کد خبر: ۱۵۸۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۱ تير ۱۳۹۶ - 2017July 12
بیشتر بزرگسالان فکر می‌کنند شیر برای‌شان مفید است، چون از کودکی همیشه به آنها گفته شده که نوشیدن شیر برای تقویت استخوان‌ها و حفظ سلامت‌شان لازم است، در واقع همه‌ی ما شیر را بهترین منبع کلسیم می‌دانیم.
شفا آنلاین:بیشتر بزرگسالان فکر می‌کنند شیر برای‌شان مفید است، چون از کودکی همیشه به آنها گفته شده که نوشیدن شیر برای تقویت استخوان‌ها <Bone strengthening>و حفظ سلامت‌شان لازم است، در واقع همه‌ی ما شیر را بهترین منبع کلسیم می‌دانیم.
 
به گزارش شفا آنلاین:اما واقعیت این است که شیر، آنقدرها هم که فکر می‌کنیم سالم و مفید نیست و افراد بزرگسال به اندازه‌ی کودکان از فواید شیر بهره نمی‌برند. تحقیقات زیادی نشان داده که حتی ممکن است شیر برای ما مضر هم باشد!

مثلا، کمتر از ۴۰ درصد افراد روی کره‌ی زمین می‌توانند شیر را به خوبی هضم کنند و تنها ۵ درصد از آسیایی‌ها می‌توانند شیر را خوب هضم کنند.

دلیلش هم این است که شیر بیشتر مناسب کودکان است تا بزرگسالان. انسان در دوران کودکی می‌تواند لاکتوز تولید کند، لاکتوز به تجزیه‌ی شیر کمک می‌کند، بنابراین شیر می‌تواند به خوبی گوارش شود. اما ژنی که لاکتوز تولید می‌کند، با بالا رفتن سن، عملکردش متوقف می‌شود. بیشتر افراد بعد از سن ۵ سالگی، دیگر لاکتوز تولید نمی‌کنند!

این دانش جدید باعث شده که مصرف شیر در سراسر دنیا، کاهش چشمگیری پیدا کند. مثلا طی بیست سال گذشته، فروش شیر در بریتانیا، ۳۰ درصد افت داشته است.
 
 

جایگزینی برای شیر

خوشبختانه تخم شربتی می‌تواند یک جایگزین شگفت‌انگیز برای شیر باشد چون تقریبا به اندازه‌ی شیر کلسیم دارد. یعنی تخم شربتی برای استخوان‌های شما فوق‌العاده مفید است و بدن شما خیلی راحت‌تر می‌تواند آن را هضم کند!

پژوهش‌ها نشان داده که سه قاشق غذاخوری تخم شربتی، حاوی ۲۳۳ میلی‌گرم کلسیم است که تقریبا به اندازه‌ی کلسیمی است که در یک فنجان شیر وجود دارد (۲۹۹ میلی‌گرم). شما باید روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت کنید، بنابراین سه قاشق غذاخوری تخم شربتی، تقریبا یک چهارم نیاز روزانه‌ی شما به کلسیم را تامین می‌کند.

اما فواید تخم شربتی به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ دلایل زیاد دیگری هم برای الویت داشتن تخم شربتی نسبت به شیر وجود دارد. همانطور که گفته شد دانه‌های تخم شربتی بسیار راحت‌تر از شیر هضم می‌شوند و تحقیقات JAMA Internal Medicine Journal نیز نشان داده که مصرف پروتئین گیاهی می‌تواند ریسک مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش بدهد.

در این مطالعه دانشمندان دریافتند جایگزین کردن پروتئین‌های حیوانی با پروتئین‌های گیاهی می‌تواند ریسک مرگ و میر ناشی از تقریبا هر دلیلی را کاهش بدهد! که این هم بدون تردید دلیل قانع‌کننده‌ی دیگری برای ترجیح دادن تخم شربتی به شیر باشد.
 
 آیا واقعا می‌توان تخم شربتی را جایگزین شیر کرد؟

سایر فواید تخم شربتی

مصرف مرتب تخم شربتی امتیازات زیادی برای شما دارد که در اینجا ۵ تا از اصلی‌ترین آنها را برای‌تان می‌گوییم.

پیشگیری از پیری پوست

محققان مکزیکی اخیرا دریافتند که دانه‌های تخم شربتی، حاوی مقادیر بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند؛ دو برابر چیزی که قبلا گفته می‌شد! معلوم شد این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند فعالیت ۷۰ درصد از رایکال‌های آزاد را متوقف کنند، رادیکال‌های آزادی که به پوست آسیب می‌زنند و علائم پیری را دربر دارند.

تقویت سلامت سیستم گوارشی

دانه‌های تخم شربتی فیبر زیادی دارند؛ تقریبا ۱۱ گرم در هر ۳۰ گرم! یک وعده تخم شربتی دارای تمام مقدار فیبری است که در یک روز به آن نیاز دارید. پس تخم شربتی می‌تواند به سلامت سیستم گوارشی‌تان کمک کند.

کمک به درمان دیابت

دانشمدان دانشگاه لیتورال دریافتند دانه‌های تخم شربتی می‌توانند به پیشگیری از ناهنجاری‌های متابولیکی، مانند مقاومت انسولینی، کمک کنند، زیرا حاوی مقادیر زیادی آلفالینولنیک اسید و فیبر هستند. این اختلالات متابولیکی می‌توانند باعث ابتلا به دیابت شوند، بنابراین شما می‌توانید با مصرف تخم شربتی، به سمت کاهش علائم دیابت قدم بردارید.
 
 

کمک به عضله سازی و کاهش وزن

دانه‌های تخم شربتی منبع فوق‌العاده‌ای از پروتئین هستند، بنابراین می‌توانند یک اسنک بسیار ایده‌آل برای هر کسی باشند که قصد عضله سازی و یا کاهش وزن دارد. تخم شربتی آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که می‌توانند جایگزین هر ماده‌ی مغذی شوند که بدن‌تان حین فعالیت‌های ورزشی از دست می‌دهد.

تقویت سلامت قلب

دانه‌های تخم شربتی، ضدالتهاب بوده و کلسترول خون را تنظیم می‌کنند، بنابراین راهی بسیار خوب برای افزایش سلامت قلب هستند. تخم شربتی می‌تواند احتمال بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش بدهد.برترین ها
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: