کد خبر: ۱۵۸۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۶ - 2017July 12
عباس استاد تقی زاده اظهار کرد: هلال احمر یک نهاد عمومی است. در واقع NGO بزرگ محسوب می‌شود و وقتی از NGO حرف می‌زنیم یعنی مجموعه‌ای که فعالیت‌هایش با نقش مردم انجام می‌شود.

شفاآنلاین>سلامت>مشاور رئیس جمعیت هلال احمر در "بهبود مدیریت سوانح و بحران‌ها و ارتقای تاب‌آوری اجتماعی" گفت: خوشبختانه هلال احمر بین مردم از اعتماد خوبی برخوردار است و آنها مطمئن هستند اقداماتی که جمعیت هلال احمر انجام می‌دهد خیرخواهانه و انسان دوستانه است و به نفع جناح یا فرد خاصی نیست.

به گزارش شفاآنلاین،عباس استاد تقی زاده  اظهار کرد: هلال احمر یک نهاد عمومی است. در واقع NGO بزرگ محسوب می‌شود و وقتی از NGO حرف می‌زنیم یعنی مجموعه‌ای که فعالیت‌هایش با نقش مردم انجام می‌شود. ماهیت جمعیت هلال احمر نیز به همین شکل است و بر امور داوطلبانه و مشارکت عمومی بنا شده است. با این زاویه می‌توان نگاه به بحث بحران را تغییر داد.

مشاور رئیس جمعیت هلال احمر در بهبود مدیریت سوانح و بحران‌ها و ارتقای تاب‌آوری اجتماعی با اشاره به تغییر نگاه به مدیریت بحران در جهان ادامه داد: ماهیت مدیریت بحران در دنیا تغییر کرده و و به همین دلیل سازمان‌های بین‌المللی توفیق چندانی در این زمینه نداشته‌اند. برای علت این عدم توفیق و پاسخ به این سئوال که چرا مدیریت بحران در دنیا با موفقیت همراه نیست چهار دلیل مطرح می‌شود.

وی در رابطه با دلایل این مسئله عنوان کرد: اصلی‌ترین دلیل این است که عمدتا تصمیمات از بالا به پایین گرفته می‌شود و تفاوت‌های جوامع در این زمینه در نظر گرفته نمی‌شود. دلیل دوم این است که هماهنگی‌های بین بخشی آن طور که باید، مطلوب نیست و هر سازمانی که در مدیریت بحران ایفای نقش می‌کند الزامات خودش را دارد از همین رو ممکن است بعضی از اقدامات یک بخش اقدامات بخش دیگر را خنثی کند و یا با یکدیگر همپوشانی داشته باشد.

استاد تقی‌زاده ادامه داد: سومین دلیلی که در جوامع به آن توجه نمی‌شود این است که خود اعضای جامعه در زمینه مدیریت بحران چه کارهایی می‌توانند انجام بدهند. دلیل چهارم هم این است که نگاه جامع به موضوع مدیریت بحران نداریم و به آن نادیده گرفتن موضوع توسعه انسانی می‌گویند.

مشاور رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به معیارهای توسعه انسانی گفت: وقتی در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم سه مسئله سلامت، اشتغال و سواد مورد اهمیت است که به این مسائل در مدیریت بحران توجه نمی‌شود.

 تقی زاده با اشاره به رویکرد نوین در زمینه مدیریت بحران عنوان کرد: در حال حاضر توصیه می‌شود که اگر قرار است در مدیریت بحران به توسعه دست پیدا کنیم باید چهار موضوعی که به آنها اشاره کردم را به صورت معکوس انجام دهیم. یعنی دو مقوله توسعه انسانی و نقش جوامع پررنگ‌تر شود، هماهنگی بین بخشی افزایش یابد و  تصمیمات از پایین به بالا گرفته شود. بنابراین ظهور و بروز این چهار آیتم در برنامه ریزی مدیریت بحران در دو واژه " مدیریت بحران جامعه محور" و "تاب‌آوری" خلاصه می‌شود و در هر دو زمینه هم این مواردی که گفتم مد نظر است.

وی عنوان کرد: در زمینه تاب آوری نیز نقش مردم و هماهنگی بین بخشی و توسعه انسانی مورد اهمیت است. در مجموع اگر چهار آیتمی که گفتم را خلاصه کنیم «تاب آوری و مدیریت جامعه محور» می‌شود.

مشاور رئیس جمعیت هلال احمر (Red Crescent Society)با اشاره به ماهیت فعالیت‌های جمعیت هلال احمر گفت: از آنجایی که اساس و بنای فعالیت‌های هلال احمر داوطلبانه و بر اساس مشارکت اجتماعی است و مسائل سیاسی در آن دخیل نیست، بهترین حوزه برای فعالیت در زمینه تاب آوری اجتماعی است. من هم این مأموریت را پیدا کرده‌ام که در این زمینه فعالیت کنم و امیدوارم بتوانیم اقداماتی انجام بدهیم که باعث افزایش تاب آوری جامعه شود.

تقی زاده با اشاره به ظرفیت‌های هلال احمر در زمینه تاب آوری اجتماعی گفت: در این حوزه هلال احمر ابزارهای ارزشمندی دارد که می‌تواند سرمایه اجتماعی را افزایش دهد. یکی از مهمترین مسائل در مورد سرمایه اجتماعی اعتماد طرفین است و مردم باید به سازمانی که در این زمینه فعالیت می‌کند اعتماد داشته باشند. خوشبختانه هلال احمر هنوز بین مردم از اعتماد خوبی برخوردار است و آنها مطمئن هستند اقداماتی که جمعیت هلال احمر انجام می‌دهد خیرخواهانه و انسان دوستانه است و به نفع جناح یا فرد خاصی نیست به همین دلیل خود مردم نیز همکاری می‌کنند.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: