر را عمل نکردن دولت به تعهدات خود درپرداخت بدهی به تامین اجتماعی ارزیابی کردند.

به گزارش شفاآنلاین،تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه گر در حال حاضر با مشکلات بسیاری روبه رو است. از یک طرف عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی و از سوی دیگر نبود منابع برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی این سازمان را درشرایط بحرانی قرارداده است، به گفته مسئولان تامین اجتماعی این سازمان پس ازاجرای طرح تحول سلامت دچار کمبود منابع شده و درحال حاضر ازاعتبارات کافی برای پرداخت بدهی ها به سیستم درمانی برخوردارنیست؛ زیرا از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت تعرفه ها به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است.

اما طبق اظهارات مسئولان وزارت بهداشت و درمان و بیمارستان ها تامین اجتماعی ازمنابع کافی برای پرداخت بدهی ها برخوردار است ولی در اجرای این طرح ملی همکاری های لازم را نداشته و حق بیمه درمان کارگران را به طورکامل به حوزه بهداشت و درمان اختصاص نمی دهد. یعنی 7 بیست وهفتم حق بیمه به طورکامل در حوزه درمان هزینه نمی شود. هرچند که رییس و مسئولان سازمان تامین اجتماعی این انتقادها را قابل قبول ندانسته و تاکید دارند که تامین اجتماعی تنها چند ماه درپرداخت بدهی ها به مراکز درمانی تاخیردارد.

درحال حاضر سیستم بهداشت ودرمان کشور(Health system of the country) به دلیل تاخیرهای خارج از عرف بیمه ها درپرداخت بدهی ها دچار مشکل و بارها مطرح شده است که بی توجهی به این پرداخت ها حتی در تامین دارو نیز اختلال ایجاد کرده است.

به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی تامین اجتماعی درخطر ورشکستگی قرارداشته و اگر دولت کسری این صندوق بیمه ای راجبران نکند به طورحتم تامین اجتماعی نمی‌تواند خدمات بیمه ای را به شکل صحیح به بیمه شدگان ارایه دهد.

مصری: کسری بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی بیمه سلامت با افزایش تعرفه ها

عبدالرضامصریبا اشاره به اینکه افزایش بدهی های تامین اجتماعی به مراکزدرمانی ناشی از تصمیمات نادرست دولت درخصوص تعرفه ها است،گفت: افزایش تعرفه ها به سیرصعودی هزینه ها منجر می شود، متاسفانه بدون تامین منابع هزینه های درمان به چند برابر افزایش پیدا کرده و دراین مسیر تامین اجتماعی با ورشکستگی روبه ور شده است؛ درحال حاضر سازمان تامین اجتماعی از فروش سرمایه خود برای تامین هزینه ها استفاده می کند؛ موضوعی که تاکنون رخ نداده بود.


نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به بدهی دولت به تامین اجتماعی، افزود: بیش از 100 هزار میلیارد تومان دولت به تامین اجتماعی بدهکاراست، اما این بدهی را پرداخت نمی کند، بنابراین این سازمان تا زمانی که طلب خود از دولت را وصول نکند، چطور می تواند بدهی های خود به مراکز درمانی را پرداخت کند؛ دولت می تواند میزان طلب مراکز درمانی از تامین اجتماعی را مشخص کرده و پس از آن با پرداخت بدهی های تامین اجتماعی به بیمارستان ها طلب این سازمان را ازدولت کاهش دهد.

وی با بیان اینکه 100 هزار میلیارد تومان دولت به تامین اجتماعی بدهکاراست، تصریح کرد: همچنین حدود 15 هزار میلیارد تومان هم تامین اجتماعی بدهی دارد، بنابراین دولت باید این میزان بدهی تامین اجتماعی را پرداخت کرده و ازطرفی ازطلب این سازمان کم کند؛ ازاین رو درچنین شرایطی تامین اجتماعی می تواند بدهی های خود به مراکز درمانی را پرداخت کند، البته بلای تعرفه ها برسرتامین اجتماعی باعث ایجاد مشکلاتی برای این سازمان  شده است، زیرا ستون فقرات تامین اجتماعی با افزایش چند برابری تعرفه ها درطرح تحول سلامت شکسته شده است.

جلودارزاده: تامین اجتماعی منابع کافی برای پرداخت بدهی به مراکزدرمانی را ندارد

سهیلا جلودارزاده با بیان اینکه دولت بیش از 120 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی به صورت دیون ازطی سالیان گذشته بدهکار است، گفت: بدهی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت و درمان تنها درصد ناچیزی از کل بدهی دولت به تامین اجتماعی است، البته دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه نیزموظف به پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی به روش های مختلف شده است؛ بنابراین می توان با پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در پرداخت بخشی از بدهی های این سازمان به مراکز درمانی نیز اقدام کرد.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، افزود: به دلیل بی‌توجهی‌های دولت درپرداخت بدهی ها به تامین اجتماعی ، مسئولان این سازمان در سال های گذشته مجبور شدند برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان ازبانک ها وام دریافت کنند؛ بنابراین منابع سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران بوده و این منابع درشرایطی که به شکل بدهی در دست دولت قرار دارد، این سازمان هم نمی تواند به تعهدات خود دربخش درمان به خوبی عمل کند.

وی تاکید کرد: تامین اجتماعی که بانک مرکزی نیست که به دولت وام پرداخت کند، طبق محاسبات علمی کارشناسی شده مسئولان تامین اجتماعی باید حقوق بازنشستگان را پرداخت کند، ضمن اینکه درشرایطی که دولت به تامین اجتماعی بدهکار است این سازمان هم از منابع لازم برای پرداخت بدهی خود به مراکز درمانی برخوردار نیست؛ درحال حاضر سازمان تامین اجتماعی چطورمی تواند بدهی را به بیمارستان ها پرداخت کند وقتی منابع لازم را ندارد؛ زیرا منابع آن به شکل بدهی در دست دولت قراردارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه طبق برنامه پنجم و ششم توسعه باید هرچه سریعتر پرداخت بدهی ها به تامین اجتماعی را دردستورکار قرار دهد،گفت: هیچ راه چاره ای در پرداخت بدهی های تامین اجتماعی به سیستم درمانی جز تعیین تکلیف بدهی دولت به این سازمان وجود ندارد، تامین اجتماعی نمی تواند ازبانک ها وام با سود بالا برای سیستم درمانی دریافت کند؛ هرچند که طبق بررسی ها اجرای برنامه ششم تاکنون عملیاتی نشده و در هفته های آینده اولین جلسه در خصوص بررسی این موضوع برگزار می شود.

محجوب: افزایش ۲۶هزارمیلیاردتومانی هزینه‌های درمانی تامین‌ اجتماعی در سال۹۵

علیرضامحجوب درخصوص علت انباشت بدهی های تامین اجتماعی به مراکز درمانی،گفت: مهم ترین علت افزایش بدهی ها نوع اقداماتی است که پزشکان دردولت و تامین اجتماعی علیه بیمه شدگان انجام دادند، یعنی هزینه ها زمانی که 400 درصد و حقوق ها تنها 80 درصد افزایش پیدا کرده است؛ چطور می توان از حقوق بیمه شده 400 درصد منابع برای حوزه بهداشت و درمان تهیه کرد.

نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه پزشکان به این موارد هیچ توجهی ندارند، یعنی مسئولان دروزارت بهداشت و حتی سازمان تامین اجتماعی نمی توانند درک کنند که نمی توان با افزایش 400 درصدی هزینه ها منابع مورد نیاز را آماده کرد، ضمن اینکه تعریف این چنینی تعرفه ها به معنای افزایش مشکلات برای کارگران است؛ البته طبق طرح مصوب در سال 68 دولت باید کسری های تامین اجتماعی را جبران کند.


وی تاکید کرد: اما دولت تا کنون نه تنها این کسری ها را جبران نکرده بلکه مدام حساب تامین اجتماعی را کنترل می کند، متاسفانه دولت به جای اینکه از افزایش هزینه ها جلوگیری کند؛ مدام صحبت از بدهی های تامین اجتماعی و علت عدم پرداخت آن می می کند، بنابراین زمانی که تعرفه 400 درصد افزایش پیدا می کند مشکلات این چنینی هم به وجود می آید.

محجوب با اشاره به اینکه طبق آمار هزینه های تامین اجتماعی باید درسال گذشته 12 هزار میلیارد تومان می شد،گفت: متاسفانه هزینه های تامین اجتماعی سال گذشته به 26 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، این درحالی است که هزینه های درمان تامین اجتماعی در پایان سال 91 ، 4هزارو 900 میلیارد تومان بود؛ بنابراین این افزایش نشان از 400 درصدی هزینه ها در حوزه بهداشت ودرمان است، هرچند که پزشکان هیچ توجهی به این موضوع ندارند.

رییس فراکسیون کارگری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش 60 درصدی سهم درمان کارگران یعنی همان 9 بیست و هفتم را نمی توان با افزایش 400 درصدی هزینه های درمان مقایسه کرد، افزود: به طور طبیعی در چنین شرایطی هیچ سازمانی نمی تواند بدهی ها را پرداخت کند، بنابراین دولت مکلف به پرداخت کسری های تامین اجتماعی است؛ اما هر روز حساب سازمان تامین اجتماعی را به جای پرداخت کسری ها را کنترل می کند، ضمن اینکه پرداخت تمامی حق بیمه کارگران هم هیچ مشکلی را دربدهی ها حل نمی کند.

خضری: خطرورشکستگی تامین اجتماعی تا 2 سال آینده

رسول خضری با اشاره به اینکه هیچ دولتی تا کنون حتی یکی ریال از بدهی های خود به تامین اجتماعی را پرداخت نکرده است، گفت: متاسفانه این دولت هم تاکنون برنامه مشخصی برای پرداخت بدهی ها به تامین اجتماعی ندارد، با توجه به اینکه  دولت بیش از 100 هزار میلیاردتومان به تامین اجتماعی بدهکار است و سهم 3 درصدی دولت برای حق بیمه از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.


نماینده مردم سردشت و پیرانشهردرمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی درتمامی برنامه های توسعه ای کشور از جمله برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است، افزود: البته دولت ها به موارد قانونی توجهی نداشته و برنامه ای در دستور کار برای تعیین تکلیف این موضوع ندارند، متاسفانه صندوق های بازنشستگی از جمله تامین اجتماعی در حال حاضر شرایط قابل قبولی به لحاظ منابع مالی ندارند؛ زیرا در کنار بدهی دولت مجلس نیز در ادوار مختلف با تصویب قوانین بسیار بار مالی بسیاری را به تامین اجتماعی تحمیل کرده است.

وی با تاکید براینکه ادامه شرایط فعلی برای سازمان تامین اجتماعی بدون توجه به تامین منابع امکان پذیرنیست، تصریح کرد: اگر دولت اعتبارات تامین اجتماعی را در مسیرقابل قبولی قرار ندهد، به طورحتم این سازمان تنها می تواند تا 2 سال آینده خدمات درمانی و بیمه ای را به تحت پوشش های خود ارایه دهد؛ یعنی سونامی ورشکستگی صندوق های بازنشستگی تامین اجتماعی را فرا می گیرد؛ ناگفته نماند که تامین اجتماعی وارد حوزه بنگاه داری شده، این درحالی است که وظیفه تامین اجتماعی سرمایه گذاری صحیح است.

خضری با اشاره به اینکه سرمایه گذاری بایددرحوزه بیمه و بورس به درستی انجام شود، گفت: متاسفانه سرمایه گذاری های تامین اجتماعی درشرکت های شستا به شکل زیان ده تبدیل شده است، یعنی شستا به حیات خلوت دولت تبدیل شده و با توجه به اینکه نظارت قابل قبولی هم وجود ندارد؛ تمامی مسئولان، خویشان و اقوام خود را در شستا مشغول به فعالیت می کنند، بنابراین برای رهایی از مشکلات صندوق های بازنشستگی از جمله تامین اجتماعی باید ساختار صندوق ها را اصلاح کرد؛ یعنی براساس میزان سال های بیمه پرداختی مزایا از منابع تامین اجتماعی به افراد تعلق گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ساختار صندوق های بازنشستگی باید اصلاح شود، افزود: در کنار پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی این سازمان هم باید پول بیمه شدگان را درست سرمایه گذاری کند، اما شستا درحال حاضر به مرحله زیان دهی رسیده است؛ ضمن اینکه مبلغ هزینه شده از سوی تامین اجتماعی در حوزه درمان کمتر از 9 بیست و هفتم است.خانه ملت



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: